Dressyrtravare!

Sv: Dressyrtravare!

domare borde gå i kurs....

javisst ser man det! finns nog inte mycket vackrare att skåda än tyngre raser som dansar fram tycker jag :love:

Halloj! Jodå jag tränar och tävlar min travare i dressyr. LB-LA. Inte startad i LA dock, men det är inte långt kvar.

Vad jag har lärt mig mycket under de år som jag har haft honom och tränat honom! Underbart...

Hans tävlingsnerver (och mina) är inte de bästa om de hade varit det hade vi helt klart fått mycket bra resultat och förmodligen slagit en del halvblodsekipage, men vi har en tendens att spänna oss när vi väl kommer ut på tävlingsbanan. Vi tränar på det - att inte spänna oss alltså.

/Flipzon

åha jag och Johan har precis samma problem :crazy: går jättebra på träning och framridning men så fort man kommer in och det är allvar så spänner man sig och det funkar inte längre.

du har ingen bild på din travis?

Jag har varit iväg på två dressyrtävlingar för ridtravare med min skrutta!

Vi har startat märke II, lätt D (ett handikapprogram som inte innehåller någon galopp) och lätt c.

I somras var hon jättefin och vi hade som mål att i höstas starta lätt c på en vanlig tävling men skruttan har haft en hel del problem som började på sensommaren, berondes på att sadeln tyvärr legat och klämt.

Vi får hoppas på att kanske kunna komma ut på tävlingsbanorna till sensommaren/hösten...(om vi kan hitta en sadel som passar på denna groteska dam-bred som attans och väldigt överbyggd)

Gud vad roligt med en klubb som ställer upp med sådant.

Tyvärr bor jag för långt bort för det tävlingar Svenska Ridtravareföreningen anordnar, ca 30-40 mil.

Det vore kul om det kunde finnas på fler ställen för det finns många duktiga ridtravare i landet som skulle ha möjlighet att få visa upp sig.

Jag tror många ryttare håller sig hemma pga. fördomar och i tron att det inte är någon idé att åka ut och tävla, dock inte jag :D :D

Friesern,eller hästen från Friesland, var från början en ridhäst(omnämnd som populär skolhäst i klassisk litteratur undre ett antal hundra år) som senare användes i jordbruket oich har följt tidens och behovets växlingar i form av exteriöra ändringar.det är en varmblodig skolhäst när a relaterad till PRE:n.
holländrana har varit mer intresserade av en fungerand ejordbruksbygd än finare ridning.

Ligger till grund för väldigt många raser,inkl det svenska halvblodet.

idag finns IFSHA,en internationell sammanslutning av folk som tävlar,eller visar upp Frieser,och det finsn många olika klasser där folk som "bara" vill ha e Friesre kan träffa so ha trevligt,ffa i USA.

Internationellt sett har Freisren hävdat sig mkt bra under måpnga år nu i Svår dressyr,tävlad blad vaniga halvblod.

Som exemple kan nämnas Adel,aswyn Van der Pluum,och proudmeadows.coms Jorrit,Tinus,Tim etc.

Jorrit PM är fn världens mest vinstrika Frieser,med utmärkelsen Årets häst sedan 99 tror jag,från medelsvår och upp till GP om jag inte minsn fel(vann över 1600 halvblod)

Han är riden och tränad av en tysk beridare med bakgrund inom tyska hästcirkusen.

Thina

Jag har då aldrig sett att en travare har slagit ett halvblod.
Jag förstår inte att man tycker det är roligt att tävla hästar som ändå alltid blir sist.

Jag bor också för långt bort från deras aktiviteter tyvärr.
Det känns trist för dom verkar hitta på så mycket roligt!

Jo så tror jag att det är, när ridskolan har dressyrklass för endast travare så kommer det 3-4 ekipage som man aldrig ser röken av annars! :) och ändå är ryttarna i vuxen ålder

vad gör det om man blir sist?

en bekant tävlade ett halvblod och hon kom alltid sist, och då menar jag alltid! men vad gjorde det? Hon gillade att tävla och alla jagar inte vinster och placeringar

Jag förstår bara inte meningen med att lägga ut en massa pengar på att alltid bli sist.

Inte för att jag vet hur mycket det kostar för er att tävla i en vanlig dressyrklass men här kostar det en 50-lapp för varje klass. Det klassar inte jag som en massa pengar.

50 kr? Så billigt är det väl aldrig på riktiga tävlingar....
100 kr brukar man minst få betala. Gångra det sen med minst en dag de flesta helger om året. 2 klasser per dag. Då blir det lite pengar av det.
Men rider man två klasser per år så blir det ju inte så dyrt men då kan man inte direkt säga att man tävlar heller....då tränar man.

Vilken tur att alla har olika ambitioner och mål med sitt hästeri!
Huvudsaken är ju att man har kul med sin häst, det är ju något som man inte får tappa bort på vägen, eller hur?
Jag tror att många åker på tävling just för att bli bedömd och många tävlar mot sig själva och sina tidigare resultat. Trist med sådana som du som helt dömer ner att andra kan se på saker på ett annat sätt an vad du själv gör!

Ja då kanske det blir pengar ja. Men om man tävlar på LC/LB nivå så får man ju ändå inga summor om man vinner? En rosett och kanske och en plakett?

Nu vet jag inte hur det är med dressyr men med hoppning runt 1,20 är det väl nån hundralapp man får om man lyckas vinna? Kanske mindre t.om. jag vet inte hur det är men jag kollade på tävlingsresultat som en kompis häst fick.

1 vinst i 1,25
2 vinster, 1 andraplats och 1 tredjeplats i 1,20
1 vinst och 1 tredjeplats i 1,10

för det fick hon allt som allt 800:-

och kostar startavgiften 100:- så är man redan uppe i 700:- för enbart placeringarnas avgifter. Sen så ska man också räkna med alla oplacerade också. +transport+ev.uppstallning

hur man än gör går man väl i minus om man nu inte tävlar ännu mer än vad dom här gjorde och den här märren gick nog rätt många tävlingar per år.

sen den här tjejen som alltid kom sist hon tävlade inte varje helg året om utan kanske några gånger per år för att det är roligt att komma ut och tävla. Alla har inte mål att bli placerad i alla tävlingar man ställer upp i eller vinna priser. Många vill tävla för att se om träningen har gett resultat? För att det är kul. Omväxling. Spänningen.

Amalia det där me Handikapp är HELT fel..! Jag red Lätt D 3 förra året åh det är ett prog för dom TRAVARNA som inte kan Galoppera än i dressyren pricis som min.. så du har fått det på bakfoten.. Okej de kan va för Handikapparna osså men mäst för att travarna ska känna seej lugna och inte för stressade kanske första gången DOM tävlar...!

Att friesern från början var en ridhäst har jag missat, jag trodde att den avlades för användning inom jordbruket och som vagnshäst. :o

Att den hör hemma bland varmbloden vet jag, men det var väl inte så himla länge sedan den klassades som kallblod, eller hur?

Hur många friesrar tävlar msv eller svår dressyr i Sverige idag? Skulle vara intressant att veta, och verkligen intressant att se dem på tävlingar framöver. Jag tycker de är underbart vackra och trevliga hästar, men tror fortfarande att domarna helst vill se halvblod med sprättiga framben.....

Immer

Jag tror snarare att Amalia har rätt. Travprogrammen har skapats med tanke på handikappryttarna, men de används vid travartävlingar.

Immer

Självklart så är Lätt D programmet valt för att många travare har svårt för galoppen och att det tar rätt lång tid för hästarna att bli så pass starka att de klarar av att bära sig i en rund galopp!

Men Lätt D programmet är inte framtaget för att vi som har travare ska ha ett lättare program, utan det är just framtaget för handikappade ryttare (den informationen har jag fått).

Den infon du fått är fel.. LD och LE är handikapp program..
Och är skapade för dessa ..

Men det går ju att använda till travarna och de som vill prova på vad ressyr är tex..Jag har själv använt mig av dessa program för att elever som inte kommit igång med galopp eller trav arbetet ska få prova på hur dressyr är ..

Några travhäst program har aldrig skapats.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Amanda_F
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka