Dricker väldigt dåligt

Widerberg

Trådstartare
Vad göra? Vad finns det för knep för att få hästen att dricka?

Sen en/två månader tillbaka har min häst vattenhink inne i boxen då koppen pajat, och hon dricker knappt! Det är väldigt
sällan hon rört vattnet på hela natten. Hon dricker säkert ute, är svårt att kontrollera då hon går med 6 andra hästar och
det är inte ofta man ser henne vid vattnet. Men jag är ändå orolig över att hon inte dricker inne.

Sv: Dricker väldigt dåligt

äppeljuice eller lite uppblött betfor i vattnet brukar funka...

Är du säker på att hon dricker mindre nu än innan? Är det inte bara så att du ser hur mycket/lite hon dricker nu?

Är hon som vanligt i övrigt? Har hon druckit dåligt i två månader borde det märkas.

har inget konkret tips men hade samma "problem" med min pålle då jag slutade med vattenkopp... han rörde knappt vattent men efter ett tag började han dricka mer och idag så dricker han ur en 25L hink per natt..

så antagligen drack han för lite med vattenkopp också.. därför tänker jag aldrig byta bort vattenhinken igen!!!

Hon dricker definitivt mindre när hon är inne, men det kan ju vara så att hon dricker desto mer ute. För ja, hon är som vanligt utöver det.

Om vattenkoppen inte är väldigt bra, så väljer hästarna gärna bort den och dricker i hagen istället om de har möjlighet..

Alltså är han kanske inte van att dricka inne, så han inte dricker ordentligt nu heller?
Bara en tanke..

Klart.
Men hon drack ur vattenkoppen när den fungerade, och väldigt mycket också.

Vi kör också med en näve uppblött betfor i vattnet, det blir sött o gott. Äppeljuice i vattnet dizzade han direkt :eek: . Om man lägger några äppelbitar i botten på hinken, så dricker han gärna vatten, för att komma åt äppelbitarna.:) Om din häst är en godisråtta, kanske det fungerar.

... om hästen ser hur du sliter med hinken dricker hon säkert..? Min pålle älskar att dricka i gräshagen som ligger långt från kranen och då sörplar han massor så fort han kommer ut från stallet (även om jag vattnade honom det sista jag gjorde för att slippa bära den extra hinken...).
Skämt åsido, om hon dricker dåligt på allvar, hur är det med allmäntillståndet? Foder, salt, svettas hon...?

Ja, men vet du hur mycket hon drack?
I vattenkoppen blir det ju oftast inte så mkt även om det känns som att de står och dricker i en evighet :crazy:

Annars kan det ju vara så att hon helt enkelt inte tycker om hinken, jag vet en häst som bara kunde dricka ur svarta hinkar (eller omdet var gröna..) :p

betfor eller melass i vatten hinken brukar funka bra ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka