Drömmer blir verklighet

Sv: Drömmer blir verklighet

Ja, dom irländska hästarna är nog dom bästa jag någonsin ridit och nu när jag har chansen att köpa en själv slår jag till direkt. :P
Tack förresten innan jag glömmer det. :)
 
Sv: Drömmer blir verklighet

De kommer med grimma och grimskaft.
Jag betalade i svenska kronor, är nog samma transportör.

Min fick en allvarlig ögonsjukdom.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Transporten till Sverige kommer kosta 700€ och hästen kommer till Göteborg, vilket tar ca 2 timmar med bil för mig, så resemässigt blir det inte så farligt.

Fick den här intressanta länken av en kompis som jobbar inom länsstyrelsen med djurskydd: [länk]

Så jag har förstått att det är hälsokontroll och pass som gäller.

Jag håller för tillfället på och kollar upp det här med försäkring och jag ska ta och snacka med säljare om någon vecka igen och då får vi se vad som kommer fram osv. :)
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Oj, även grimskaft. Det var som attan. Bättre än inget ändå antar jag. :P

Så man kan betala i svenska kronor? Hur fick du reda på när hästen skulle anlända till Sverige osv? Har transportören någon kontakt med dig eller skedde all kontakt via Oliver?

Åh, va tråkigt. Lider med dig. :(
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Vi har inte kommit så långt i affären än, då jag ska vänta några veckor innan jag kontaktar säljaren igen. Då hästen inte får lämna Irland än ändå. Så under tiden luskar jag lite med vad som gäller och försäkringar osv. Ska erkänna att jag är väldigt förvirrad i den här försäkringsdjungeln, då jag inte vet vilken försäkring som är bäst osv. :/
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Varför ska det ske efter svenska normer? Räcker det inte med EU normer då båda länderna är med i EU?

Va?? Vad är det jag ska kolla med mitt Facebook?????? Vad har de med hästar att göra?? Väldigt förvirrad :confused:
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Jag fick hjälp av en svensk tjej, det var hon som skötte kontakten med transportbolaget och sen vidarebefodrade till mig. Jag betalade i svenska men dubbelkolla det. Annar är det inte så krångligt att växla till sig euro hos Forex.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Varför ska det ske efter svenska normer? Räcker det inte med EU normer då båda länderna är med i EU?

Va?? Vad är det jag ska kolla med mitt Facebook?????? Vad har de med hästar att göra?? Väldigt förvirrad :confused:

Fb betyder i det här fallet försäkringsbolag ;)

Om försäkringsbolaget ska kunna godta besiktningen så krävs det att den sker efter svenska normer. Annars lär du få besiktiga om hästen i Sverige så att försäkringsbolaget har ett underlag att försäkra in hästen på.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Numera räcker det att gå till bankomaten och ta ut i euro, tänkte mest att det är enklare att betala 700€ när jag inte är säker på växlingskursen. :/
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Jaha? Hur skulle jag veta det? FB är ju känt av typ de flesta att det är facebook. Inte konstigt jag inte fattar. :confused:

Vad menas med godta besiktningen? Vad är det bra för? Jag kan verkligen ingenting om försäkringar och är därför frågvis då jag vill veta men vet inget i dagsläget. :/
 
Sv: Drömmer blir verklighet

inte på våra bankomater :p

Enklast är att ringa det bolag du vill ha och fråga vad som krävs. Tänk på att du måste uppge de gamla skadorna och de kan ge dig reservationer.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Se där, då måste våran bankomat va speciell. Skit smidigt att ta ut euro där när man ska ut å resa. Behöver inte beställa i förväg, så länge det finns euro i den vill säga. :P

Får väl göra det när jag vet mer, ju nu vet jag inte så mycket. Ska ta reda på allt jag kan i nästa vecka eller så mycket som möjligt i alla fall. :)
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Viktigt att tänka på är att försäkringsskyddet för en importerade hästar är väldigt urholkat och täcker inte mycket i praktiken. Det är många som dyrt fått erfara detta när de köpt en importerad häst.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Hur menar du nu?

Jag vet inte ens vilken försäkring jag ska teckna till hästen, tycker det är en ren djungel med alla försäkringsbolag osv. Blir helsnurrig. :S
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Fb betyder i det här fallet försäkringsbolag ;)

Om försäkringsbolaget ska kunna godta besiktningen så krävs det att den sker efter svenska normer. Annars lär du få besiktiga om hästen i Sverige så att försäkringsbolaget har ett underlag att försäkra in hästen på.

Tack så slapp jag förklara ;) :)
Men som sagt är försäkrings bolag och aspekterna otroligt luriga i sig . Ffa gällande import . Så ts : läs på .. Är mitt råd .. Så du vet förutsättningar . Och brister ang FB ....
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmer blir verklighet

Börja med försäkringsvillkoren hos de olika bolagen. FInns på deras hemsidor. Därifrån kan du sedan ställa mer specifika frågor när du ringer dem.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Aha, fast jag vet inte riktigt vad det är jag är ute efter. Så svårt när man inte gjort det innan. :/
Är det något särskilt man behöver leta efter i villkoren i så fall vad?
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Här http://bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Djur/Hastforsakring/Jamfor-hastforsakring/ kan du jämföra de olika försäkringsbolagen. Nu vet jag inte hur du vill ha det men jag vill att försäkringen ska täcka så mycket som det bara går. Andra föredrar en lägre premie och att få betala mer själva när olyckan väl är framme. Jag föredrar också att ha en låg självrisk medans andra föredrar en högre självrisk och då lägre premie. Jag vill att både mediciner och veterinärens resa ska ingå eftersom jag vet hur dyrt det kan bli med bara mediciner och några resor för veterinären. Våran arab åt mediciner för drygt 3000 kr/månad sin sista tid i livet och jag är tacksam för att jag hade en försäkring som tog endel. Min fjording hade upprepade koliker och korsförlamningar sin sista tid i livet och då var jag glad att jag hade tecknat en försäkring som tog veterinärens resor för det blir snabbt mycket pengar annars. Det var också skönt att ha en försäkring som tog iallafall endel av avlivnings och destruktionskostnaden den dagen det var dags att ta farväl.
Du får också fundera på om du vill ha hästen livförsäkrad för den summan du köper den för eller om du vill ha en lägre livförsäkring till en lägre premie men då inte få ut det du gav om du behöver ta bort hästen av någon anledning som täcks av försäkringen.
Det är alltså endel att ta ställning till och det är ju alltid så att de skador och sjukdomar som fanns innan man tecknade försäkringen gäller ju inte försäkringen för.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Jag har själv ingen aning om vad jag vill ha, ska kolla vad för försäkring de har idag och kanske få lite tips och idéer på vilket slags försäkring som är bäst. Det låter dock inte dumt det du nämner med mediciner m.m.

Jag såg att livförsäkringen också sjunker med åren? Visst hon är "billig" nu, men rider man till henne ökar väl värdet? Hur fungerar det? Någon som vet?

Försäkringen gäller väl bara då på de skador som funnits innan eller? Så om det uppstår en t ex helt ny så gäller den? Har jag förstått rätt då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp