Dricker för lite.

T

Tant Asta

Min ponny dricker väldigt dåligt och jag kan aldrig tänka mej att han får i sej så mycket han egentligen behöver... Det enda vatten han får i sej är vattnet som blir över när jag blöter betfor vilket kanske är två dl och när han doppar höet i vattnet. Jag blöter också havren som han får på kvällen, mest för att få i honom vatten. Det vattnet försvinner, men hinken i boxen och hinkarna i hagen är i stort sett orörda förutom när han doppar höet. Jag har försökt blanda ut hans vanliga vatten med betforvatten eftersom han tycker så myckt om det, men det hjälpte inte.

Nu har jag fått ett råd av stallägaren där jag hyr in honom att blanda i salt i betforen/havren som jag vet att han äter upp, och detta gör att han blir törstig och dricker mer. Jag märker ju själv att när jag äter något salt så vill jag gärna dricka ganska mycket, det har väl något med elektrolyter eller liknande att göra? :confused:

Så, nu till min egentliga fråga... tror ni att det fungerar att ge honom salt i maten? Saltsten har han både i boxen och ute, men den är lika oanvänd som vattenhinkarna, tyvärr... Jag har fått för mej att om han får i sej mer salt dricker han mer och använder saltstenen mer vilket gör att det blir en balans så han får i sej tillräckligt (rätta mej gärna om jag har fel).

Jag har räknat ut lite grovt att han kanske får i sej runt 10-15 liter vatten/dygn, och det är för lite. Om jag ger honom salt, vad för salt ska han ha? Finns det olika? Tänkte köpa en till saltsten och skrapa av lite från den i maten, om inte annat blir det mer praktiskt att förvara ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dricker för lite.

Du kan ge honom salt i maten. Vi har inga saltstenar till hästarna, utan ger endast i maten. Mängden beror på hur stor häst man har.

Hade tagit bort saltstenen om du väljer att ge salt i maten, så du kan ha lite koll på hur mycket salt som fungerar bra för magen och för vattenåtgången.

Billigast blir att köpa en säck med salt (t ex Krafft har), annars tar du salt från t ex ICA. Jag väljer utan jod.

Hej!
Har en häst som oxå dricker dåligt ur vatten hink & el. vattenkopp.:(

Hon slickar inte heller på saltstenen ser ut som ny, fast den har nog hängt där ett tag nu.:D
Vi har valt att hälla salt (kraft´s) i vattnet (10 liters hink) då dricker hon upp allt.(har 2 hinkar i boxen)
Försökte med salt i maten ett tag men då åt hon ej upp.
Testa dig fram så hittar ni nog en lösning som passar just din pålle:banana:

Okej, tack för svaret :) Är det någon skillnad på salt med eller utan jod?

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: Sassy
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 355
Foder & Strö Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid...
Svar
15
· Visningar
3 081
Senast: Ace
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 272
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2