Drivande hjälper och spö

S

smyg

Hej!

Jag har tre frågor som kan låta dumma men lika bra att fråga :)

1. När man talar om drivande hjälper, va handlar dessa om? Och hur gör man drivande hjälper med sätet?

2.Om en häst slöar till vid skritt, hur får man då upp tempot? Känner inte att jag vill använda spö i onödan

3.Hur mkt kan man egentligen använda sig av spöet utan att det blir obehagligt för hästen?

Lite frågor från en nybörjare :)

Tack för all hjälp som kan fås!

Sv: Drivande hjälper och spö

1. Framåtdrivande skänkel finns det något som heter, och det är precis som det låter, du driver med bägge skänklarna lika mycket för att hästen ska gå fram/öka tempot. Driva med sätet ska man vara försiktig med, det blir gärna att man "juckar" fram hästen och det förstör bara sitsen. Hästen ska gå fram för skänkeln.

2. och 3. Att hästen slöar till i skritt är egentligen ett bevis på att den inte går fram för skänkeln ordentligt. Då ska du göra mycket halter, tempoväxlingar och övergångar och varje gång du ber hästen om att gå fram/öka tempot måste du vara konsekvent att du får den reaktionen du bad om. Annars får du gå på hårdare med skänkeln eventuellt i kombination med smackning och/eller spöet. Spöet ska användas med skänkeln så att hästen kopplar ihop de två. Att endast använda spöet kan göra hästen spänd eller sur eller till och med få den att ignorera spöet. Sen vill du ju att hästen ska lyssna bättre på skänkeln, inte på spöet.

aha okej.. det klarnade upp en del grejer. Tack så mkt för hjälpen, ska testa dessa på min nästa lektion! :)

sätet är en tempoväxlare.
du kan även sakta ner farten genom att "jucka" saktare.
jag håller verkligen inte med om att drivningen i sätet förstör sitsen, då spänner man sig vilket är en no no.

Driva med sätet ska man inte göra alls! Lägger man sig till med att sitta och 'jucka'/driva så blir det ofta att man till slut gör det hela tiden, och då har man helt plötsligt tappat bort känsligheten i både sin egen sits och i hästens rygg och man får svårt att rida med sätet.

sätet är en tempoväxlare.

njae, sätet kontrollerar steglängden genom att man 'släpper fram' eller 'sitter emot' ryggrörelserna = hästens bakben. Det behöver inte nödvändigtvis påverka tempot.

alltså man kan väll visst använda sätet för att driva på.. om en ryttare sedan gör fel och använder det hela tiden är ju en annan sak.

okej du formulerar dig på ett annat sätt än jag

sätet = steglängdskontroll = tempoväxlare

fast steglängd är inte alls samma sak som tempo, så det är snarare du som blandar ihop begreppen.
Tempo = steglängd och takt.
du kan även sakta ner farten genom att "jucka" saktare
'jucka' ska man definitivt inte göra. Någonsin. Som sagt, man kan sitta emot/släppa fram med sittbenen men inte så grovt så att det blir något slags synlig juckande eller puttande rörelse.

fast om hästen nu läger på steget och ökar takten så ökas väll också tempot.

ja det beror på vad man rider för stil, jag rider western och vi driver hästen med sätet men eftersom TS säkert inte är westernryttare så valde jag att sätta "" på jucka. och när jag säger jucka menar jag ju inte att man ska jucka som om man lekte en kåt kanin heller.. heeh

fast om hästen nu läger på steget och ökar takten så ökas väll också tempot.
javisst men som sagt så betyder inte det att steglängden måste påverka tempot.

när jag säger jucka så menar jag att man gör en rörelse framåt med sätet/magen (som ofta gör att man kommer framför hästen).
Jag kan säga att jag fick en av mina största aha-upplevelser när en tränare sa åt mig att sluta putta med sätet. Det är tyvärr en ovana som många ryttare har, och som många tränare ignorerar/inte ser eller kanske till och med själva har!

Inom "vanlig" ridning ska man iallafall vara väldigt försiktig med att "driva med sätet", speciellt när man pratar om lite mer orutinerade ryttare, de ska lära sig att sitta stilla och avslappnat och att använda hjälperna var för sig.

det kan jag absolut köpa, men att säga att man inte ska driva med sätet alls för att det förstör sitsen tycker jag är lite tokigt.. men att säga att man som oruttinerad ryttare kanske ska vänta med det är en helt annan sak :p

ed: "vanlig ridning" är klassisk eller engelsk om du vill ha ett namn på det :p

Jag har iallafall lärt mig att man aldrig ska driva med sätet. vet tyvärr inte i detalj varför man inte ska göra det, men jag kan vittna om att min ridning förbättrades enormt när jag slutade driva med sätet.
men jag antar att det finns lika många sätt att rida på som det finns ryttare.. ;)

Jag säger inte att man ska driva med sätet som rutinerad ryttare heller, jag menar bara att om man nu gör det inom western, så fine, det har jag ingen aning om men man kan inte skriva så såhär på internet där alla möjliga olika ridstilar blandas, om det är en tex. ridskoleelev kan det bli väldigt förvirrat om den får höra "tips" från andra ridstilar.

Nu vet jag inte i detalj exakt hur biomekaniken fungerar, men om man driver med sätet stör man hästens naturliga rörelsemönster på ett helt annat sätt än om man driver med benen. Om man "puttar fram" hästen med rumpan vill man ändra sättet som hästen svänger sin ryggrad (vilket kan leda till taktfel), istället för att bara följa med och möjligen hålla emot en aning för att ändra steglängd. Det finns även en tråd om detta på dressyr, tror jag.

Men för att svara på TS frågor: Att driva med sätet handlar mer om att "släppa fram" hästen; vara följsam och störa så lite som möjligt. Själva drivningen kommer i huvudsak från skänklarna.
Om hästen inte svarar på skänkel och "slöar till" så är det mycket bättre att se till att den vaknar EN gång (dvs sparka till alternativt använda spö) - så man får en reaktion från hästen - än att sitta och nöta med små hjälper på en ignorerande häst. Sen när hästen har reagerat (gått fram/hoppat till/vaknat) gäller det att berömma och återgå till mjuk ridning. Här gäller det naturligtvis också att vara måttlig och inte sitta och sparka hästen hela tiden - det är en balansgång mellan att vara mjuk och att få hästen att lyssna på dina hjälper! Tricket är att få hästen att inse att "om jag inte är alert blir det obehagligt" så att den slutar ignorera ryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 331
Träning Hej, Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten...
2
Svar
24
· Visningar
2 745
Senast: Blimblom
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka