Droga vid skoning

Krockodil

Trådstartare
Om man nu absolut måste droga hästen vid skoning, vem vänder man sig till? Distriktsveterinären?
Jag har ingen aning om vad man brukar ge hästar som är svåra att sko. Men antar att det måste vara något som hästen ska äta? Eller kommer veterinären ut och ger lugnande spruta?

Någon här som brukar behöva droga pållen vid skoning?

Sv: Droga vid skoning

För många år sedan så fick en av mina hästar lugnade vid skoning, hängde samman med att han fick panik. Då fick jag det utskrivet av veterinär, jag har aldrig låtit någon spruta min häst inför skoningen.

Sv: Droga vid skoning

Det finns två alternativ, båda kräver dock veterinärkontakt.

Det finns lugnande man kan ge hästen i munnen, som pasta eller som granulat. Dessa har lite olika effekt på olika hästar, och det beror också på hur orolig hästen är. Men dessa kan skrivas ut av veterinär (som innehar licens för dem). Sen ger du det själv inför skoning.

Om det inte räcker, så får du ta ut veterinären samtidigt som hovslagaren, och veterinären ger hästen en injektion med lugnande.

Jag fick sedera en av mina tidigaare hästar milt vid skoning en period, sedan kunde man minska ner sederingen och ta bort den helt och den var lugn ändå.

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 425
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar