Dubbelmoral

O

ostbiten

På våran skola föreläser våra lärare om hur viktigt det är att låta hästarna vara hästar, ska få gå me hästkompisar (flockdjur :smirk: )
Stora fina hagar, men lite träd, (för skugga) lite upp & ner. Men, dressyrryttaren som har sina hästar på skolan, har sina hästar ute från 90.00- 13.00 i SMÅ (6X6) padockar, i sand, helt platta, men BENSKYDD! Ägaren jobbar även på skolan, det kan man ju kalla dubbelmoral.

Sv: Dubbelmoral

break_a_leg skrev:
Bara för att man är lärare så måste man inte hålla med om allt som man lär ut!
*lol* Sant!

Men han/hon har nog någon anledning till det också?

/B

Antagligen...Men jag tror inte att personen ifråga är en sämre lärare för att h*n har singa egna hästar på ett annat sätt än skolhästarna. Så länge man inte missköter sina djur, så tycker jag att man får göra vad man själv tycker är bäst.

jo de kan man säga... men e de inte hennes häst utan en privathäst så...
att hästen har benskydd spelar vell ingen roll?, kan ju vara bra.

Men just benskydden var väl inget jätteproblem precis

Haha :)
Ifrågasätt det ;) Skulle vara kul att få höra en förklaring. :bump:

spelar väl ingen roll,läraren som ha de hästarna förspråkar väl knappast massa hästar i samma hagen hela dan..

Lär man ut hästhantering, så är det ju "rätt" man lär ut. Då ser det ju jävligt illa ut om man gör tvärtom.

Du kanske tycker det. Men som lärare behöver man inte supporta ALLT man lär ut, så är det.

Men varför tar du inte upp saken med din lärare och hör vad h*n har att säga om saken?

Jobbar man som lärare och lär ut en sak men praktiserar en annan, på samma plats, då tycker jag som "Ostbiten" att något är fel. Står du inte för det som du lär ut då minskar respekten och tilliten till att du har den kunskap du säger att du har. Gå till den vanliga skolan och titta, tror du inte på det du lär ut så märker eleverna det snart, det gäller inte bara barn utan vuxna elever också. Sen kan det vara andra saker som gör att hästen inte kan gå i en vanlig hage med häst kompisar. Men som lärare är man väldigt utsatt och man får kanske tänka sig för både en, två eller flera gånger om hur man uppför sig inför andra även om inte är i tjänst. Man kan ju alltid fråga varför personen ifråga gör som hon gör.

MVH Ann

annkristina skrev:
Gå till den vanliga skolan och titta, tror du inte på det du lär ut så märker eleverna det snart, det gäller inte bara barn utan vuxna elever också.
Men som lärare är man väldigt utsatt och man får kanske tänka sig för både en, två eller flera gånger om hur man uppför sig inför andra även om inte är i tjänst. Man kan ju alltid fråga varför personen ifråga gör som hon gör.

MVH Ann

Är du lärare?

Måste konstatera att det på dessa sidor finns en massa förståsigpåare som hela tiden skall klanka ned på andra. Jag försvarar inte denna lärare, vill bara påpeka att många inlägg på dessa sidor går ut på att kasta skit på andra som inte gör exakt som jag själv. Man vill gärna vara "expert" och skriva - hon använder spö!! - hästen får inte gå ut!! - Hästen får för mycket eller för litet mat!! Finns det inga vettiga saker att diskutera? :mad:

Som någon annan skrev - ifrågasätt! :)

Det kan ju ge upphov till en jätteintressant diskussion på lektionen.
Personen ifråga kanske har goda skäl och det gör ju bara att undervisningen blir lite mer nyanserad med mer fokus på hästar som individer.

Rapportera gärna här vad du fick för svar! :)

Jag tycker ialla fall hästar ska få vara hästar och vara ute större delen av dygnet, få rulla sig (även om de blir smutsiga)hoppa och galopera i hagen. sen finns det säkert en anledning till att visa hästar står så pga hälta eller liknande.
Tycker nog att det blir lite fel om läraren säger en sak o gör en annan.(bara en tanke)

*lånar din knapp och frågar dig och alla andra*
Säg att du har en lärare som "privat" (dvs när h*n inte jobbar) är religiös och väldigt aktiv inom kyrkan(eller det kyrkliga rum religionen använder). Skulle ni tycka att det är okej att denna lärare lägger en religiös aspekt på allt den lär ut?

Men om man står o lär ut att hästar ska ska gå i flock med stora hagar osv. o sen på samma skola, göra alla helt annant det tappar liksom lite trovärdighet.... eller har jag fel (det är min första tanke) ;)

Jag tycker inte det, lärare har man som ett yrke. Du har kurs/arbets/läroplaner som styr din undervisning. Lika lite som en religiös lärare får lägga en religiös aspekt på sitt dagliga arbete så måste man inte som lärare tycka att allt som man lär ut är rätt.

Så länge man inte bryter mot svenska lagar, så tycker jag att läraren har rätt att göra vad h*n vill med sina hästar!

Visst jag håller med i en viss del av läraryrket att dom inte måste leva som dom lär, men som jag förstod så är det en skola och dom lär ut om hästar kanske dom kunde formulera om allt.
Klart att alla kanske vill ha sina hästar i stora hagar eller i flock men kanske inte ha tillgång till det, man kan ju lära ut på olika sätt.
Allt kan ju tas på olika sätt :)

Tyvärr bör man ju som lärare vara medveten om att allt man gör framför sina elever bör man vara ett föredöme i och då tappar man lite trovärdighet om man inte har belyst saken tidigare.

Det bästa är ju att be sin lärare motivera varför h*n inte "praktiserar vad h*n predikar".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?