Drömmen om en islänning...

K

knickedick

.. hade jag för tre år sedan då jag letade häst för fullt (att ha som skogsmulle). Av div olika skäl fann jag aldrig nån som ledde hela vägen fram till köp, och angelägen som jag var så tvingades jag se mig om lite vidare. Blev en mycket trevlig och social 2-årig kallblodsvalack som jag haft sen dess och nu är 5 år. Han är världens snällaste :love: och jag har inte haft en enda dags problem med honom vare sig med lynne, hälsa, inridning eller nånting. Men lite har det ändå legat och gnagt det där med att det blev ingen islänning, och har nu fått lov att låna stallkompisens islandsvalack lite grann. Och det värsta är att det bara ger mersmak framför allt eftersom det är så otroligt härligt med tölten! Får så dåligt samvete mot min go´a lille gosse men innerst inne skulle jag kanske vilja byta ut honom mot en islandshäst. Vill samtidigt inte göra nåt överilat eftersom jag verkligen tycker om mitt kallblod som individ. Åh, varför har man inte råd att ha fler än en??? Ni som har egna islänningar, tycker ni att de extra gångarterna är värdefulla nog att byta häst för?

Sv: Drömmen om en islänning...

hm! om jag hade en stor häst som jag kände var rätt för mig hade jag nog inte bytt till islandshäst.

nu är det så att den islandshästen jag har är helt rätt för mig. så då blev det en pålle med fyra gångarter istället för tre.

men jag hade inte bytt bort honom nu trots att jag saknar tregångarna massvis!

undra om detta hjälpte dig något :D

Ja, både de extra gångarterna och en del andra egenskaper tycker jag är värda att byta häst för!

Hej
Ja - jag tycker det. Red tidigare storhäst ohc hade tillgång på bra hästar men när jag kom i kontakt med i-hästen så var det ingen tvekan. i-hästen passar mig super - små (i jämförelse med de stora), smidiga (fysiskt och gällande hantering och att ta med sig), känsliga (den typen jag vill ha), och töltande. Jag är för feg för att vilja hoppa hinder högre än 60 cm, dressyr rider jag ändå. Jag har inte valt i-häst pga traven men å andra sidan valde jag inte storhäst pga traven heller. Jag rider gärna ut i skog ohc mark eller långa turer och njuter av varje töltsteg - (kompisarna på sina storhästar skumpar upp och ner och ser avundsjukt på mig :angel: ) Det enda jag kan sakna är storhästens balans i galoppen (generalisering) men nu börjar det ordna sig med i-hästen också...

kotte

Senast ändrad av en moderator:

Om du med "kallblod" avser kallblodstravare så undrar jag - är du säker på att din häst inte har tölt?

Min hade det (och jag slet hårt för att bli av med den :devil: ) och jag har sett flera stycken som visar töltansatser. Men man föredrar ju vanligen att försöka rida bort den istället för att uppmuntra och utbilda tölten vidare.

Nu är töltkvaliteten hos majoriteten kallblodstravare kanske inte i närheten av töltkvaliteten hos majoriteten islandshästar, men för skogsbruk så duger den säkert för många.

Det vore kul att se någon som verkligen utbildade tölten hos en kallblodstravare.

Indy

IndianaJones skrev:
Om du med "kallblod" avser kallblodstravare så undrar jag - är du säker på att din häst inte har tölt?

Indy

Ja det hade ju varit helt perfekt :D . Nej, det är ingen kallblodstravare och ingen tölt finns tyvärr latent heller. Nu är han ju himla mysig ändå, men drömmen finns där trots allt ....

Ställ dig inte bara frågan om han är rätt häst för dig, utan också omvänt: är du rätt ägare för hästen?

För samtidigt som du önskar något hästen inte ens KAN ge (om det är fler gångarter) så kanske det faktiskt är så att hästen egentligen hellre skulle vara någon annans solstråle till 100%. Och det är bara du som kan avgöra vad som är viktigast; en specifik individ eller egenskaper du i dag saknar ...

Nä, inte är det lätt inte. För mig blev drömmen islandshästar, så jag har faktiskt bara ägt sådana. Tror inte jag skulle kunna tänka mig att köpa en annan ras nu.

Jag har en varje, alltså en islandshäst och en storhäst, och jag tycker de kompletterar varandra bra. Men saken är den att jag skulle Aldrig byta ut min storhäst mot en till islänning! men jag skulle nog inte byta ut min islänning mot någon annan häst heller ;)

Men då har ju du och dina hästar funnit den optimala lösningen :)
Min dröm är ju islandshästar av mängder olika skäl - men vore jag först och främst intresserad av dressyr kanske valet skulle varit ett annat. Likaså om det var körning, trav eller hoppning.

Och nu är det ju så att vi tvåbeningar med plånboken kan bestämma medans våra fyrfota vänner faktiskt mera eller mindre får finna sig i besluten.

Jag har også endt upp med två... :crazy:

Men jag hadde islendingen först, och saknade en 100% stabil trav och galopp, til dressyrtävlingar o.l. Så jag köpte ett kallblodssto! :)

Men nu ser det ut till at jag inte kan ha två hestar mer, och da är det nog kaldblodsen som får åka... :smirk:

Jag tror man alltid saknar ett eller annet. :( Så jag tyckar INTE du bör selge kaldblodsen och köpa dig islending, siden kaldblodsen din är så "perfekt" som den är... Du skal ha MYCKET tur om du hittar en islending som är lika :love: som din kaldblods...

Liknande trådar

Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 424
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 378
Senast: keilir
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Islandshäst Jag planerar att köpa en islandshäst. Tidigare har jag haft halvblod men tänkte nu byta ras eftersom jag blivit helt såld på dessa...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 781
Senast: hofi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V