Dricker mycket pgr av nytt foder?

K

Kogepan

Har nu i några veckor sakta men säkert ändrat vissa grovfoder i min hästs foderstat.
Innan fick han betfor och müsli. Nu får han vetekli, müsli och fosforbalance.
Och han dricker så mycket mer! Förvisso hade jag problem med att han knappt inte drack någonting alls förut, och nu känns problemet nästan det motsatta. Att man aldrig ska få vara nöjd!

Men jag förstår inte riktigt anledningen till varför han dricker så mycket? Kan det vara farligt för honom att dricka mycket?

Han får sannerligen inte mycket vetekli, och det ligger i blöt. Så jag tvivlar att det beror på det, eller?

Alla svar på mina funderingar mottages tacksamt.
 
Sv: Dricker mycket pgr av nytt foder?

Hur mycket är mycket då? 50 liter för en stor häst är ju fullt normalt och det kan man tycka är mycket om hästen druckit så lite som 30 liter.
 
Sv: Dricker mycket pgr av nytt foder?

De kan dricka mer pga av ökat mineral- eller proteinintag. Det behöver inte vara något negativt. Det kan helt enkelt vara så att han haft någon brist innan, eller också får han ett överskott nu som måste kissas ut. En häst som får för lite salt i sin foderstat kan tex dricka för lite, ökar man saltintaget börjar den dricka normalt.
Man kan ju ha lite koll på vilka mängder det rör sig om, är det väldigt mycket kan hästen ha något problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 773
Senast: svea
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 987
Senast: Tifa
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 578
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp