Dricker dåligt

S

Skrauti

Min häst fick kolik i förrgår för att han hade druckit för lite. Han går ute dygnet runt i hage med uppvärmd vattenkopp. Men hästarna verkar inte vilja dricka ur vattenkoppen. Finns det något man kan ge hästen så att den dricker bättre? tex något man kan blanda i vattnet eller fodret eller något för att den ska dricka?

Har testat äppeljuice, funkar sådär...

Sv: Dricker dåligt

Erbjud hästen en hink vatten när du ändå är i stallet, de kanske föredrar hink framför vattenkopp.
Annars kan man ha i lite betfor/betforvatten, lite melass eller nåt annat sött.

En liten tanke bara..
Äter din häst tillräckligt med salt.. Om inte kan du fodrar med salt, det brukar få dom att drick mer.

Hoppas det löser sig!

HAr du kollat flödet i vattenkoppen ? Många har för dåligt flöde i sina vattenkoppar villket gör att hästen inte gärna dricker där så ofta som den borde. Hästar vill ju gärna dricka i stora, djupa klunkar...Vattenflödet ska vara ca 6 liter per minut. Så ut och kolla.

En liten tanke bara..
Äter din häst tillräckligt med salt.. Om inte kan du fodrar med salt, det brukar få dom att drick mer.

Hoppas det löser sig!

Håller med! Ge din häst extra salt i fodret så dricker den mer.
Prova oxå som flera här har sagt att ge din häst vatten i en vattenhink. Förhoppningsvis tycker den bättre om att dricka ur hinken och dessutom ser du hur mycket din häst dricker.

Jag brukar ge honom vatten i hink i samband med att jag fodrar extra silage, men han vill inte ha. Så för att få i honom lite vatten fodrar jag med betfor med mycket vatten.

Salt i maten funkar inte heller, har testat för att se ifall han dricker mer när han får salt genom att ha honom inne (med vattenhink) några nätter då han fått extra salt och några när han bara haft sin saltsten, men det vart ingen skillnad på hur mycket han drack. Tror snarare han skulle bli mer uttorkad ifall jag gav salt...

Men veterinären sa något om att det var vanligt med islandhästar som fick den här typen av kolik på vintern men han visste inte riktigt varför de inte vill dricka. Någon som har någon aning?

Vattenflödet i koppen är bra, dock smakar vattnet lite järn, vet inte om det är så att hästarna ogillar det? Har iaf bett stallägaren att göra ett vattenprov.

Vi har haft 3 hästar med kolik inom en månad här i stallet, en av hästarna dog dessutom på sjukhuset.:(

Jag brukar på vintern ge min häst ljumet vatten att dricka då hon gärna inte dricker iskallt vatten så istället för att bara dricka 20 l dricker hon då 40-50 l vatten ger då i hink hon har även tillgång till vattenkopp men verkar föredra hinken med sitt ljumna vatten..

Är vattenkoppen ren och fräsch? Hur ofta rengör ni den? Om det är uppvärmt vatten blir den ju fortare ofräsch än om det är riktigt kallt vatten.

Det är svårt, vet att många har problem trots de ger ljummet vatten ute.

Fast jag lagt ut en stor hink med ljummet vatten envisas ena valacken äta snö. Lite snö, saltsten, mera snö o så vidare. Drt har dock gått bra. De får en gröt av vetekli o betfor med massor av vatten som blandas in i en kg lucernhack med mineral osv vid ingång. Så dricker de upp nästan hela hinken med vatten, ca 20 l iaf får de i sej på natten.

Vatten med betfor i BRUKAR hjälpa.... Men som sagt så ÄR dte ett stort porblem nu.

Tror snarare han skulle bli mer uttorkad ifall jag gav salt...
Saltbalansen är otroligt viktig för hästen och dess vattenkonsumtion. Mera att läsa finns här:
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/index.cfm?call=bibliotek

Sen som sagt; tillräckligt mycket vatten av god kvalitet. Det *kan* vara järnsmak som är "boven". Eller vattenkoppen och dess funktion, men det är ju rätt lätt att testa.

Våra islänningar dricker faktiskt väldigt "bra" denna vinter. De får ljummet vatten de kallaste dagarna, och extra salt då de svettas.

Jag köpte en Thermobar på nätet.Ok,kostar en slant,men då jag har min på lösdrift så vet jag att de alltid har tempererat vatten (ca 15 grader) hur kallt det än blir.(Den är testad till ca -40 grader).
i och med det så dricker dom dubbelt så mycket!Helnöjd.:bump:

Vi hade fler kolikhästar och veterinären antog att det berodde på vattenbrist. Efter 2 mån schemalagd vattning av hästarna införskaffade vi 2 st ThermoBarer. Supernöjda! Skönt att slippa köra hem på lunchen för att vattnet frusit. De dricker mycket, jag tror att det beror på att vattnet är tempererat :) Vi fyller på var 4 e dag. Hästlivet blev lättare och vi slipper dåligt samvete.

Min häst har precis stått på boxvila och en följd av det var att hon fick förstoppning/kolik. Efter att ha varit på klinik för dropp så gav jag henne vatten i en stor hink men betfor i. Jag hällde även i betforvatten och gav henne vattnet ljummet. Stngde av vattenkoppen så jag kunde se hur mycket hon drack.
Hon drack väldigt bra när betforen var i faktiskt.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 114
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp