Dricker ovanligt lite?

_moa_

Trådstartare
Min kompis har en häst som bara dricker ibland. Vissa dagar dricker hon andra inte. Har dom tränat hårt händer det att hon inte dricker. Bör man kontakta veterinär eller är det normalt att hästar gör så?
Vad kan det bero på? Kan det ha något att göra med fällningen?

Sv: Dricker ovanligt lite?

Om det är en islandshäst så är jag inte förvånad, det sker oftast när det blir kallt och hästen dricker inte några särskilda mängder. Själv brukar jag hålla ett öga på mina pållar så att det inte går över styr, man kan kolla skinnet på halsen och om hästen verkar ha en uttorkning på gång.

Annars kan man prova med att låta betfor ligga i blöt, sen sila av och ge hästen en hink med betforvatten. Det brukar vara mumma :d och göra susen, ofta brukar hästen komma igång och dricka igen genom denna procedur.

Sv: Dricker ovanligt lite?

Om hästen får väldigt blött hösilage så kanske den inte behöver så mycket. Men att den inte dricker alls vissa dagar verkar ju konstigt. Den kan inte få i sig vatten någon annan stans? I hagen?

Jag tror att hästar normalt har bra koll på vad de behöver men det skadar ju inte att man själv också har koll på hur mycket de dricker..

malu

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 333
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka