Drontal - Verkningstid?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej, Vi har en (fantastisk :love:) katt som älskar att vara ute! Han är 2 år och kastrerad. Han älskar att ströva ute och är en rastlös själ och är mer ute än inne nu när det är sommar. Han är ganska stor (hög och lång) men en riktig smalis. Är ganska kräsen när det gäller mat och äter bara hårda för tillfället (kanske kan slicka i sig gelen runt mjukmaten o lämnar resten...). Han är en grym jägare och fångar ständigt möss och fåglar som han äter (urk).

Nu till frågan. Vi avmaskar honom med jämna mellanrum (inte utan orsak) o senast var i mitten av maj. Vi upplever dock att han är väldigt smal nu. Inte konstigt när han deffar ;) o bara äter lite samt strövar ute. Han är pigg för övrigt men jag undrar ändå så det inte är något fel på honom. Någon som vet vad Drontal har för verkningstid? Eller har någon annan idé om varför han är så smal. Vi kommer att boka tid till veterinär men det är tacksamt med er input först!

Sv: Drontal - Verkningstid?

Drontal har mig veterligen ingen långtidsverkan. Det dödar masken, men efter det kan katten återinfekteras tämligen omedelbart. Utekatter får man räkna med är infekterade med mask mer eller mindre hela tiden. Något de brukar tolerera ganska bra.

Ring och prata med en veterinär. Njursjukdom kan medföra att katten blir smal, å andra sidan kan det ju vara så att katten bra har väldigt mycket för sig nu och kanske inte äter riktigt så mycket som han borde.

hur ofta kan man avmaska då?

jag har använt ett annat maskningsmedel men har lite samma problem med en av mina.

hur ofta kan man avmaska då?
Ja, det undrar jag oxå! Om jag förstått det hela rätt så ska man inte avmaska på rutin utan vid symptom vilket vi gör. Vi avmaskar när katten har mask. Men nu när han är smalis är det svårare att veta, är det för att han har mask (3 veckor efter Drontal) eller något annat. Det blir nog en tur till vet ändå. Katten är ju vår älskling!

(Förutom när han ropade genom det öppna sovrumsfönstret kl 5 i morse :devil: när jag släppte in honom var han dyblöt, så jag stängde sovrumsdörren och lät hans korg stå utanför, då stod han där utanför och grät och tyckte vi var taskigst i världen :confused: Vad gör man? - Ett sånt litet ljuvligt rackartyg till katt :love:)

Jag brukar avmaska sommar å vinter tycker de räcker så blir dom inte så magra å elendiga ;) dedär me att dom magrar nu är värmen dom ligger ju bara ute å gassar å på nätterna jagar dom :D så blir dom feta å goa te vintern igen :laugh: Drontal tycker ja verkar länge men de är ju inget ja vet men känns så på mina 6 odjur :bump:

Jag brukar avmaska sommar å vinter tycker de räcker så blir dom inte så magra å elendiga ;) dedär me att dom magrar nu är värmen dom ligger ju bara ute å gassar å på nätterna jagar dom :D så blir dom feta å goa te vintern igen :laugh: Drontal tycker ja verkar länge men de är ju inget ja vet men känns så på mina 6 odjur :bump:

Oj, så sällan hade vi aldrig kunnat avmaska. Vår katt är inne oxå och ser man mask i rumpan går det ju inte att låta bli. Kanske är han bara smalis för att han har annat för sig, han är i alla fall ute och ränner en massa trots att han är kastrerad.

Jag avmaska min huskatt för några veckor sedan med Drontal. Jag vet inte om han kastade upp tabletten eftersom han precis som din magat av sig, fått mask i rumpan:eek:
Var ochså förvånad att han blev infekterad så snabbt.
Jag tror man måste maska lite oftare så här års, de tar fågelungar mm på våren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka