dressyrtöntar hjälp mig :)

H

Havregryn

Min pöjk ska gå tre års nu om en månad. Har hela tiden varit inställd på bred nosgrimma med bling bling pannaband.

tyvärr har mannen gått och slagit huvet och fått en ärrbildning/knöl ovanför ögat som skapar problem (utseende mässigt, ej ngt men/etc.) Provade riktigt bling bling på honom idag desvärre framhöver den knölen mer :(

Letade i mina gömmor och hittade detta:
27229730.jpg

här är den enda bilden på ärret:
27229846.jpg

nu är jag svamlig, fast är inne på ett vit bred nosgrimma också, men sen å andra sidan matchar det med pannbandet??

heeelp mee.. har ont i magen när min plan gick över stupet.

Sv: dressyrtöntar hjälp mig :)

Ta en bred nodgrimma med vitt foder och vanligt svart pannband för att dra uppmärksamheten en bit ifrån ärret?

snyggaste är nog vitfodrad nosgrimma och rundsydd pannband. då dras ögat mot nosgrimman istället.

Fast vad gör det? Att man ser att den har ett ärr alltså? Gör ingenting tycker jag, ha vad du tycker är finast!

Ett extratips...Ha nosgrimman 1-2 hål högre upp än den på bilden bara, annars ser huvudet så långt och konstigt ut! ;)

En knäpp idé kom jag på. Ta en brun tuschpenna och måla ärret, så att det inte syns så mycket...:crazy:
Men om du inte vill ta till dej mina konstiga idéer, så kan du välja en prålig nosgrimma som drar uppmärksamheten från ögonen.

Fast vad gör det? Att man ser att den har ett ärr alltså? Gör ingenting tycker jag, ha vad du tycker är finast!

Ett extratips...Ha nosgrimman 1-2 hål högre upp än den på bilden bara, annars ser huvudet så långt och konstigt ut! ;)

En nosgrimma ska sitta två fingrar under käkbenen på hästen. Om hästens huvud sedan ser långt ut spelar väl ingen roll? Huvudsaken är att utrustningen sitter där den ska och att den inte skadar hästen.

En nosgrimma ska sitta två fingrar under käkbenen på hästen. Om hästens huvud sedan ser långt ut spelar väl ingen roll? Huvudsaken är att utrustningen sitter där den ska och att den inte skadar hästen.

Nja, det är inte helt rätt. Man måste anpassa efter hästen. Sitter nosgrimman för långt ned kan hästen få nypskador mellan bett och nosgrimma. Jag tex skulle aldrig kunna ha 2 fingrar emellan på mitt fullblods korta huvud, då skulle nosgrimman hamna precis ovanför bettet.

Ta en bred nodgrimma med vitt foder och vanligt svart pannband för att dra uppmärksamheten en bit ifrån ärret?

Neeeeej, man får inte blanda så!!!! :o Har man vitt foder på nosgrimman så måste man ha vitt foder på pannbandet också! Jag får svåra allergiattacker när saker är omatchade! :D

Precis, man kan inte säga något exakt mått, alla hästar ser olika ut. Jag skulle aldrig sätta utrustningen så att den skadar hästen för utseendets skull, det tror (och hoppas) jag att "Dinora" också fattar...

Som sagt, jag vet mycket väl hur man passar ut en nosgrimma, och om du tittar på bilden så ser du att den sitter långt under käkbenet.

Jag tycker att du ska se till att hästen är väl matchad för treårs i första hand och låta utrustningen komma i andra hand;)

Som PathOfClovers säger, nosgrimman för långt ner. Vit fodring under skulle nog passa. Sen såret tänker man inte så mkt på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kalla hamburgare
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka