Dressyrspö

M

millansnillan

Hur långt dressyrspö ska man ha till:
D-ponny
Liten häst (148-160)
Stor häst (161-megastor)

En undran om jag inte köpt ett för långt.
Ska man räkna med den biten man kan vika ner?

ojdå!:P om de e bra o ha långa.. Köpte just ett idag, och den va 111cm.. tyckte den låg bra i handen o va lagom lång.. Har jag gjort ett misstag?

1,90 spön är jättefina ;D Red med ett sånt på en kortis till B-ponny.. som tur var det privatlektion.. annars hade jag väl viftat ut ögat på någon med det. :crazy:

Men men.. seriöst rider jag med 1,10 cm spö. Tror jag O.o
Det har jag på B- till D-ponnyer.

Ohops:P Men ja e ju kääär i mitt skinklädda, Guldknoppade, svarta dressyrspö :love:

Ska bara kuta upp och mäta :D

Så, det var 354 cm till det hårda och 428 med det mjuka.
Tror det passar A-ponny :(

Nej då :D Det är 111 cm det hårda och den man vika ner blir det 125 cm. Verkar rätt lagom då jag mest rider stor häst :banana:

Sen om ni är intresserade är det mörkgrönt med guldknopp och svart läder till handtag
:D

Mitt tror jag är 110 + snärt, det tycker jag är lagom. Jag rider mest små stora hästar dvs 155-165 cm.

Jag har ett som är 110 cm (tror jag) Kyra K :love:
har alltid tyckt det är lagom, men nu tycker jag att det är alldeles för lång.
Så hur långa ridspön man vill ha är en smaksak, och det varierar. Nu vill jag ha ett som är 60 cm (allround).

Jag har fått lära mig att spöet ska nå dig ungefär till naveln om du står och har det framför dig ner i marken.
(och förutsatt att du rider på en häst i lagom storlek till dig..) har du en stor tung o lång häst på 180 kanske du ska ha ett ngt längre..

Jag har alltid haft allroundspön så dressyrspöet känns millångt.
Tycker inte man kommer åt med allroundspöet bakom skänkeln eller så att man kan hjälpa hästen hur den ska flytta sig.
Provade ett kort dressyrspö (Kanske en meter bara) och det kom jag inte heller åt med på en häst som var runt 155.

Så nu verkar dte som jag hittat ett spö som passar mig.

Når ett par centimeter ovanför naveln.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
241
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
468
Senast: Blyger
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar