Dricker dåligt med vatten, behöver hjälp.

L

Larnqvist

Jag har precis flyttat till ett nytt stall. Där har de inte vattenkopp utan bara vatten hink. Min häst har annars haft vattenhink och kopp.
Nu är det så att han dricker otroligt lite ca 1 hink om dagen bara. Är otroligt rädd att han ska få kolik igen. Ute har han haft tillgång ett en hink vatten men nu när snön är här så fryser det rätt fort.

Har ni några tips på hur jag kan göra det smarrigt för han att dricka mer vatten? Har hört talas om att man kan hälla i en skvätt äppelcidervinäger men jag har inga erfarenheter om det alls.

Alla tips mottages.

Sv: Dricker dåligt med vatten, behöver hjälp.

Hur stor är en hink då?

Att ge salt ökar vätskeintaget.
Blöt mat, typ hösilage eller betfor ökar också vätskeintaget.

Är vattnet för kallt? Nollgradigt vatten är inte roligt att dricka.

Han har salt sten och får extra salt i fodret. Sen får han en riktig blöt vetekligröt. Har tagit dit en vattenkokare så jag kokar vatten och häller i hinken så att det är nästan finger varmt. Hinken är väl på 20l.

Min kuse dricker MAX ½ hink (dvs ca 10l) i boxen. Han har vatten ute. Jag var jättenojjig förut och försökte med äppeljuice och öl och grejjer i vattnet men inget funkade, han är helt enkelt så. Han är nu 20 år gammal och jag har haft honom i 10 år. Nu oroar jag mig inte längre, inte så länge som han mår bra och är pigg och glad.

Tänker osökt på det gamla talesättet att "man kan leda en häst till vattnet men man kan inte tvinga den att dricka" ;)

Min kuse dricker MAX ½ hink (dvs ca 10l) i boxen. Han har vatten ute. Jag var jättenojjig förut och försökte med äppeljuice och öl och grejjer i vattnet men inget funkade, han är helt enkelt så. Han är nu 20 år gammal och jag har haft honom i 10 år. Nu oroar jag mig inte längre, inte så länge som han mår bra och är pigg och glad.

Tänker osökt på det gamla talesättet att "man kan leda en häst till vattnet men man kan inte tvinga den att dricka" ;)

Kanske är lite nojig men är så rädd att han ska få kolik igen. Min prins är 17år och i det förra stallet hade han tillgång till vatten både ute och inne hur mycket han ville så det är svårt att säga hur mycket han drack då kanske bara var ½-1 hink då oxå.

Jag kanske ska tänka på att han har precis flyttat oxå så han kanske inte "gillar" deras vatten...

Bra talesätt är det. Ska nog tänka på det mer..

Men hur är det med äppelcidervinäger? Är det bra att ge hästar det så jag kan prova att ge han det eller?

Jag har aldrig hört talas om att ge äppelcidervinäger. Däremot kan du ju prova att köpa vanlig koncentrerad äppeljuice och hälla i vattnet.

Släng i en näve torr betfor i vattenhinken så smakar vattnet gott. Eller mer salt i maten så att törsten ökar.

*delvis kl*

Är hästen uttorkad då? Morsans häst är det och hon uppmanades att ta bort allt salt i maten och ge saltat vatten i stället eftersom salt i maten förvärrar hästens uttorkning om den inte dricker extra pga saltet. Åh, vilken vetenskapligt underbyggd mening det blev :D Poängen är - experimentera inte med saltet innan du kollat upp hur hästens vätskebalans ser ut. Blodprov, morsan skickade det senaste på posten, mkt smidigt ("återbesök" dock för hennes del).

har haft samma problem med min kolik häst, han gav jag endast betfor vatten vilket var väldigt uppskattat :) sen så var det bara att börja minska med betforvattnet så insåg han ganska snabbt att han var törstig :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 261
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 495
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 019
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka