Dressyrträning ute i skogen?

M

MangoTango

Någon som har några bra och roliga tips på dressyrövningar som man kan rida ute i skogen, när man känner för lite variation från paddocken? :)

Sv: Dressyrträning ute i skogen?

Du kan egentligen göra samma saker ute som du gör i paddock. Sidvärtsrörelser görs exempelvis längs en ridväg, skänkelvikning/öppna/sluta antingen längs vägen eller i sicksack. Voltarbete kan du göra på en (någorlunda platt) äng - om det är lerigt så håll dig till skritt och trav. På äng kan du såklart också rida serpentiner och liknande. Byten kan lätt övas på ridväg. Det svåraste är att du inte har staket som kan stödja hästen, och ge hållpunkter. Men istället för avsaktning vid A kan du ju tänka avsaktning om åtta steg, och det är utmanande att öva rakrikting utan några exakta linjer att följa... :)

Det finns massor att göra! :) Jag brukar jobba på en volt på en gräsplätt eller liknande, träna rakriktning eller skolor på skogsvägarna, rida lite serpentiner emellan träden (ett hett tips på en stel häst ;)), m.m. Bara underlaget är bra så kan du göra nästan allt som går att göra i paddocken!

Du kan göra allt som man gör inne på banan, fast utan staket. Häromkring där vi står finns det gott om helt plana gräsängar att rida på.

Liknande trådar

Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Lightzone
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
477
Senast: yamyam
·
Kultur Hej Jag letar efter en hästbok om en tjej som flyttar ut till en gård. Det handlar mycket om att hon rider ut i skogen och det är...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Islaend
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka