DSLD, en ärftlig sjukdom som inte så många känner till

C

Curlyhorse

Hej.
Jag skulle vilja uppmärksamma alla om en ärftlig sjukdom som heter
DSLD- Degenerative Suspensory Ligament Desmitis.
Ett annat namn är ESPA- Equine Systemic Proteoglycan Accumulation

Denna sjukdom drabbar många olika raser tex: Arabhästar, fullblod, halvblodshästar varmblodstravare, quaterhästar, morgans, American saddlebred, , Peruvian pasos, Kentucky mountain, Missouri foxtrotter, Tennessee walking samt olika korsningshästar.

Det är en ärftlig sjukdom som drabbar bindvävnaden. Sjukdomen kan antingen vara recessiv eller dominant men de senaste forskningsresultaten tyder på att det är en dominant gen. Det behövs mer forskning för att hitta den genetiska länken så att man kan göra ett DNA test för att hitta sjukdomsbärarna. På grund av den genetiska spridningsrisken bör inte DSLD drabbade hästar användas i avel. Det är den enda möjligheten att stoppa spridningen av sjukdomen i dagsläget.

Min goda vän Bunny Riviera i USA drabbades själv svårt då hon tvingades avliva flera hästar efter att sjukdomen blivit konstaterad. Hon lägger nu hela sin själ i att sprida kunskap till alla om denna okända ärftliga sjukdom och jag tänkte därför hjälpa henne med att bidra med mitt strå till stacken.
Många hästar importeras från USA och eftersom denna sjukdom inte är så dokumenterad (snarare mörklagd) vet inte många om att deras nyimporterade guldklimp KAN vara en bärare av sjukdomen. Vissa hästar visar symptom redan som föl eller unghästar men ofta märker man inga symptom förrän hästen är 7-10 år till o med senare. Då är hästen kanske redan mycket väl meriterad i olika tävlingssammanhang och har ofta gått vidare i avel.
Ni kan läsa mer om sjukdomen på denna länk:
http://community.webtv.net/DSLDequine/home
http://community.webtv.net/bnrkwest/xarina

Jag hoppas att denna tråd kommer att leda till en intressant diskussion.
 
Sv: DSLD, en ärftlig sjukdom som inte så många känner till

Är den vanligare i USA än i Europa?
 
Sv: DSLD, en ärftlig sjukdom som inte så många känner till

Ärligt talat vet jag ännu inte om det finns några dokumenterade fall i Europa. Ska undersöka det. Problemet är att vi mycket väl KAN ha flera hästar i Europa med DSLD utan att veta om det...Först och främst måste man känna till att den finns och hur symptomen ser ut.
I USA är det ganska tyst om sjukdomen, inte så många som vill berätta att dom har eller har haft drabbade hästar. Vad man VET nu är att det funnits flera framstående avelsdjur som haft DSLD.
 
Sv: DSLD, en ärftlig sjukdom som inte så många känner till

OJJJ Vad tyst det blev...
ingen som är intresserad??:confused:
 
Sv: DSLD, en ärftlig sjukdom som inte så många känner till

Curlyhorse skrev:
OJJJ Vad tyst det blev...
ingen som är intresserad??:confused:

Jag hörde om sjukdomen på en föreläsning. Man tror den nedärvs recessivt = man måste få anlaget från båda föräldrarna för att sjukdomen ska manifestera sig. Det gör att små raser drabbas mest. Man är nära att identifiera var anlaget sitter i arvsmassan. HH
 
Sv: DSLD, en ärftlig sjukdom som inte så många känner till

Kan ingen översätta hela symptom-texten? Jag förstår ungefär 80%, men vissa viktiga ord kan jag inte. :(
 
Sv: DSLD, en ärftlig sjukdom som inte så många känner till

Jag är ingen överdängare på alla ord heller, men precisera vilka ord som "fattas" i ordlistan så ska jag se om jag kan hjälpa dig. :D
En del kan jag inte själv:crazy:
Kanske Helena H kan?
Det var allafall intressant att ämnet togs upp på föreläsningen! Det innebär att kunskapen om sjukdomen håller på att spridas även här.
Skönt!
 
Sv: DSLD, en ärftlig sjukdom som inte så många känner till

Hej. Jag har fått fram nya uppgifter om sjukdomen från Bunny Riviera i USA. Bifogar hennes brev + länk.

Citat:
Hi,
I am reworking my DSLD/ESPA webpages and adding pictures so people can see the
affects of dsld. I also want to clear up the difference between injury and DLSD.
The big difference is injury will heal, DSLD does not. DSLD gets progressively
worse, injury will heal, even if it heals with scar tissue, it is totally
different from DSLD, this is proven through ultrasound and necropsy. DSLD is a
disease although many start out showing affects from an injury that never heals
and progresses to a worse state over time. Here's the temp webpage with photos
so you can see what DSLD looks like close up. Note the enlarged suspensory
ligament, this is typical of DSLD. It will continue to enlarge with disease
progression, it is the one way to see the difference between disease and injury.
Yet at necropsy all tendons and ligaments are diseased.

DSLD/ESPA Symptoms, Diagnosis and Management

http://www.angelfire.com/bc/curlygait/diagnose.html
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp