Dressyrstaket på tävling

doris

Trådstartare
Måste man ha det??

Om man har en bana som är de mått man skall ha programmen i. Tex 20X60m. Måste banan vara inhägnad då med dressyrstaket?

I TR står något om att staketet skall vara 30 cm högt.. Men om det redan finns staket runt som är högre, och banan har de mått man vill, då behöver man ju inte sätta upp ett dressyrstaket.

Men i de fall man har en "inramning" som är lägre än 30 cm, men där banan har rätt mått, måste man då ha staket runt om?

Och hur är det i de fall där banan skall kortas av till 20x40m. Räcker det med staket bara på kortsidorna då?

Sv: Dressyrstaket på tävling

I TR står "Dressyrbanans begränsningslinjer skall vara markerade med sammanhängade lågt staket omkring 30 cm högt".

Sen står lite om insläpp osv och efter det "Undantag får göras vid regionaltävling och lägre", vilket jag tolkar som att det är ok att ha tävling på bana med högt staket på reg och lokal men ej på nat/elit.
Har själv ridit (reg) tävling på bana med högt staket (och flera ggr i ridhus utan staket åxå btw).

oki,
med högt staket har ju jag också ridit..

Men tvärt om då? Om det inte finns något staket alls?

det måste finnas ett staket som är MINSt 30 cm högt ... finns dt redan ett staket som är över 30 sm då så behövs inget dressyrstaket, jag har tävlat upp till LA där dem inte haft dressyrstaket...

Självklart är det TR som gäller, men vad har ett staket som är 30 cm exakt för större funktion än ett som är högre? Knappast en säkerhetsfunktion iallafall. Förmodar att det är för syns skull och att hästen inte ska ha för stort stöd av en "vägg, kant" men ändå?

Ellen

Var det ett svar till mig?

Att jag skrev som jag gjorde i förra inlägget (#7) beror på att den jag svarade till hävdade saker som inte överensstämde med vad som står i TR (och jag hade redan citerat TR tidigare i tråden).

Självklart gör det ingen skillnad, annat än att det ser trevligare ut (och är lättare för domaren att se) om staketet är lågt ca 30 cm.

enl TR är det omkring 30 cm som gäller och inget annat :angel:

Då är det alltså fritt att tolka det hur man vill?! :angel:

Vårat staket är ju 120 och det är ju omkring 30 cm. :rofl:

Nej men skämt åsido, får man alltså ha ett vanligt paddockstaket på lokaltävling? Min syster hävdade bestämt att man inte fick det.

Ja det får du, många ridklubbar har sina tävlingar i ridhus där måtten är exakta, då har man bara väggarna som inhägnad och inte något dressyrstaket intryckt som gör att måtten på banan inte stämmer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 969
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 954
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka