Dricka alkohol vara gravid?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Slutar ni med alkoholiga drycker direkt när ni vet att ni är gravida?
Om inte när slutar ni dricka?
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Ja, med en gång. Det är sannolikt "farligast" med alkohol i början av graviditeten eftersom det är då alla organ bildas. Fostret får samma alkoholhalt i blodet som mamman om hon dricker, men har inte så väl utvecklad lever att den kan bryta ner alkoholen.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Självklart måste man sluta direkt med alkoholen. Jag förstår inte ens varför det ska ifrågasättas, okej om man är alkoholiserad, då förstår jag problematiken, men annars:confused:
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Slutade direkt, finns ingen anledning att chansa.

En vanlig 33 cl lättöl motsvarar faktiskt 2 cl starksprit!
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Slutade dricka alkohol när vi bestämt oss för att köra igång projekt Barn
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Lupin skrev:
Slutade direkt, finns ingen anledning att chansa.

En vanlig 33 cl lättöl motsvarar faktiskt 2 cl starksprit!

Fast det skulle jag nog kunna tänka mig att dricka även om jag vore gravid. Det är ju så lite att det inte ens ger utslag på ett alkoholtest.

Och hur är det, finns några belägg för att alkohol i måttliga mängder skadar fostret? Jag har för mig att det inte är så.

Och argumentet "Men man vet ju inte heller att det är ofarligt, bäst att låta bli" har jag ockå svårt för. Mig veterligen är det inte bevisat att det är ofarligt att äta potatis, men det äter man ju ändå.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Smulan75 skrev:
Slutade dricka alkohol när vi bestämt oss för att köra igång projekt Barn

Så tänkte jag också göra, men efter ganska många månader av försök (7 för närvarande och det känns som det kan bli många fler) så inser man att det är lite väl drastiskt. Jag dricker och festar som vanligt (= sällan och måttligt), undviker att dricka alkohol om det finns risk att jag är gravid (= 10 dagar varje månad), men det händer att jag tar något glas vin. Om jag får positivt utslag på grav-test kommer jag sluta dricka helt (möjligtvis ta någon mun innan alla vet om det om det inte går att smussla på annat sätt).
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Slutade också direkt. Var i v.6 eller nåt sånt när jag fick veta, och hade kanske druckit en gång innan jag visste.
Självklart och inte ett dugg svårt val för mig, skulle aldrig riskera, och absolut inte för att inte vänner och bekanta inte skulle få veta. Det spelar inte så stor roll i sammanhanget för mig (nu dricker jag iofs rätt sällan annars också).



/Jossan
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Så fort jag fått reda på det så klart. Tyvärr upptäckte jag det väldigt sent med nummer två och hade varit med om några bläckor innan. Sonen föddes för tidigt och var underburen. Jag vet inte om det var orsaken..
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Den dag jag upptäcker att jag är gravid slutar jag dricka alkohol helt och hållet.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Självklart.
Dricker i of väldigt lite, men drack inget under tiden vi förstökte heller under de veckor det ändå fanns risk att det kunde varit något...
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Jag slutade direkt när jag fick veta att jag var gravid och började inte dricka igen förrän jag ammat färdigt efter nästan 20 månader. Enda undantaget var en liten liten slurk champagne på vårt bröllop och då var jag i 5:e månaden.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Självklart.
Den här gången drack jag ingenting innan jag visste nåt heller.
Med sonen var det både juldag och nyårsafton innan jag misstänkte nåt. Fast jag drack nog bara några glas vin sammanlagt.
Som tur var kom han ut frisk som en nötkärna.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

jag slutade dricka när jag fick veta. En del av mina kompisar har valt att dricka typ ett halvt glas vin emellanåt men jag skulle ha svårt för att känna mig nöjd med ett halvt glas, bättre att inte utsätta sig alls för det. Har dock druckit cider och lättöl med låg halt vid några enstaka tillfällen (inga mängder) men jag köper vanligtvis Jever fun öl (alkoholfri) när jag ska på fest och dricker alkoholfria drinkar när jag är på krogen. Alkoholfritt vitt bubbel är förvånansvärt gott, rött alkoholfritt vin smakar mest saft.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Jag slutade direkt, finns liksom ingen anledning att chansa!

Däremot så hann jag med någon fest innan jag visste att jag var med Hannah, och med denna graviditet (som är i v.13) hann jag med två partyn innan jag visste något. Bägge gångerna drack jag rätt mycket för att vara jag, tyvärr, men det är ju något som man inte kan göra något åt. Jag testade positivt i v. 5 kanske, så det var väl inget JÄTTE katastrof kanske, men absolut inget roligt. Konstigt att jag i bägge tidiga graviditeterna lyckats pricka in fester, som annars är rätt sällsynta....
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Warmia skrev:
Slutar ni med alkoholiga drycker direkt när ni vet att ni är gravida?

Jag slutade direkt. Det var inga problem. Det var värre med snusandet. Jag bestämde mig för att jag skulle få en vecka på mig att trappa ner. Men redan första prillan efter att jag testat positivt frätte ett hål i mitt samvete, så jag kunde inte njuta av den, så då slutade jag rakt av.

Jag klättrade nästan på väggarna i en och en halv vecka. Sen var det lugnt.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Lupino skrev:
Så tänkte jag också göra, men efter ganska många månader av försök (7 för närvarande och det känns som det kan bli många fler) så inser man att det är lite väl drastiskt.

Jag slutade oxå med allt "farligt" (snus och alkohol) när vi startade bebisverkstan. Men efter några månader insåg jag att man inte bara beställer bebis så där... Alltså drack och snusade jag lite mindre än vanligt, istället för att sluta helt. Det tog ett år innan vi blev med barn (och första gången blev det missfall) så det är väl lite mycket begärt att man ska leva supersunt så lång tid, och sen under hela graviditeten, och sedan när man ammar.
 
Sv: Dricka alkohol vara gravid?

Mabuse skrev:
Fast det skulle jag nog kunna tänka mig att dricka även om jag vore gravid. Det är ju så lite att det inte ens ger utslag på ett alkoholtest.

Och hur är det, finns några belägg för att alkohol i måttliga mängder skadar fostret? Jag har för mig att det inte är så.

Och argumentet "Men man vet ju inte heller att det är ofarligt, bäst att låta bli" har jag ockå svårt för. Mig veterligen är det inte bevisat att det är ofarligt att äta potatis, men det äter man ju ändå.
Man VET att alkohol skadar fostret.
Man vet inte vilken mängd alkohol som skadar resp är ofarlig, eftersom man inte haft tillräckligt många frivilliga föräldrar som ställt upp som försökskaniner...
Anmäler DU dig och ditt foster frivilligt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Bra tips och idéer vad vi kan blanda i vattnet? Kört med juice tidigare men det vill han inte ha nu. Han dricker någorlunda ute vad jag...
2
Svar
20
· Visningar
848
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Lillkin
·
Småbarn Min son har alltid varit rätt mammig. Men sedan jag blev gravid har det blivit extremt! Sonen(2,5) är nu jättemammig och väljer alltid...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp