Dressyrtävling - tider?

L

Lord_Calvert

Någon som vet om det brukar komma ut starttider istället för bara startlista?

Brukar det inte vara så att man får en starttid? eller är det olika på olika ställen?:confused:

O förresten, får man tävla i ridskor med snörning på lokal tävling? Eller måste man ha jodphursskor, eller är det samma sak??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrtävling - tider?

Tyvärr så är det olika på olika platser.

Svårt att veta när man startar utan fasta tider för det är ju sånt himla olika flyt på alla platser. På vissa ställen tar det åååår innan någonting händer, på andra bara rasslar det till!:)

Jag brukar räkna med typ 8/timme, lite beroende på vad det är för klasser.

På nationella tävlingar så ska det ju vara fasta starttider för alla, men på lokal/regional är det inget krav. Jag var iofs på en reg/nat dressyr där det var fasta starttider för alla startande, så det variar ju lite.
Jag brukar räkna 7 ekipage/timme, och mellan 2 klasser så räknar jag det som ett vanligt ekipage (prisutdelning osv...).
Sen så beror det ju på om det är program som går på lång bana eller kort bana, för programmen på lång bana tar oftast längre tid, och man kan då räkna med ca 6 ekipage/timme.

När det gäller ridskor med snörning så kan jag inte svara exakt, men efterssom det står i TR att man får tävla i ridskor+matchande shortshaps(samma färg), så borde man ju få ha skor med snörning också, för det är ju ingenting som stör då shortshapsen sitter ovanpå den eventuella snörningen på skon.
/a

Edit:
Fast det står ju iofs såhär på www.Stallbacken.com
Ridstövlar i valfri färg. På Lokaltävling får stövlarna bytas ut mot jodphursskor + enfärgade shortchaps utan fransar.
På handikapptävling får stövel alltid bytas ut mot shortchaps utan fransar.
Så det kanske bara är Jodphursskor som gäller?!

Senast ändrad:

Tack!! :bump:

Jag va o köpte jodphursskor på en gång.. för att vara på den säkra sidan...:D

Man får inte alltid fast starttid, utan man får då räkna ut själv ungefär när man startar.

Det beror på vilket program det är. Men ca 7/timme är ganska normalt i lätta klasser iaf. Eller 7-8 min/start om man hellre räknar så.
(Får väl återkomma om Msv B när jag har ridit lite fler :D)
Sen brukar jag försöka komma lite tidigare, dels för att inte få för bråttom om det går fortare än beräknat, och dels för att jag ska hinna titta på några ekipage före mig :)

I MsV B:1 och 2 kan man räkna ca 8 min per start (vi hade fasta starttider i helgen i MsV B:2 och då var det 8 min i mellan) och 10 i de övriga. Jag brukar dock alltid räkna med tio minuter för att vara på den säkra sidan. Gillar också att vara i tid :).

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur