drömhästen med pålagringar

sommarminne

Trådstartare
Har hittan hästen med stort H nu när jag letar efter ny häst och jag är helt nerkärad! Problemet är nu att dom för två år sedan upptäckte att han har pålagringar men han har varit ohalt i två år nu. han är riden i 3-5 dagar i veckan och tanken är att jag enbart till ha honom som dressyrhäst. (dvs. mycke markaebete i skog och mark och träning på bana en till två gånger i veckan)
jag ska få se papper på vetinärens utlåtande om benen men enligt ägaren ska veterinären ha sagt att det inte är några större fel på honom och att man kan räkna med de på en häst i den åldern. Hästen ifråga är 13 och har gått FT tidigare.
hur hade ni resonerat? som sagt hästen är kanonfin och speciellt för de priset. hade ni vågat chansa? eller ska man backa av?:eek:

Sv: drömhästen med pålagringar

Pålagringar är alltid en risk.. Var har hästen pålagringar ?
Sitter dom i frambenen så finns det ju en risk att hästen blir sämre
även om man bara rider dressyr och i skogen..

Jag vet inte vad någonstans i benen dom sitter än men på torsdag skulle jag få läsa veterinärens utlåtande så då vet jag mer. ägaren verkar va väldigt öppen och ärlig med de och de va ok att jag även ringde och pratade med veterinären själv om jag ville

Jag har skickat privat meddelande till dig!

jag skulle be om att få kopior av röntgenbilderna och visa dom för en oberoende veterinär. hur billig är hästen?

men om oberoende veterinär tycker att de inte är så "allvarligt" så är de bara att tuta och köra?

nu har jag lite mer fakta. pålagringarna ska sitta i fram och enligt veterinären som röntgade honom för ett år sedan så ska de va i princip obefintliga pålagringar som han undrar hur någon kunnat säga att de finns där?
hästen känns superfräsch att rida och jag ska nästa vecka ringa och prata med veterinären själv. ska även röntga honom själv eftersom de lutar år köp men visst känns de lite tråkigt att de finns om de nu är något och jag har svårt för att besluta om de är rätt eller fel att köpa:confused:

skrev fel i förra inlägget. set va inte ett år sedan röntgen utan en månad

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 669
Senast: Glimra
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 688
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka