dricker mycket?!

R

Rubban

hej, vår katt har börjat att dricka nå enormt mycket, inte ur sin skål heller, han vill at vi ska fylla upp badkaret med lite vetten i botten så dricker han där, eller så har han druckit upp vattnet i toa stolen. Han är kastrerad. de måste väl bero på något? något som saknas?
Han är för tillfället bara torrfoder då hans mage inte verkar tåla annan mat. :-/

Sv: dricker mycket?!

Om han bara får torrfoder måste han dricka mycket vatten för att hålla vätskebalansen, så bara bra att han dricker. :)

Kanske ska du prova blanda ut torrfodret med vatten?

En del kissar vill gärna dricka på ett ställe och äta på annat :D Testa ställ en skål därinne, kanske?

Men det kan även vara något bekymmer med njurarna eller diabetes :crazy: som gör att kissen dricker onormalt mycket. Verkar han helt frisk?

Rubban skrev:
hej, vår katt har börjat att dricka nå enormt mycket, inte ur sin skål heller, han vill at vi ska fylla upp badkaret med lite vetten i botten så dricker han där, eller så har han druckit upp vattnet i toa stolen. Han är kastrerad. de måste väl bero på något? något som saknas?
Han är för tillfället bara torrfoder då hans mage inte verkar tåla annan mat. :-/
Om han dricker onormalt mycket skulla jag misstänka diabetes, och således ta hanom till veterinären. Torrfodret gör ju iofs att han behöver dricka mycket och det är viktigt att han får dricka så mycket han vill. Men som sagt, är det ovanligt för honom så ta en tur til vet. Det är enkelt att kolla blodsocker.

Be dom kolla njurvärdena också om dom ändå tar blodprov. Det är nog vanligare med njurproblem än diabetes. Och det verkar som torrfoderätande och njurproblem hänger ihop.
Jag skulle i vilket fall kolla upp det rätt fort, båda problemen behöver kommaunder behandling rätt fort.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V