Dressyrtravare!

Sv: Dressyrtravare!

klart jag ska heja..
Vilket program ska du rida??
På propositionen står det i klass 2, avd A (individuell start) och avd B (lagstart), startar alla som tävlar individuellt först då eller??

vad bra att du ska heja fram oss :bump: ..... först så blir det start individuellt sedan så start med laget ...

I början på 90 talet tävlades våran underbara travare Kadett Ribb (Quick Pay-Grevinnan Ribb) samtidigt i trav, dressyr (L.A), hoppning(L.B) samt flertalet terrängritter... En underbar kompis som alltid ställde uppp på allt och gjorde sitt bästa. Tyvärr dog han aldelles för ung i jordkolik...

Hej hej...! har också en ridtravare som ja har i dressyr elle hmm en alround iaf :) hehhe.. men mer dressyr åh skogen häst :P har juh tävlat i Örebro den 16 maj nån som var där då? Såg en svart ska som typ gnägga åh va hingstig? Min lilla häst de isånna fall ;)

Vad kul..min är oxå efter Quick Pay :) .

Jag har ridit dressyr på min travare i 4 år ungefär.
Vi har inte kommit så jättelångt under denna tid men det har berott på att jag haft en bit att åka och inte kunnat rida så många dagar i veckan.

Hon har väldigt lätt för samling i både skritt och trav men även galoppen när bakdelen är riktigt musklad.

Vi har bara varit med i en clear round och jag var hyfsat nöjd.
Hon blev lite spänd och hon trodde man skulle hoppa över de små vita staketen så hon blev väldigt framåt (har tävlat hopp innan).

Jag var oxå nervös så det gjorde nog mycket oxå

Vi fick nog 4-5 6or tror jag och ett gäng 5or men det räckte inte för att få godkändt.

Däremot så fick vi bra kritik på halter och samlad trav.

Nu är hon dräktig och ska få sitt första föl så nu detta året som varit har vi tagit det lugnt.
Jag tänker inte ge upp så till vintern/våren som kommer så gör vi nya försök.

IM0000071.jpg

14dcdc51.jpg

Senast ändrad:

tardif skrev:
Det trâkiga är när domaren redan dömt ut en innan man börjat ritten pga av rasen. Fast jag blir dâ ännu mer taggat att visa att vi verkligen kan! I de högre klasserna räcker dock oftast inte gângarterna till, vâra älsklingar är ju inte avlade till det pâ samma sätt som halvbloden...
Har tävlat en ex-kallblodstravare och upplevde stor skillnad i hur domarna dömde (på den tiden... nu tror jag de är mer vana att se dylika ekipage). Minns ett extremfall då jag inom en vecka först blev trampad i gyttjan på söndag och följande lördag var det en annan domare som höjde mig till skyarna. Träningsmässigt händer det ju inte så värst mycket på en vecka... ;)
Den som trampade ner mig totalt sågade hästens gångarter och tog det som orsak att lägga mig nästan sist. "Hästens skritt och trav räcker inte för dressyr" stod det i protokollet. Lustigt nog hade han en fin, bärig och taktmässig galopp.
Följande veckoslut vann jag en klass och fick idel ros. Andra klassen placerade jag mig bra i och "slog" halvblodsryttare som tävlade nationellt. Eftersom jag startade tidigt i klassen och visste vilken konkurrens jag hade lastade jag in hästen efter prestationen. Och likaväl fick jag en rosett! När hästen hörde ärevarvet och förstod att jag var där och inte han, blev han rosenrasande och hoppade över frambommen i släpet... (Han ÄLSKADE ceremonier, tävlingar och att visa upp sig!) ;) Det var en kul tid, vi tävlade mycket... :)

Senast ändrad:

försöker så gott vi kan med dressyrtävlingar! rider min systers vbl travare och han utvecklas mer och mer :love:
Galopp på rakt spår är nånting vi måste jobba med extra mycket bara.

våran ridklubb är så generösa att dom har en egen klass för ridtravare när det är dressyrtävling för dom har nog förstått att det är så dom drar fram oss med ridtravare att tävla med lika villkor! så roligt! en bugning till dom :bow:

eller dom kan få tre! :bow: :bow: :bow:

Okeej va roligt att dom har gjort de..!
Va kul att de går bra me travarn..! Hur länge har du tränat honom?
Undrar hur du gör me galoppen har en travare som fattar någorlunda i vänster men ejj i höger :P

Jadu jag har tränat honom i över 2 år. Fast dom här två åren har mest gått till att muskla om honom. Nu har han börjat jobba i rätt form.

jag tränar speciellt mycket på studs, galoppbommar och små skutt på volt. Gärna ute i naturen där han tycker det är extra roligt att galoppera. Utnyttjar busen i honom :rofl:

Hehhe okeej ;) de e bra de :P hmm har juh då inte så mkt ridvägar vi kan rida på här iaf inte galoppvägar de e synd de..!
Hmm men vi får välla försöka hoppa mera sen i sommar :D

*Lånar knapp och smyger hit en fråga, jag menar inte att det är just ni som skrivit i tråden*

En del travhästägare är ju såna "Säg inte ett negativt pip om travare för då får du med mej att göra"-människor :p
De hävdar att i princip alla f.d. travare kan gå LA dressyr och 120 hoppning. Ni fattar vad jag menar va?
Samtidigt åker dessa människor glatt iväg till diverse ridtravardressyrtävlingar och annat liknande. Varför?
Varför kan inte dessa fantastiska före detta travare med LA-kapacitet vara med på "vanliga" klubbtävlingar för "vanliga" hästar, som alla andra? Folk med "vanliga" hästar åker ju inte ofta 20 mil enkel resa för att rida en LC på klubbnivå, men det verkar dessa travhästägare gärna göra. Nån som vill förklara fenomenet?

ja säg det, jag personligen har aldrig träffat en ridtravhästägare som har påstått att just deras travhästar har kapacitet utöver det vanliga. Det enda jag har hört är från såna här forumsidor som Buke.

då deras hästar kan göra allt, inklusiv piaff, passage och hoppar 1,50 utan problem m.m.m.
men det dom säger och det katten skiter kan man lägga i samma låda om man inte har bevis.

men nu finns det ju såklart jättemånga fina ridtravare som kan bli trevliga ridhästar och såklart dom som har kapacitet som tas till vara att kunna gå högre upp i klasserna tack vare en duktig ryttare. :bow:

Vi var ute på två LC:2 tävlingar i höstas, jag och min pålla. Vi hade aldrig tävlat dressyr någon av oss tidigare. Hon skötte sig exemplariskt men kunde naturligtvis inte gå bättre än vad ryttaren red henne :angel: . Vi fick 53,9% första gången och 50,0% andra gången. Godkänt enligt mina mått mätt! :banana:

I år ska vi inte tävla, vi tränar för nästa år då vi ska slå alla med häpnad :) . Nåja, det krävs en del självförtroende när man kommer med en liten (D-ponny-mått) travare bland alla halvbloden så jag samlar mig inför nästa år då vi definitivt ska ut och tävla, både dressyr och hoppning förhoppningsvis! ;)

Heléne

Håller med dig helt.
Fast jag kan fortfarande inte riktigt förstå vitsen med alla ridtravartävlingar..?

vitsen med ridtravartävlingar tror jag är till för att vi med ridtravare ska kunna tävla med lika vilkor och det tycker jag är en jättebra idé!

på t.ex. en dressyrtävling så har alla samma förutsättningar och domaren dömmer jämnlikt genom hela klassen!
det blir ju så fruktansvärt lätt att domaren dömmer ner travaren för rasens skull (diskreminering sker ju) eller för att den kanske inte har dom önskade gångarterna som framavlade ridhästar ska ha.

för mig själv har det betytt mycket för mitt dressyrtävlande att jag har kunnat tävla i sådana dressyrklasser eftersom det är tillåtet att rida lätt (iallafall i min klubb) och min häst har en stor trav och är svår att sitta ner på + att han inte hade styrkan att bära sig själv och sedan mig. Det har varit jättenyttigt för honom att komma ut på dressyrtävlingar för att få rutin! :)

steget sen är att gå ut i vanliga klasser också

Vitsen är väl att ägare till samma ras ska kunna träffas och prata ihop. Ungefär som Arab, Connemara, NewForest, FJording,islandshäst tävlingar. Bara för att det är kul skulle jag tro :)

Fenomenet finns ju även för hundar, jaktprov för taxar, beaglar, stövare mm Bruksprov för rottweilerklubben osv.

Överallt där vi människor har delat upp djur i raser uppkommer tävlingar för bara just den rasen eller med ridtravare - den kategorin av hästar.
Retar men upp sig på ting som är små är man väl inte större än så :p

En fråga till dig:
Har du personligen träffat någon sådan ridtravar ägare eller bygger du ditt påstående enbart på vad folk skriver på internet?

(Dvs att ridtravare inte har några problem att hävda sig som tävlingshästar inom dressyr och hoppning)

Då kanske man kan se fram emot speciella tävlingar för frieser, PRE, nordsvenskar osv så att dessa också kan tävla på lika villkor?

Jo, jag vet att de flesta rasföreningar har SM varje år. :smirk: Men eftersom de raser jag räknade upp har ett annat sätt att röra sig än halvbloden så kanske de på andra tävlingar skulle få ha egna klasser där de tävlade mot varandra på samma villkor?

Immer

ja det är väl till intresserade att göra tävlingar enbart för dom raserna om man nu tycker så.

dom raserna du nämde har väl ändå mycket lättare för sig att balansera upp sig än en travhäst som är framavlad för att trava rakt fram så fort som möjligt och inte är framavlade för att vara ridhästar igentligen.

men det här är ju en ämne som har diskuteras om och om igen...

Javisst, de raserna har lättare för att bära sig än varmblodstravaren. PRE:n är ursprungligen en ridhäst. Men nordsvensken är en arbetshäst och friesern var från början en vagnshäst.
Gemensamt för alla tre raserna är att de inte motsvarar ide flesta dressyrdomares ideal. Tyvärr.
Själv ser jag hellre en bärig nordsvensk än ett halvblod som bara "sprätter med frambenen". ;)

Immer

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
44
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Amanda_F
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka