Dubbel proteinmängd från första skörd till tredje skörd - vanligt?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, är det det? Har fått analyser på bondens tredjeskördar (september). Energin är ungefär detsamma (7,8 och 9 MJ), men smrp ligger på 83 och 90. Jämför detta med hösilaget som skördades tidigt i juni. Då låg MJ på 9 och smrp på bara 43. Hur kan det bli så egentligen? Vad påverkade proteinet så drastiskt från juni till september? Korkade jag trodde att det var tvärtom, om det var någon skillnad alls. Dock är jag besviken på att MJ inte gick ner, för det hade jag hoppats på...

Sv: Dubbel proteinmängd från första skörd till tredje skörd - vanligt?

Jag kan tänka mig att det beror på att den första skörden tas när gräset vuxit ganska länge och kanske t.o.m. blommat över. Andra och tredje skörden har ju gräset inte vuxit ut så länge, utan består av mer blad och mindre stjälk.

Tydligen sjönk proteinhalten snabbt efter början av juni från att ha legat på toppnivåer i slutet av maj och precis i början av juni. Det finns ingen anledning att tro att ett sent skördat hösilage har dåliga värden. Efter vad jag förstått har det mycket att göra med precis när i gräsets utveckling skörden tas. När stråna börjar sticka upp är värdena som regel bra. En bekant till oss som ägnar sig åt avel använde sig ett år av hö skördat i september. Det var toppvärden och stona var så välfödda och blanka som aldrig det.

Nu vände du på steken tror jag.
TS skriver att andra och tredje skörd innehåller dubbelt så mkt smrp som första skörden. Jag vet inte varför, men så är det här också och jag har pratat med bonden om det, men han vet inte heller. Pinky kanske har rätt men vad jag vet så brukar det inte vara så?

Inför förstaskörden börjar alla växter växa samtidigt på våren och de flesta blommar i juni. I och med blomningen faller proteininnehållet ganska fort.
Andra och tredjeskördarna är inte alls lika beroende av att alla växter växer och blommar samtidigt, det är den anledning jag kan se till att det ofta är höga proteinvärden i andra- och tredjeskördarna.
Detta gör också att jag hellre väljer direkt att köpa andraskörd om jag har möjlighet.

Det finns en sak till, som framförallt gäller tredjeskörden och i synnerhet om den har lite lägre ts-halt. När analysen görs så är det kväveföreningar man letar efter och en viss andel av dessa är proteiner. Det finns en andel NPN, non-protein-nitronånting på engelska, dvs kväveföreningar som inte är proteiner. Andelen såna kväveföreningar ökar senare på säsongen, om jag har fattat saken rätt. Så ett högt analysvärde på tredjeskörd kan ljuga litegrann...
(första året jag fodrade med ensilage visade analysen på 150 g smb rp/kg ts på ett ensilage skördat första veckan i oktober. Riktigt så bra var det dock inte i verkligheten men det funkade bra att fodra med ändå.

Ur fångsynpunkt då - vad är bäst? Sent skördat rekommenderas ju ofta, men hur är det med hösilage? Jag tänker mest på fruktanhalten, som ju sägs kunna vara hög i tidigt skördat gräs. Är det så? Bör denna skörd vara "säkrare" för mina två olyckskorpar (har två hästar som står på boxvila pga fång - orsaken är okänd...). I nuläget får de förstaskördshösilage + vetehalm, men det blir ju väldigt knas pga den lilla proteinmängden. Tanken är att hämta några balar (småbalar) och börja "smyga in" denna tredjeskörd väldigt, väldigt sakta. Vad tror ni? Vettigt, eller kan jag göra något bättre?

Nej, jag vände inte på steken. Det jag skrev var att efter en topp i slutet av maj och precis i början på juni sjönk proteinhalten snabbt. Kanske formulerade mig så att du inte riktigt fattade vad jag menade. Vad jag menade var alltså att det första hösilaget antagligen var taget efter toppen.

Ur fångsynpunkt då - vad är bäst? Sent skördat rekommenderas ju ofta, men hur är det med hösilage? Jag tänker mest på fruktanhalten, som ju sägs kunna vara hög i tidigt skördat gräs. Är det så? Bör denna skörd vara "säkrare" för mina två olyckskorpar (har två hästar som står på boxvila pga fång - orsaken är okänd...). I nuläget får de förstaskördshösilage + vetehalm, men det blir ju väldigt knas pga den lilla proteinmängden. Tanken är att hämta några balar (småbalar) och börja "smyga in" denna tredjeskörd väldigt, väldigt sakta. Vad tror ni? Vettigt, eller kan jag göra något bättre?
Just fruktanhalten har jag dålig koll på men jag har för mig att det säjs vara lägre fruktaninnehåll i andra- och tredjeskörd.

Mitt hbl-sto som hade fång klarade sig bra en hel vinter på andraskördshösilage med supervärden och samma hösilage fram till december året efter - då årets första frostknäpp gav henne ett rejält fånganfall som inte ville ge med sig.

Om jag fattat rätt när jag läst vad Helena Handberg skrivit så är det mycket beroende på vilken sorts blandning som finns i höet. Man ska undvika framför allt rajgräs. Men det finns inga garantier. Annars har jag också förstått det som att andra och tredjeskörd är bättre vad gäller fruktaninnehåll. Även min fånghästs mage bekräftar detta.

Jag är ganska säker på att det är sent i gräsets utveckling.

Men då kommer jag till min andra funderig.
Varför vill fånghäst ägarna oftast ha en andra skörd som oftast har högre värden (här om kring i alla fall) än en första skörd.

Har endast lite erfarenhet av höskördar och endast av att ta två skördar.

Kram

Förmodligen handlar det om okunskap, som så mycket annat när det gäller skötsel och utfodring av fånghästar.
Man tror kanske att det är lägre värden i andraskörden. Och man tror också att man ska ge lite proteiner - vilket ju är fel...

Fast det är, efter vad jag förstått, oftast lägre fruktanhalt i andraskörd än i förstaskörd, om man generaliserar.

Fast det är, efter vad jag förstått, oftast lägre fruktanhalt i andraskörd än i förstaskörd, om man generaliserar.

Jag har nog också förstått det så egentligen även om jag svarade annat tidigare. Jag tror egentligen att den oftast är mindre både senare i gräsets utveckling och senare på sommaren. Men jag antar att det beror ganska mkt på när man tar en andra skörd. Om det är när det fortfarande finns många soltimmar på dygnet och ganska kalla nätter.
Här i skåne tar de vissa somrar (eller snarare vårar) första skörden mycket tidigt. Andra skörden blir ju du också tidig.

Ursäkta ett antagligen helt menigslöst svar. Egentligen har jag blivit ganska övertygad om att fruktanhalten är mycket svår att gissa sig till eftersom den beror av så många olika faktorer.

Googlade på : Fruktan halten på hösten

....då jag kommer ihåg att jag hört just tvärtom ang. fruktanhalten vår/höst.
Fick upp flera liknande träffar.....klurigt värre det här...fruktanet.

Fruktan – viktig kolhydrat med risker
Författare: Anna Jansson, Forskarassistent vid institutet för husdjurens utfodring och vård, SLU
I sammandrag:
Gräs består till största delen av kolhydrater. Kolhydratens kemiska sammansättning varierar dock mycket och det får avgörande betydelse för dess funktion i gräset och för hur hästen kan utnyttja dem. Den senaste tiden har kolhydraten fruktan fått stor uppmärksamhet i ”hästvärlden” eftersom den i experimentella studier visat sig kunna framkalla fång. Fruktanhalten i betet är högre på hösten än på våren.

Fruktan bryts ner snabbt av mikroorganismer. I en studie har man kunnat framkalla fång med en mycket hög stötdos av fruktan (7,5-10 g/kg kroppsvikt). En så hög stötdos ger en ökad aktivitet hos tarmkanalens mikroorganismer (ffa streptokocker) och förändringen av tarmmiljön utgör starten för när fångsymptomen startar. I verkligheten är det relativt osannolikt – men inte helt omöjligt – att en häst på svenskt bete kan få i sig de mängder av fruktan som framkallat fång i experimenten. Även om man räknar på maximal nivå fruktan i betet och maximalt intag av bete så kommer man bara upp i hälften av den mängd av fruktan som krävdes i stötdosen för att framkalla fång.

Ur Foderbladet nummer 3/2006 - i sammandrag av Lena Gävert

Då var det det här med mängden...som egentligen inte går att uppnå...

Men hur man än vrider & vänder så är det flera faktorer som spelar roll...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka