Drömmen om en hästtransport

aegir

Trådstartare
Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock inför att byta bil och leker med tanken att det kanske kan gå på något sätt? Behöver bara kunna köra en häst ca 400 kg kortare sträckor och är nöjd med en enkel modell (måste ju vara säkert såklart). Jag skulle kunna tänka mig att fixa utökat B-kort om det verkligen behövs, men slipper helst.

Behöver hålla i plånboken så begagnat är det som gäller, budget ca 90' för bil och typ... 30-40' för släp? Är det blott en flickas önskedröm eller kan det ens vara möjligt?

OM det går vill jag bli bombad med tips om bra kombinationer av bil och släp ☺️
 
Det går säkert att lösa inom budget. Men jag kan absolut rekommendera att uppgradera körkortet, helst till BE när du ändå håller på. Det är en bra utbildning att ha när man kör tyngre släp och levande last, och det gör att du har mycket större frihet när du väljer bil och släp.
 
Det går säkert att lösa inom budget. Men jag kan absolut rekommendera att uppgradera körkortet, helst till BE när du ändå håller på. Det är en bra utbildning att ha när man kör tyngre släp och levande last, och det gör att du har mycket större frihet när du väljer bil och släp.
Ja man kanske tjänar på det ändå, inte minst som du säger med större valfrihet.
 
Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock inför att byta bil och leker med tanken att det kanske kan gå på något sätt? Behöver bara kunna köra en häst ca 400 kg kortare sträckor och är nöjd med en enkel modell (måste ju vara säkert såklart). Jag skulle kunna tänka mig att fixa utökat B-kort om det verkligen behövs, men slipper helst.

Behöver hålla i plånboken så begagnat är det som gäller, budget ca 90' för bil och typ... 30-40' för släp? Är det blott en flickas önskedröm eller kan det ens vara möjligt?

OM det går vill jag bli bombad med tips om bra kombinationer av bil och släp ☺️
Absolut möjligt. Har ett Thule med totalvikt 1350 och lastvikt 620kg.
Funkar bra med mina bilar också på B-kort. Olika äldre Volvos. V50, V50 och V70 har dragit det.
Nyare Volvos kan dock ha lägre dragvikt så jag rekommenderar att man kollar regnr och ser vad den får dra. Även om det är någon av ovanstående modeller.
 
Jag kör en Duster med en Boj EH från -09, 1400 totalvikt :up: Kör också bara en häst åt gången så har inte haft behovet av BE även om det hade varit skönt att ha det.
 
Jag har en kia Niro, dragvikt 1300. Ska köpa en värmlandsvagnen h2-1500b med totalvikt 1300, lastvikt 670. Så det går alldeles utmärkt att hitta kombinationer man får dra på b-kort. För mig känns det inte som någon idé att ta mer körkort för bilen får ändå inte dra mer. Och jag har kört släp så länge så jag har koll ändå.
 
Det är SÅ skönt med eget släp, även om det är av enklare modell.

Jag köpte ett billigare släp i början av mitt hästägande, och har sen förbättrat med BE-kort, bättre dragbil och bättre hästsläp.

Du får vettiga, något äldre, släp för dina pengar. Bara det är bra kvalitet och väl skötta så brukar åldern inte göra så mkt.
 
Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock inför att byta bil och leker med tanken att det kanske kan gå på något sätt? Behöver bara kunna köra en häst ca 400 kg kortare sträckor och är nöjd med en enkel modell (måste ju vara säkert såklart). Jag skulle kunna tänka mig att fixa utökat B-kort om det verkligen behövs, men slipper helst.

Behöver hålla i plånboken så begagnat är det som gäller, budget ca 90' för bil och typ... 30-40' för släp? Är det blott en flickas önskedröm eller kan det ens vara möjligt?

OM det går vill jag bli bombad med tips om bra kombinationer av bil och släp ☺️

Jag har bara B kort

Har en Subaru levorg /combi
Som jag har ett Cheval släp till. Ett One så 1,5hästars.

Är galet nöjd 👌
 
Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock inför att byta bil och leker med tanken att det kanske kan gå på något sätt? Behöver bara kunna köra en häst ca 400 kg kortare sträckor och är nöjd med en enkel modell (måste ju vara säkert såklart). Jag skulle kunna tänka mig att fixa utökat B-kort om det verkligen behövs, men slipper helst.

Behöver hålla i plånboken så begagnat är det som gäller, budget ca 90' för bil och typ... 30-40' för släp? Är det blott en flickas önskedröm eller kan det ens vara möjligt?

OM det går vill jag bli bombad med tips om bra kombinationer av bil och släp ☺️
Om du bara behöver köra 400 kg häst är det inga problem att hitta en bil/släpkombo som klarar det på B-kort. Däremot skulle jag absolut lägga ned energin på att ta ett BE om jag var du, då har du verkligen noll hinder när du väljer bil och släp vilket är extremt skönt.
 
Det går absolut!
Nu har jag B96 men mitt ekipage går bra att köra på B-kort.
Har en Cheval gold one i aluminium. Superbra släp med låg tjänstevikt, har även sadelkammare vilket är jätteskönt, slippa ha bilen full med prylar.
Går väldigt bra bakom bilen och min lilla donna åker som en prinsessa i den.
 

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
30
· Visningar
763
Senast: Stergo
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 815
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 912
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 804
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp