Drömmer blir verklighet

Sv: Drömmer blir verklighet

När hästen besiktigas och om den är fullt frisk. Så försäkrar du den för så mycket som du vill, veterinärvård är det viktigaste. Och jag gick precis på niten att inte ha höjt veterinvårdsbeloppet. Så min häst var försäkrad i 25.000kr veterinärvård, vilket innebär att i mitt fall så vart det självrisk på 2600kr + 15% av summan upp till 25.000kr, allt över 25.000kr får jag betala 100% av.

Besiktigas hästen och får någon anmärkning så kan försäkringsbolaget sätta en reservation på den skadan, vilket innebär att försäkringen täcker allt utom för just den reservationen. Tex min häst kommer nu få en reservation på hans knä som skadades och skulle han inom det närmsta året få problem med det knät så täcker inte försäkringen det.


Livförsäkringen gäller ju endast om hästen får en sådan skada att veterinären råder dig att avliva. Om hästen tex bryter benet och veterinären anser att hästen kan bli frisk igen med behandling, men du väljer att avliva hästen så är det inte säkert att du får ut livvärdet du satt.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Du får inte bara "inte säkert" ut liv på hästen om inte veterinären anser den behöver tas bort , utan du får definitivt inte ut ngt .
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Aha, då är jag med på tåget. Då var det som jag misstänkte. :)

Förresten vad kan en veterinärbesiktning tänkas kosta om den Irländska inte är tillräcklig för de svenska försäkringsbolaget?
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Tänkte svara på hur det är med importhästar och försäkring.
Om din häst tex blir halt och den utreds och veterinären hittar en lös benbit så täcker inte försäkringen varken hältutredningen/röntgen eller bortopererandet av benbiten. Alla skador och sjukdomar som funnits innan försäkringen tecknades (som tex OCD som är vanligt och inte alltid syns vid besiktning) täcks inte av försäkringen. Alltså får du bekosta ev operation själv. Sen lägger de även till en reservation i försäkringen som kan plockas bort efter 1 år efter att det åtgärdas.
Min import blev en dyr historia och nu står vi med en inte helt fräsch häst med reservation för kotledsproblem. Så var noga med att den blir ordentligt besiktad för att minimera ev problem.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Det beror ju helt på. Jag gjorde nyss en gårdsbesiktning(veterinären kommer till stallet). Då görs böjprov, tandkoll, allmäntillstånd(hull, slemhinnor, lyssna på hjärta och lungor), det kostade 2000kr.Vill du röntga hästen också får du åka till klinik och det har jag ingen aning om vad det kostar, men jag skulle nog räkna minst det dubbla.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Hon kommer besiktigas på Irland och sen blir det väl ev besiktning här i Sverige skulle jag tro.

När man tecknat en försäkring så går det att byta till en annan försäkring eller är det krångligt?
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Fast 2000kr är inte så farligt om man tänker på vad man får ut av det, man får väl ändå veta rätt mycket utan röntgen eller? :confused:
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Ska precis besiktiga häst på en stor klinik. 2.500 för själva besiktningen.3000 för sk exportröntgen och sedan väljer jag att lägga till röntgen på rygg,hals och nacke,det kostar ca2.500 till.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Både ja och nej. Det kan ju finnas tex pålagringar som inte syns annat än på röntgen. Skulle jag köpt den hästen jag äger idag så hade inte röntgat. Men skulle jag köpa en häst för typ 100.000 hade jag nog röntgat.


Kul förresten att du ska köpa egen häst, det har la vart drömmen sen vi båda red små söta exmorponnysar ;)
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Försäkringsbolagen är ganska restriktiva när det gäller importer eftersom det finns statistik på att det oftare är fel på dem, så jag kan tänka mig att det finns en del regler och undantag kring importhästars försäkringar. Vissa försäkringsbolag har högre premier för importerade hästar, dvs det är dyrare att ha dem försäkrade än motsvarande svenskfödd häst just för att de importerade har högre veterinärvårdskostnader (som grupp alltså). Det är alltså en högre risk för försäkringbolaget att försäkra en importhäst och det får då ägaren betala för genom höjda premier. Dock har inte alla försäkringsbolag börjat med detta (högre premier för importhästar), så då får alla vi andra försäkringskunder vara med och betala för dessa hästar istället (deras högre veterinärkostnader sprids på oss alla).

Anledningen till att många försäkringsbolag kräver en svensk besiktning är att många fel missats på tidigare utländska besiktningar. Det missas så klart grejer på svenska besiktningar också, men tydligen inte lika mycket. Det är t ex inte självklart att det görs böjprov, något som är standard när man besiktar en ridhäst här i Sverige.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Ja du kan ju ändra nåde din nuvarande försäkring inom vissa gränser och byta bolag helt. Men alla skador eller liknande som försäkringsbolaget anser uppkommet innan försäkringsdatumet(vid byta ev bolag) kommer de inte att bekosta. Spelar ingen roll om hästen är besiktad här eller på irland(om det var en godkänd besiktning från början).
Det är den stora nackdelen med att köpa importhäst, om man hittar ett dolt fel som försäkringen inte täcker. Vet inte hur det är med konsumentköplagen heller gällande köp direkt från Irland? Köper du en import (eller vilken häst som helst) från tillexempel en svensk hästhandlare och hittar ett dolt fel inom en viss tid (minns inte hur många år?) så har du rätt att byta ut hästen mot en ny likvärdig eller få dina pengar tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmer blir verklighet

Tänkte mest om man inte var nöjd med försäkringen eller att den är för dyr och om man hitta likvärdig försäkring om det gick att byta eller om det var stenkört.

För mig och den hästen jag ska köpa så blir det lite köpt är köpt, bryr mig inte så mycket om dolda fel då jag inte har så höga ambitioner eftersom det är första häst. Självklart är det bättre med en frisk häst, vilket jag också tror mig veta att hon är. :)
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Självklart kan du byta bolag men om hästen haft ngn skada ska du bara medveten om att det är en risk att byta bolag enligt motiveringar du redan fått . Jag hade aktat mig ytterligare med just en import .

Finns flera bra sammanställningar vad som skiljer i regler, kostnad och villkor bolagen emellan , tror tex Folksam mfl har såna tabeller publicerade på sina hemsidor . Om inte längre så finns det definitivt såna sammanställningar att få tag på .

Ang. "Köpt är köpt , och " verkar vara en frisk häst osv" tycker jag det argumentet blir väldigt naivt i sig , då allt och det mest otippade kan inträffa med häst och även gör det frekvent . Lägg därför ner tid på att läsa försäkrings jämförelser och sätta dig in så du väljer ett bolag du förstått och även försäkringsvilkor i allmänhet . Det skiljer sig inte jättemycket fö bolagen emellan utan det viktiga är att du medvetet förstår hur och på vilket sätt du valt att försäkra hästen i sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmer blir verklighet

Jo, det är väl alltid frågan om vad hästen kostar i inköp och vad som är värt att göra. ^^

Egen häst har varit drömmen långt innan dess (dock blivit mer längtan med åren), men vilka minnen dom där ponnysarna skapat. :P
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Då får väl du tycka att det är naivt då, för jag orkar verkligen inte kolla med tusen försäkringsbolag om vad som gäller m.m. Speciellt när jag inte ens vet vad jag vill ha. Funderar på att ta någon form av bas på typ Agria eller nått så länge.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Vad har du för tankar kring hästens ev sjukdomstillstånd? Kommer du att ta bort den om det skulle kosta stora pengar att vårda, eller kommer du att satsa för att få hästen frisk om prognosen är hyfsad?

Svarar du ja på sista frågan: var väldigt noga med ditt försäkringsskydd om du inte har 100 000 kr att slänga upp för att vårda hästen.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Då får väl du tycka att det är naivt då, för jag orkar verkligen inte kolla med tusen försäkringsbolag om vad som gäller m.m. Speciellt när jag inte ens vet vad jag vill ha. Funderar på att ta någon form av bas på typ Agria eller nått så länge.

?
Jag förstår öht inte ditt svar i sammanhanget . Än mindre hur du inte " orkar" kolla utifrån råden du fått i tråden och begränsningarna enligt egen insatthet du ber om hjälp utifrån ?
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Öht? Jag vet inte vad det betyder.

Jobba själv heltid mellan 7-17 med övertid ibland så du slutar runt 19, kommer hem och är både fysiskt och psykist trött, knappt ha tid att umgås med din sambo och sen däcka i sängen. Sätt dig in i det och du kommer förstå varför jag inte orkar vissa saker.

Vidare, hur ska man hitta något bra när man inte ens vet vad man letar efter? För mig verkar alla försäkringar va likadana, men nått finstilt gömt typ orka läsa igenom alla försäkringsbolags finstilta, räcker om jag läser ett.
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmer blir verklighet

Det beror helt på vad det skulle bli för sjukdom, har inte världens fetaste lön direkt så tar jag en försäkring så får det bli billig månadskostnad och försöka spara till självrisken istället och hoppas jag sparar pengar när hästen inte blir sjuk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp