Droncit - installad 2 dygn?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 222
S

Sveipur

Har fått avmaskningsmedlet Droncit oral gel utskrivet på recept. Blev förvånad när veterinären har skrivit att hästen ska stå installad i 1-2 dygn. Hittade följande i Fass:

"För att begränsa exkretion av produkten och dess metaboliter på betesmark bör hästarna hållas uppstallade i 2 dagar efter behandling."

Antar att det är av miljöhänsyn eller?

Sv: Droncit - installad 2 dygn?

Det är för att inte maskar och ägg ska smitta ner betet och i förlängningen andra hästar och sig själv igen!

Man bör göra så jämt man avmaskar för att minska spridningsrisken.

Fast det är ju också konstigt, gödseln hamnar ju vanligtvis på en åker så småningom? :confused:

Vi byter hage, inte håller hästarna installade just för smittspridnings skull.

Men Pocahontas, har hästen mask sprider den troligen smitta redan INNAN avmaskningen. Det blir liksom ingen skillnad, men det är därför man byter hage några dagar efter avmaskning.

Skulle hellre tro att det är för att man inte vill ha medlet, eller rester därav på markerna.

Nej, det handlar inte om det. Prazikvantel är giftigt för andra levande vattenlevande organsimer samt fiskar, och får inte komma ut i naturen/vattendrag. Gamla masksprutor ska lämnas till apoteket för destruktion.

Fast det är ju också konstigt, gödseln hamnar ju vanligtvis på en åker så småningom? :confused:

Prazikvantel är mycket giftigt för fisk och andra vattenlevande organismer.

En träckhög som ligger i hagen sprider mycket mer 'lakvatten' och liknande än mer brunnen gödsel som läggs på åker och sedan inom en relativt kort tidsrymd plöjs ner.

Det förstår inte jag, men jag böjer mig.

Tror i alla fall mer på den förklaringen än smittspridning, för den har ju inte med ett specifikt maskmedel att göra!

Låter lite läskigt hur som helst...

Om du har en träckhög som ligger på marken, eller för den delen en gödselstack som ligger på marken, så när det t ex regnar, så lakas ämnena i gödselhögen ut i vattnet. Och rinner ner i mark, och ev vattendrag om sådana finns i närheten. Detta kommer att ske från dag ett.

Om du har en gödselstack på en platta, där du inte har avrinnig ut i mark, så kommer inte ämnena ut i naturen på samma sätt. En del bryts ned när gödseln 'komposteras', men sen den stora skillnaden är att sen när det sprids på åkrarna, så det måste plöjas ner inom viss tid, och ligger inte på ytan och blir samma 'avrinning' av lakvatten.

Men de flesta har ju just en platta.
Det behövs ju inte många mm regn innan det börjar rinna av plattan?!
Är det inte konstigt att man får ha enbart en platta?

Men de flesta har ju just en platta.
Det behövs ju inte många mm regn innan det börjar rinna av plattan?!
Är det inte konstigt att man får ha enbart en platta?

Fast man ska se till att lakvatten inte 'ohejdat' rinner ut. Just den delen slarvas det dock väldigt med, och det kollas inte speciellt heller.

Dock så ligger ju plattan längre från vattendrag än en hage t ex kan vara.

Men det känns som att sila mygg och svälja kameler - japps.

(Jag har brunn under plattan, mest för det ligger en bäck åt helsike för nära, men alternativet är container, ska man lägga gödselstacken så den inte ligger för nära vatten så får jag lägga den mitt på gårdsplanen typ *s*)

Bara för att sila ännu mer mygg och svälja ännu mer kameler, så t ex Equimax innehåller också prazikvantel. Det har inte 'installningsrekommendationen'.

Prazikvantel är mycket giftigt för fisk och andra vattenlevande organismer.

En träckhög som ligger i hagen sprider mycket mer 'lakvatten' och liknande än mer brunnen gödsel som läggs på åker och sedan inom en relativt kort tidsrymd plöjs ner.

Då var det som jag trodde. Undras om det är farligt för hästarna också? Vi har inga vattendrag i närheten och jag tänker i såfall mocka många gånger per dygn. Hästen kommer få krupp av att stå instängd.

Enligt min vet så är det okej att ha i mindre hage (storleken eg skitsamma, men så man kan mocka effektivt och få ut allt) och mocka noga dagligen så det borde gå utmärkt.

Inte farligt för hästen, däremot skulle jag passa bajset för hundarna några dagar efter avmaskning (men känslig ras, greyhound, så kan berott på det)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka