Johanna.Ingvarsoon
Trådstartare
Jag behöver ventilera lite med er bukisar. Min häst dricker inte. Jag upptäckte det när vi va ute och gick i söndags. Han var trött och seg och efter några hundra meter fick han näsblod. Testade att nypa honom i halsen och veket blev kvar. Vi gick tillbaka till stallet och han drack en halv spann med vatten, sen ville han inte ha mer. Satte in spann med betforvatten och fyllde upp vattenkoppen. Dagen efter va det likadant. Fortfarande uttorkad och inte rört vattnet. Ringde veterinären och pratade med honom. Hästen är mycket pigg och glad i övrigt, äter och är som vanligt. Ingen feber. Vet kommer ut till stallet i morgon (onsdag) i annat ärende och kollar på honom då..
Det ända jag kanske kan tänka mig som är lite annorlunda är att han kankse kissar lite ofta. Men det vet jag inte säkert. Hur ofta brukar dom kissa på ett dygn?
Nu har jag lyckats få upp vätskebalansen igen och han är "bara" på gränsen till uttorkning. Han äter väldigt uppblöt betfor soppa fler gånger om dagen. Som sagt äter glatt men vill knappt ens dricka betforvattnet.
Någon som har en tanke?
Det ända jag kanske kan tänka mig som är lite annorlunda är att han kankse kissar lite ofta. Men det vet jag inte säkert. Hur ofta brukar dom kissa på ett dygn?
Nu har jag lyckats få upp vätskebalansen igen och han är "bara" på gränsen till uttorkning. Han äter väldigt uppblöt betfor soppa fler gånger om dagen. Som sagt äter glatt men vill knappt ens dricka betforvattnet.
Någon som har en tanke?