Drömmer blir verklighet

TheRedLightning

Trådstartare
*Drömmen blir verklighet

Just nu håller min dröm att skaffa en egen häst att bli en verklighet.

Hittade min drömhäst när jag var över på Irland på ridläger-weekend, och nu påbörjas allt det där sista innan det är klart.

Det är en Irish Sport Horse, sto, troligen mer fullblod i henne än Irish Draught då hon är nätt i typen, fux, 167 cm i manken, 13 år, väldigt snäll och hoppar allt och är ärlig, grundriden, har inte haft några föl vad jag vet i dagsläget. Hon kommer bli en perfekt första häst till mig då jag inte kräver så mycket (än).

Det finns ändå fortfarande några frågetecken, som t ex om hon måste stå i karantän när hon kommer till Sverige eller hur det funkar från just Irland.
För jag vet att när jag betalar, så betalar jag för både häst och frakt i samma pris. :)

Det är så spännande och pirrigt på samma gång och jag håller på att lösa vissa detaljer lite pö om pö när de blir aktuella.
När ska man kontakta försäkringsbolag och försäkra för det försäkringsbolaget de har på Irland följer knappast med till Sverige väl?

Är det något mer man behöver tänka på förutom stallplats, mat m.m.? :cautious:
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Jag har varit med om att köpa tre hästar och då har jag haft dom försäkrad INNAN jag hämtade dom. Nu vet jag inte hur det är när man hämtar hästar från utlandet.

Skulle något hända på vägen så är det skönt att ha den försäkrad. Sen vaccinationerna måste du veta VAD hästen har blivit vaccinerad mot och när.

Lycka till med din pålle och sätt GÄRNA ut ett foto så att vi kan beskåda underverket! ;)
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Aha, se redan saker jag inte tänkt på eller glömt bort. Alltid bra att bli påmind så man kan göra rätt.

Kan man försäkra en häst innan man har papper osv att man äger den? Tänker mig att det tar lite tid innan jag får pass osv.

Har inga bra bilder på henne än, men denna är från den irländska jakten jag red med henne.
1381279_645739458790237_1898026505_n.jpg
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Om frakten ingår är det ju bra men det är väldigt viktigt att du verkligen har klart för dig när ansvaret/risken för hästen övergår på dig. Om det är när den börjar resan, om det är när du har betalt eller kanske när den lastas av här. Inte minst för att veta vem som har ansvaret för att transporten sker på korrekt sätt, att hästen har korrekt hälsointyg för transporten och att passet är med under resan.
För även om det idag inte behövs att man betalar tull och moms för en häst man köper inom EU så finns kraven på godkänd transport, hälsointyg och pass.
Så passet ska hästen ha med sig när den kommer, det är inget du ska vänta på att få efter att hästen har kommit hit.
Försäkrad ska den vara från och med att du tar över ansvaret/risken, så det är nästa anledning till att du måste veta när det sker.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Man ringer försäkringsbolaget och lämnar dom uppgifter man har om hästen. För jag hoppas ju verkligen att nu har skrivit någon form av avtal och att det i det står en del uppgifter om hästen. Saker som namn, födelsedatum/år, färg och tecken, märkning (chip eller annat) och då också pris på det hela. Mer än så behövs inte för att försäkra hästen till att börja med och då gäller försäkringen för olyckor/skador. Som ju är det som kan hända under transporten hit. För andra saker som sjukdom får man ändå karens och vill bolaget ha veterinärintyg så har man några dagar på sig för det med och hinner få hit hästen.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Nä, nått avtal är inte skrivet och jag har inte betalat än. Hästen har ett litet skärsår som ska läka först innan hon ens får transporteras någonstans och så ska de göra veterinärbesiktningen osv också.
Jag har precis inlett hela "affären" så vi håller på och löser allt, men det behövs inte stressa då jag inte kommer kunna ta hem henne innan den 25/11 ändå. Men det är gott om tid att lösa alla lösa bitar så att säga, så att allt sker på rätt sätt m.m. :)
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Jag kom och tänka på en annan sak nu också, hur skriver man avtal digitalt? Jag vet hur den fysiska pappersvarianten fungerar, men blir lite osäker på den digitala. Vad är det som är bra med ett avtal? Kommer ändå inte kunna lämna tillbaka hästen när jag väl tagit den till Sverige, om det var det som det syftades på, blir liksom köpt är köpt.

Funderar bara lite hur du tänker, då jag blir nyfiken och är öppen för andra synvinklar på det hela m.m.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Tänk på att se till att veterinärbesiktningen verkligen sker enligt svenska normer och är lika grundlig som på svensk klinik och överrensstämmer med svenska besiktningar osv.

om hästen skulle ha ngt fel som i sverige sen senare enligt svenska mått skulle klassas som "dolda fel" osv, kan du inte räkna med lika givet, att importen täcks av de reglerna, så skulle du få problem/behöva ta bort hästen pga ngn sånt så skulle jag inte räkna med att du får ut ngn på försäkringen på importen så att säga.... bara bra att vara medveten om. Kolla med ditt fb så att du säkert vet redan från början vad du kan förvänta dig osv.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Försäkring är viktigt, vem står risken under resan? Du eller säljaren? Viktigt att göra klart innan affären är i hamn. Inte roligt att behöva betala veterinärvård ur egen ficka för en häst som precis landat i Sverige. Det kan vara trixigt att hitta någon som försäkrar in hästen under resan, så kolla runt själv.

Hade jag varit du hade jag absolut bokat en klinkbesiktning när hästen kommit till Sverige, så du vet vad du tar emot.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Så blev det för mig, inte en krona på försäkringen trots att bolaget godtog besiktningsprotokollet.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Skrev i fel tråd, härligt att du hittat en häst dock ^_^, följt dig i ridskole tråden
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmer blir verklighet

Försäkring är viktigt, vem står risken under resan? Du eller säljaren? Viktigt att göra klart innan affären är i hamn. Inte roligt att behöva betala veterinärvård ur egen ficka för en häst som precis landat i Sverige. Det kan vara trixigt att hitta någon som försäkrar in hästen under resan, så kolla runt själv.

Hade jag varit du hade jag absolut bokat en klinkbesiktning när hästen kommit till Sverige, så du vet vad du tar emot.

Ja och utifrån det: isåfall behöver det ju avtalas med säljaren i förväg, att kpmpletterande besiktning ska ske hemma, och är den inte ok så återgår köpet... vem står då för transporten hem igen, om det godkänns av säljaren ? jag tror inte det är särskilt vanligt att importer gäller på det avtalet, iallafall inte per automatik alls?. om det ens går - hästen kan ju ha råkat ut för ngt under transporten, vem ska argumentera vid besiktning efter en sån transport att ngt var vajsing redan innan på hemmaplan osv....

bara för att krångla till det nu ;) Men TS: Skämt åsido är det ju jätteviktiga saker för dig att i förväg veta vad som gäller och ha tagit reda på, om ngt tråkigt skulle ske, så du vet hur du förhåller dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmer blir verklighet

Resultatet av en besiktning behöver ju inte ha med köpet att göra. Men det är ju ändå tryggare att veta skicket på hästen innan man påbörjar allt jobb det innebär att äga.

Även när vi köper häst osett är det första som händer att den får en klinikgenomgång med tandvård och vaccination.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

fast i detta fallet rent rådgivande låter det som TS öht inte vet hur hon ska öht importera hästen annat än generellt besiktning på Irland, än mindre försäkringsfrågor. Jag tycker därmed mitt svar till TS, kompletterat med dina, är högs relevant i frågan, och inte handlar så mycket om annat än just det i detta skede?

Problematiken jag bett TS kolla upp är väl högst relevant utifrån det? eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Drömmer blir verklighet

Det är ingen karantän på att ta in en häst från Irland. Dock behöver hästen ett veterinärintyg innan resan påbörjas. OBS! Inte detsamma som veterinärbesiktning, utan ett intyg på att hästen är i tillräckligt bra skick för att resa.

Vad som krävs för veterinärbesiktning beror på hur mycket hästen kostar och hur mycket den ska försäkras för samt vilken typ av försäkring du ska ha. Mitt förslag är att du ringer runt till några olika försäkringsbolag och frågar dem vad de kräver för besiktning. Och om de kräver röntgen. Försäkringsbolaget brukar vilja ha en kopia på besiktningsintyget. Ta gärna ett blodprov och kolla så att hästen inte är påverkad av några smärtstillande medel.

Jag vet inte om det är så för alla försäkringar och alla försäkringsbolag, men min försäkring hade 30 dagars karens för "sjukdomar", alltså sådant som inte är akuta skador. Det betyder alltså att skulle hästen få transportsjuka på vägen över täcker inte försäkringen det om du har tecknat försäkringen innan hästen är i Sverige. Återigen - kolla med det försäkringsbolag du tänker använda. Och kolla med säljaren om det finns någon försäkring på hästen - och om den kan överlappa din. Kanske krävs det något tillägg för att den ska gälla utomlands?

Det är alltså din eller säljarens försäkring som gäller under resan. Transportören har inget ansvar att försäkra hästarna de tranporterar, annat än företags- och trafikförsäkringar som ju inte gäller "lasten".

När det gäller transport, var noga med att förhöra dig om att det verkligen ingår. Räkna annars med 8-10 papp inklusive pappersarbete och veterinärintyg. Nu såg jag inte var i landet du bor, men alla firmor kör inte så långt norrut, så om du bor typ norr om Götaland kan du behöva extratransport = kan kosta upp till några tusen till.

Det krävs inte någon veterinärbesiktning när hästen kommer till Sverige, men en bra idé är att låta en veterinär kolla på hästen vid ankomst, alltså kolla hjärta, temp, allmäntillstånd. Kostar en liten slant, men å andra sidan är det en liten peng i sammanhanget.

När det gäller kontrakt går det att skicka med posten, om du inte har möjlighet att åka över och skriva.

Lycka till med din häst - hoppas att allt går vägen!
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Jag har haft ett gäng olika hästar varav en Irish Sport Horse, och han var den roligaste häst jag någonsin har haft, det bästa köp jag har gjort!
Helt OT och inga svar på dina frågor, men jag önskar dig verkligen lycka till med din nya häst! :)
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Jag kan ju berätta hur jag gjorde eftersom jag köpt från samma ställe, kan även var intressant för andra som är intresserade.

Jag valde min häst på hemsidan, kontaktade Oliver via mail, vi kom överens om ett pris. Jag förde över pengar för häst, besiktning, vaccination + ett täcke eftersom det var rätt kallt.

Jag valde veterinär efter rekomendation från en annan bukare, hästen besiktades utan anmärkning och jag fick intyget faxat till mig. Ringde mitt bolag, Folksam och försälrade in honom direkt, faxade intyget till dem.
Inga konstigheter, jag uppgav de uppgifter jag hade och när jag fick passet med hästen ringde jag in chip och regnummer.

Transport bokades, var dock uselt väder vid tidpunkten och inga båtar gick, dröjde därför tre veckor innan de kunde skicka iväg honom. Fck hjälp av en tjej i sverige som tig hand om all kontakt med transportbolaget.
Han kom till Malmö, tjejen mötte upp honom och körde hem honom till sitt stall.
Dagen efter körde vi de 40 milen och hämtade hem honom, betalade transporten kontant, 570 engelska pund.

Så inget avtal skrevs, bara kontakt över mail. Inte enligt boken direkt men jag litade på säljaren som har väldigt gott rykte och allt gick perfekt.
Sen att det blev som det blev med min häst, det kan inte säljaren klandras för.

Vi hr haft bra kontakt hela tiden och han kommer nu att hjälpa mig ekonomiskt.
Han säljer mycket hästar och vill såklart inte ha rykte om sig att hans hästar går fullständigt bananas efter ett halvår.

Jag är nöjd med affären på det sättet och jag ångrar inte en sekund att jag köpte min häst, han var en underbar individ och jag är glad över den korta tid vi fick.
 
Sv: Drömmer blir verklighet

Jag förstår dig, jag känner redan till i dagsläget vilka tidigare skador detta sto haft och det är inget som har påverkat henne negativt och då det är ett sto tänker jag att plan B finns i värsta fall. Har i och för sig planer på att ta föl senare ändå, men det återstår att se.

Jag har varit över på stället två gånger, och båda gångerna har varit ett positivt minne för livet och jag tänker åka tillbaka igen när jag har tid och råd. Människorna där är så snälla och de vill verkligen hästarnas bästa (även om deras hästhållning skiljer sig från hur det är i Sverige).

Det jag fick veta av Oliver angående transporten är 700€, som ska betalas på plats. Vet dock inte om jag ska betala med euro eller hur det funkar då. Kommer de i grimmor förresten? En tanke som slog mig.

Jag litar också på säljare då jag lärt känna honom när jag varit över och sen hört från de andra människorna jag träffat hur han är osv.
Redan när jag tog kontakt igen angående den här hästen nämnde han vilka fel hon hade och undrade om det var något som skulle oroa mig m.m. Så han är ärlig och jag uppskattar det, tror definitivt inte att han är den som vill luras.

Vad hände med din häst? :O
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp