Droga häst vid skoning

Sv: Droga häst vid skoning

Tycker du gör helt rätt. Om det är en skräckupplevelse för hästen pga gamla hovslagares synder, och även risk för liv och lem för nuvarande. Så sänk hästen.
En "biverkning" av flera lugnande preparat är att de ger minnesluckor. Lämpligt va!!!

Jag skulle också ha gjort det hemma i stallet. Tycker inte heller att det är fel att ge lugnande, vet ett par människor som gärna skulle ta det när de ska till tandläkaren.

Att vara rädd är inget att skämmas över, och kan man lindra rädslan så varför inte?
Tycker att det kan få gälla både folk och fä.

*kl*

Hemma helt klart. håller med alla fg.

Vi plegga min silkisif som sparkade hovslagaren när han kom till bakhovarna. Det var tur att det fanns mycket flugor, för det som inte blev pleggat var inte hjärnan utan svansen, som gick utav bara den:D Det var sista gången den hovslagaren skodde min häst, jag tyckte att man inte ska behöva droga sin häst för skoning.
Efter detta bytte vi somsagt hovis och den nya hovisen var snäll och lugn, men pållan hade kvar minnena om hovisar såklart. Han band upp frambenet och satte ett rep runt bakhoven, och såg till att hästen hade en vägg att luta sig mot. Jag stog och höll i hästen. Vad tror ni hon gör?? jo, hon galopperar över mig och ivär på två ben!!!:eek: Efter det lugnade hon sig och vi fick nätt och jämt på henne skorna. Hon blev bättre och bättre och idag tar hon mycket mer energi, men inte mer tid att göra klar. Hon har sina sadar, vissa dagar är hon genomsnäll och vissa går hon tillbaka till sitt gamla vanliga jag.

F.Ö är hästen en islandshäst (glöm det!) men hon är inte mer än 130. Hovisen kallade henne lilla pållan i början, och i slutet slog han henne för att hon sparkades!!:cry: :mad: Hon sparkades inte innan han började med henne:mad: hovisen går under smeknamnet grisen hos oss nu:D

När vi skulle sko min häst för första gången så använde vi en manlig hovslagare (som jag antar dom flesta har) det gick sådär..
Hon var skodd endast en gång tidigare 3år.
När hon var liten och skulle bli verkad så hade det hänt något som jag inte minns riktigt nu vad det var, men iaf så den hovslagaren han fick inte ens komma in i stallet utan att hon blev vrinsur och tyckte att -du ska f*n inte komma hit igen!
Skoning gick iaf sådär och vi fick bremsa när han tog bakfötterna.
Sen åtta veckor senare så kom han igen. Då gick det inte alls.
Hon ställer sig. Slår mot hovis och ska tränga in honom i väggen. Samtidigt som hovslagaren blir väldigt nervös och rädd.. inte bra!
Det peppade henne ännu mer att vara j*vlig mot honom.
Så vi fick hämta ut ett slags lugnande medel som kunde funka. Men det gjorde det inte.
Så vi bestämde oss som sista utväg att prova en kvinnlighovslagare.
Och det funkade JÄTTE bra :D Hon sa till min lilla häst bestämt att nu skärper du dig. Samtidigt som han var jätte lugn och pratade på.

Men det roligaste var att en annan tjej som har ett 8årigt arabsto som hon fått ge lugnande i flera år.
Provade samma kvinnligahovis, och det gick jätte bra! Ingen hade trott att den hästen skulle kunna gå att skos utan lugnande.

Lycka till

Var inte säker på att vet skriver ut lugnande utan att se hästen spec inte som det är livstids karens på de här preparaten!
PL

Jag skulle också ha gjort det hemma i stallet. Tycker inte heller att det är fel att ge lugnande, vet ett par människor som gärna skulle ta det när de ska till tandläkaren.

Att vara rädd är inget att skämmas över, och kan man lindra rädslan så varför inte?
Tycker att det kan få gälla både folk och fä.

Instämmer.

Tack alla för svar och berättelser, det gjorde mig lite mer optimistisk. Tid med vet och hovis är i alla fall bokad nu, så vi får se hur det går. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12