Driftkostnad på ett stall

Dandylinn

Trådstartare
Stallägare där ute, finns det någon/några som skulle kunna dela med sig av vad det ungefär kostar att driva ett stall, både månadsvis samt årsvis? Dela gärna med er om alla utgifter ni har på ert stall och hur ni får det att gå runt..Har själv försökt leta reda på exempel, men det verkar omöjligt :)

Kunde ni ta in hyresgäster direkt, eller var ni tvugna att ställa i ordning stallet först - kostnader på det?

En av mina stora drömmar är att en dag äga egen gård, med eget stall samt ha hyresgäster.
Ett lagomt stort stall med max 15 platser vore perfekt, både box och lösdrift.

Det jag är nyfiken på är själva driftskostnaden på stallet som det är med el, reparationer mm och kanske tillhörande hagar, ridbana, beten etc.

Sedan andra saker så som strömedel, foder.
Annat som kostar?

Vad erbjuder ni och vad är det kostnader på det i inköp? Går det jämt ut eller med vinst så som ni önskar?

Försöker få ett perspektiv på om man kommer att ha råd eller inte..bara som hästägare vet man ju hur mycket saker kan kosta :angel:

Hur har ni beräknat hyran för att få det att gå runt?
Lever ni på erat stall och dess inkomster om det finns, eller är det bara en hobbyverksamhet?
 
Sv: Driftkostnad på ett stall

Har man en bra grund, dvs ett färdigt stall och hagar. Underlag och staket på ridbana. Så går det runt med liten vinst (som bidrar till mina egna hästar).

Utgifter på ett stall är helt klart varierande, svårt att räkna på. Ena året kanske man behöver mer grus till stallplan. Andra året behöver man bara lite bättringsfärg och grejer till stalltvätt. Allt beror ju på om det är färdigt för underhåll eller om det handlar om uppbyggnad. Om det är frächt eller slitet och behöver renoveras. Ska man få grepp om det måste man ha stallet och marken framför sig när man spekulerar. Elen varierar ju också beroende på vad man har i stallet eller inte. Har man tvättmaskin, torkrum osv går det mer el ..

Läget på stallet spelar också till stor del in. Ska man hyra ut boxplatser och få hyresgäster behöver kallhyran stå i relation till marknaden i området. Ingen betalar mer än vad dem behöver. I vissa områden kan man ta flera tusen i kallhyra/tjänster i andra områden 800-1000 kr.

Stalldriften gällande foder och strö är inte så svår att räkna ut. Man räknar på foder och strö per häst och slår ut det på ett år. Tar till lite extra för säkerhetsskull och köper in/tar in hö för kommande år. Strömedel beror ju helt på vad som ska ingå. Torv/spånbalar fås här hemlevererat och folk får betala per bal. Jag ligger såklart ute med en del pengar, men behöver aldrig i slutändan betala för mer än vad jag själv använder.

Tar man in eget hö/hösilage borde man tjäna på det. Har ingen koll själv på det där då jag köper allt mitt foder.
 
Sv: Driftkostnad på ett stall

Som föregående talare säger så spelar det väldigt stor roll vad utgångsläget är.
Bygga anläggning? Befintlig i fint skick, eller en med normalt slitage som måste hållas efter eller ett renoverigsobjekt.
Sen beror det på vilken standard man vill hålla.

Jag tror ingen kan ha bara inackorderingar och leva på det utan det blir en mindre extrainkomst med massor av arbete.
Ska det gå runt krävs det nog mer, tex in/till/utbildning av hästar, ett ridhus som lockar så man kan sälja ridhuskort till folk runtomkring och ev hyra ut till klubbar utan ridhus för träningar/tävlingar/clinics osv.

För de flesta går det inte runt, det kan täcka kostnaderna precis men då får man arbeta gratis ;)
 
Sv: Driftkostnad på ett stall

Ingen som vågar dela med sig av exempel på utgifter på en månad kan se ut? :)
 
Sv: Driftkostnad på ett stall

Okej då:;)

Mitt stall som jag arrenderar och driver som hobbyverk .: ( Har heltidsjobb vid sidan om. 8 boxar i stallet + 2 uteboxar. )

Kallhyra stall +uteboxar 8500:-/månad inkl. 5 ha hagmark (vinterhagar). Arrenderar ytterligare 13 ha mark för sommarhagar mot en kostnad på 25000/år. Slår man ut stall och hagar månadsvis så blir det 10600:-/månad i hyra.
Tömning av gödselstack ligger på 9-12000/år,
Elen är märkligt hög, men varmvattenberedaren drar en del, märks ffa vintertid när man använder mkt varmvatten. Ca 25000/år.
Betesputs ca 4000:-/år

De fasta kostnaderna blir alltså runt ca 170000:-/år för drift.

I hyran jag tar av mina inackorderade (8 st, jag har 2 egna) ingår förutom box och hagar fri tillgång på hösilage, betfor och mineraler anpassade efter hösilageanalysen. Paddock 20*60 .In/utsläpp vardagar. .
Jag köper hösilaget relativt billigt av min hyresvärd (skördas i byn), därför kan jag ha en ganska låg stallhyra - 2300:-/månad. Strö köper alla hästägare in själva.
Sen tillkommer en massa annat såsom hagstolp, stängseltråd, batterier som driftar sommarhagarna, skottkärror, grepar, sopborstar, glödlampor, sopsäckar mm, mm, mm. Har egentligen ingen aning om vad jag lägger på sånt varje år, men några tusenlappar..

Underhåll av själva stallbygganden och fast inredning står min hyresvärd för. Tex målarfärg, rörmokarkostander osv om nåt går sönder/läcker.

Jag går inte en krona plus på detta,men jag tycker att det är värt det ändå helt klart, har stått i flera inackorderingsstall själv med punschiga stallägare, små pluttiga lerhagar , alldeles för kort utevistelse, inget vatten i hagar, slarv med mat osv.... Är så väldigt jätteskönt att inte ha de problemen längre :D

Mitt stall ligger ca 4 mil söder om Stockholm.
 
Sv: Driftkostnad på ett stall

Tack :)

Är det inga fler som vågar, eller är det superhemligt vad ett stall kostar att driva månads/årsvis? ;)
 
Sv: Driftkostnad på ett stall

Allt skiljer sig från stall till stall.

Jag blev erbjuden en att arrendera en större anläggning i närheten för ett tag sedan. 30 boxplatser, ridhus etc. 55 500.- inkl moms i varmhyra.

Ja, jag tackade nej.

Har tidigare blivit erbjuden att hyra anläggning m 20 boxar + ridhus, för 10 000.- i kallhyra. Elen gick på drygt 100 000.-/året.
 
Sv: Driftkostnad på ett stall

Det vet jag att det är olika, men jag tycker ändå det är intressant att kanske kunna få ta del av och se vad stallägare har för faktiska kostnader och speciellt om stallen/anläggningarna är olika..Det gör det bara mer intressant så kan man få lite insikt och idéer för framtiden :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 583
Senast: Karamello30
·
B
Ekonomi & Juridik Hej! Vänder mig nu till er som har erfarenhet och kan svara utifrån egna erfarenheter angående att hyra ut stall platser i eget stall...
Svar
1
· Visningar
2 722
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 249
Ekonomi & Juridik Min svärfar äger en gård där det finns ett stall på ca 10 boxar (var ett tag en jag var där, minns inte exakt.) Betalningen sköts inte...
Svar
11
· Visningar
4 121
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp