Dricka onormalt mycket?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare lisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 782
L

lisa

Efter att ha läst i diverse trådar om att man skall vara uppmärksam på om katten dricker onormalt myclet, så började jag fundera....Vad är onormalt?? Eller rättare sagt hur mkt är normalt att en katt dricker :confused:

Min katta är ju gammal och jag tycker visserligen hon dricker mer än förr, men det tror jag beror mer på att hon var utekatt då (drack lite här och var, jagade osv) och är innekatt och mest äter torrfoder nu. Hon har en "normal" vattenskål och dricker väl kanske 2 cm per dygn, är det normalt?

Sv: Dricka onormalt mycket?

Om du tycker att hon dricker mer än förr så är ett tips att gå till veterinären och ta ett blodprov för att se om
det t ex är diabetes, njurfel, fel på sköldskörteln osv.
Det är alltid bra att ge äldre katter en årlig hälsoundersökning.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det är ju just sådant jag vill kunna vara uppmärksam på men just därför vill jag veta vad som anses vara att dricka (o)normalt mycket.

Jag tror INTE att min katt dricker onormalt mycket. Vad jag menade var att hon dricker lite mer ur skålen nu än "förr i tiden" när hon var utekatt men det kan ju som sagt ha flera förklaringar. Det handlar kanske om att hon dricker några cl mer per dygn, inte mer än så.

Jag skulle gärna ge henne en hälsoundersökning om det inte vore för att hon troligtvis hellre blir torterad i timmar än åker bil igen :devil: Vill inte utsätta henne för det om det inte är nödvändigt, så det blir ingen hälsoundersökning så länge hon är pigg och kry som vanligt. (Just nu slirar hon runt på parkettgolvet som en dåre med nån papperstuss :p )

Hur som helst, tråden handlade om vatten...ingen som kan svara? ;)

Jag tycker inte du ska bekymra dig för vattnet. De flesta katter dricker för lite, ett par dl per dag är egentligen vad de bör dricka, och hur många gör det? Mina dricker flitigt när de äter torrfoder, men inget alls när de får burkmat/hemlagat. Troligtvis är det en liknande effekt du ser, fast åt andra hållet. Om hon börjar dricka mer, och samtidigt förändras i allmänkondition är det dags att se upp.

50-60 ml vätska/kg/dag räknas, som normalt
och mer än 100 ml/kg/dag räknas som för mycket.

Tack (båda två) :bow:

Hmm....tant väger inte mer än 2 kg typ. Då borde ca 1 dl vara lagom alltså? Ja mer än så dricker hon inte, oftast mindre... Men det beror på vad hon ätit som sagt.

Stoppard: Är ditt "mått" räknat utifrån om katten äter torrfoder eller blötfoger :confused:

Det är totalt inkl. vätska i foder, så det blir ju mellan tummen
och pekfingret beroende på fodret.

Gud.. :P. Min katt får så mlt vatten han vill, han dricker nästan aldrig ur vattenskålen verkar föredra pölar och snö :)

2,5 dl låter mycket :eek:

Så mycket dricker hon absolut inte, snarare 1 dl kanske....Fast hon är ju en spinkfia, det beror väl på vikten som stoppard säger?

onormalt mycket för mig är som min förra katt drack, ungefär 1-2 gånger i halvtimmen.

vad gör man om kissen har diabetes då? har den chanser att klara sig ändån?

Man kan behandla, men det är en beh. som kräver mkt av ägaren.

Min gamling dricker mer än han äter.. börjar så smått acceptera att hans kropp inte vill längre. Han har lite diverse problem med sin kropp, njurarna och så, har massa specialfoder som tyvärr inte gör så stor nytta när han inte vill äta tillräckligt. Suck:(

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 797
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 132
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 782
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka