Drömmer du?

Katti

Trådstartare
Drömmer du?
Hur ofta?

Anledningen till att jag är nyfiken är för att jag själv inte brukar drömma och jag får ALLTID samma reaktion när jag säger detta. 100 % av gångerna är det nämligen någon som då förklarar för mig att alla drömmer och att om man inte tror att man drömmer så är det för att man har glömt bort drömmarna när man vaknar.

Så ja, jag antar att jag är en "glömsk" person då. Men är det vanligt att ha det så?

Jag brukar ca 1 gång per år vakna och ha en förnimmelse av att ha drömt (det kan t.ex. hända ifall jag har sovit dåligt, om jag har feber eller så). Resten av gångerna har jag absolut ingen aning om vad jag har drömt och när jag vaknar kan jag inte framkalla något minne av mina drömmar hur mycket jag än försöker. Det är helt tomt! För ett tag sedan tog jag dock ett läkemedel (under ca ett halvårs tid) och en av biverkningarna var att jag fick drömmar varje natt, vilket ju då var en väldigt ny upplevelse för mig. Jag har sedan en tid slutat att ta den här medicinen och är därför drömlös igen. Men nu har jag verkligen förstått hur olika det måste vara; att vissa kanske faktiskt kommer ihåg sina drömmar ofta, eller till och med varje gång..

Drömmer du?
Hur ofta?

Anledningen till att jag är nyfiken är för att jag själv inte brukar drömma och jag får ALLTID samma reaktion när jag säger detta. 100 % av gångerna är det nämligen någon som då förklarar för mig att alla drömmer och att om man inte tror att man drömmer så är det för att man har glömt bort drömmarna när man vaknar.

Så ja, jag antar att jag är en "glömsk" person då. Men är det vanligt att ha det så?

Jag brukar ca 1 gång per år vakna och ha en förnimmelse av att ha drömt (det kan t.ex. hända ifall jag har sovit dåligt, om jag har feber eller så). Resten av gångerna har jag absolut ingen aning om vad jag har drömt och när jag vaknar kan jag inte framkalla något minne av mina drömmar hur mycket jag än försöker. Det är helt tomt! För ett tag sedan tog jag dock ett läkemedel (under ca ett halvårs tid) och en av biverkningarna var att jag fick drömmar varje natt, vilket ju då var en väldigt ny upplevelse för mig. Jag har sedan en tid slutat att ta den här medicinen och är därför drömlös igen. Men nu har jag verkligen förstått hur olika det måste vara; att vissa kanske faktiskt kommer ihåg sina drömmar ofta, eller till och med varje gång..
Min man kommer aldrig ihåg sina drömmar. Knappt han kommer ihåg att han har drömt.

Jag kommer oftast ihåg minst en dröm per sovtillfälle.

Min bror skriver ner alla sina drömmar i en bok han har i nattduksbordet.
Jag drömmer rätt ofta, eller snarare minns jag ofta delar av mina drömmar, har alltid gjort.

Jag kommer ofta ihåg drömmar, iaf bitar ur de som sen försvinner ur minnet under dagen. Känslan jag hade i drömmen kan dock hänga kvar i mig en hel dag eller flera. Jag har mycket mardrömmar i perioder (1-2 mardrömmar per natt i några dagar/en vecka), i drömmarna blir jag oftast jagad och då kan jag må jättedåligt hela dagen. Jag har också perioder där jag drömmer mycket om min pappa, han dog i cancer när jag gick i gymnasiet och det är fruktansvärt att vakna upp ur en sån dröm och inse att det var just en dröm...

Min sambo minns aldrig att han har drömt, det är kanske en dröm om året eller nått som han kommer ihåg. Jag är så avundsjuk på det :p

Jag brukar minnas vad jag drömmer. Även minnas det jag drömt för flera dagar sedan. Dock bara de mest bisarra drömmarna, tydligen. Som att jag jagar min barndoms crush med en brödkavel. O_o

Enligt de forskare jag lyssnat till drömmer vi massor varje natt, men kommer bara ihåg vissa. Oftast i samband med att vi vaknar till.

Jag kommer ihåg flera drömmar per natt och ibland kan jag tom drömma följetånger, antingen att jag vaknar och somnar om samma natt, eller att jag fortsätter på drömmen natten därpå.

Däremot har jag lärt mig att inte tolka in saker i drömmarna, det är bara hjärnan som sorterar intryck.

I perioder när jag mår sämre i min sjukdom vaknar jag ofta av att jag gråter. Minns då sällan själva drömmen, utan bara känslan av sorg.

Enligt de forskare jag lyssnat till drömmer vi massor varje natt, men kommer bara ihåg vissa. Oftast i samband med att vi vaknar till.

Precis, jag har läst/hört samma.
Och en utveckling på det som jag hört för länge sedan, minns inte vilken källa men för mig låter det rimligt.
I och med att vi vaknar till så för vi också över drömmen från den del av korttidsminnet som snabbt sorteras bort till "lite längre tids minnet" och därför kan vi komma ihåg dem dagen efteråt..
Däremot är det inte alls säkert att vi minns dagen efter att vi vaknade till lite kort, utan bara minns drömmen vi drömde just innan vi vaknade till om vi somnade in igen kort därefter.

Jag är också en glömsk person :p jag minns väldigt sällan mina drömmar. Numera kommer jag oftare ihåg dem än för något år sedan, men så har min sömn förbättrats markant sedan jag fick kedjetäcket. När jag var liten dock kom jag ihåg massvis med drömmar och fortsatte gärna på samma dröm natt efter natt efter natt. Men som barn sov jag väldigt djupt så det kanske har något samband.

Jag fastnar i ett slags mellanläge och ibland kan jag styra mina drömmar, Mellan vake och sömn så går verklighet och drömmar ihop med varandra.

Jag sover lite si och så och ofta i perioder av två-tre timmar eller mindre i stöten. För det mesta har jag väääldigt livliga drömmar och kommer ofta ihåg dem i stora drag till dagen efter. Längre om jag pratar om dem... antar att det nästan är likvärdigt med att skriva ned dem i en bok.
Det är väl givet att alla människor drömmer, bara olika hur medvetna vi är och vilka sömnmönster vi har.

Jag drömmer alltid, ofta saker från andra drömmar. De vill gärna gå ihop. Minns dem väldigt enkelt om jag tänker på dom när jag vaknat, annars förvinner dom under dagen.
Har i princip alltid mardrömmar, hade ett tag jag var rädd att sova då mardrömmarna blev för mycket. Jävligt jobbigt.

Jag drömmer väldigt ofta och kommer väl ihåg mina drömmar.
Det tror jag beror på att jag snoozar min väckarklocka i ca 20 minuter på morgonen.

Drömmer du?
Hur ofta?

Jag drömmer mycket och minns det mesta.

Sambon säger att han aldrig drömmer, eller snarare inte minns. Det är tomt för honom också.

Men jag vet att han drömmer :angel: eftersom han tex pratar i sömnen och kan då ibland minnas små fragment om jag påminner honom om vad han pratade om :laugh:

Såg på ett program med en sömnexpert för ett tag sen, tydligen ser sömncykeln ungefär lika ut för alla.
Drömstadiet är alltid just innan man vaknar till. Och tydligen vaknar man till flera gånger under en sammanhängande sömn. Omedvetet oftast antagligen.
Går jag till mig själv stämmer det väldigt bra, dels att jag ofta vaknar under/efter en dröm och kan dessutom minnas flera olika drömmar från natten.

Men jag har flera vänner som aldrig drömmer/aldrig minns så det är nog väldigt olika!

Drömmer du?
Hur ofta?

Jag drömmer nästan alltid, vaknar ofta upp förvirrad och vet inte om det var på riktigt eller ej.

Ibland kan jag vara medveten om att det är en dröm och "leka fritt" utan att vara rädd. Då kan jag gå dit jag vanligtvis inte vågat eller tittat då jag egentligen velat blunda mm.
I vissa fall kan jag även styra mina drömmar och bestämma vad som ska ske. Vad andra gör t.ex.

Vissa drömmar är som sagor, som den jag hade i torsdags.. funderar på att skriva upp allt då det skulle kunna bli en film som Mio min Mio eller liknande.

Min pojkvän är som du, han drömmer knappt eller kommer iaf inte ihåg något. Det skulle jag tycka var skönt ibland :)

Alla drömmer, det har sömnforskare bevisat sen flera decennier tbx.Man är väl ganska eniga om att drömmens funktion är att bearbeta o sortera. Människor som förhindras att sova o drömma blir förr eller senare spritt språngande psykotiska.
Vad vi minns är en helt annan sak o kan i de flesta fallen tränas upp.

Jag upplever att jag nästan alltid kan komma ihåg mina drömmar om jag försöker tänka på vad jag har drömt precis när jag vaknar. Det är dock sällan jag bryr mig om att göra det, mina drömmar är för det mesta pinsamt banala :p

Jag drömde i natt att jag skulle jobba nattjour och att jag var orolig för att min fina stegräkningssvit (10000 eller mer om dagen) skulle brytas för att jag hade flera tusen steg kvar och hur skulle jag kunna få in dem när jag jobbade vid skrivbordet. Mycket problematiskt. Apropå pinsamt banala drömmar, men jag har en tendens att minnas dem ett tag ändå. :)

• Gilla
Reactions: Con
Det måste vara riktigt tråkigt att inte drömma. Jag drömmer varje natt och flera olika typer av drömmar under samma natt. Några gånger har jag drömt tecknat eller svartvitt men för det mesta är det färgsatt verklighet. Enda gångerna jag inte drömmer är när jag har mått psykiskt dåligt då har det bara varit tomt, väldigt märklig känsla av tomhet och det kändes som om jag inte sovit alls.

Jag vet alltid att jag drömmer och jag kan "byta" dröm, oftast brukar jag göra det genom att hoppa ner för ett stup och sedan hamna i en annan dröm. kan däremot aldrig skrika i mina drömmar och vaknar alltid med en låt som spelar i huvudet vilket är lite konstigt eftersom jag inte kan lära mig låttexter utan att plugga in dem ordentligt oavsett hur många gånger jag hört den.

Jag Brukar dela in mina drömmar i följande;

-Mardrömmar (inträffar sällan) brukar vara att jag tappar eller får mina tänder utslagna:arghh:
-Problemlösarna drömmar där jag löser problem som jag har på jobbet eller i livet, kan även gälla saker som jag letar efter och har tappat bort.
-språkdrömmar där alla pratar engelska, franska eller kinesiska
-Stressdrömmar där jag måste få något färdigt fast det inte går
-Evighetsgöra ex prova skor i en bunker en hel natt, vaknar oftast utmattad av dem
-jagad, ibland blir jag jagad eller mördad i mina drömmar, något som många kanske upplever som mardrömmar men dessa drömmar vaknar jag mest utvilad av.

Något som får mig och många andra att drömma helskumma saker är helt vanlig äppeljuice straxt innan läggdax. Du kan ju test om du vill börja drömma igen

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 603
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag tog bort min häst i mars efter en lång tids sjukdomsbesvär av olika slag. Jag hade nästan gått in i väggen av all stress, skötsel...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker...
2
Svar
28
· Visningar
5 052
Senast: Regret
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 908
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar