@sassiball låter som du har ett bra tänk Som sagt har barnet mycket tid på sig att rida om hon vill det och prio ett är ju en snäll ponny om det må vara den nuvarande dräktiga eller någon ny lite tryggare ”basicponny”
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bryr mig inte om stam eller ras, vi tittar på allt från russ till welsh , utan stam ja allt möjligt. Ja hon är ung och ska ha en trygg ponny framförallt.
Kapacitet frågar vi inte alls efter utan vill ha en lugn ponny som ändå går fram. Dingla är trött och vill inte ridas nu direkt, mer än något kort pass så det är även för Dinglas skull jag tycker att en ponny till kan behövas, annars får barnet vänta ända till hösten innan hon kan rida ordentligt igen och hon saknar det, hon pratar ofta om att vi ska hoppa och träna mm, det går ju inte riktigt nu.
Om hon nu har det är intresset tycker jag det är lite synd att hon inte ska få utlopp för det. Lite så är situationen
Här finns ingen ridskola i närheten tyvärr. Jag har letat lite efter medryttarponny men kanske skulle man lite mer aktivt. Men då faller ju idéen att vi rider tillsammans, vilket vi alltid gör. Det blir det ju iof inte med ridskola heller. Jag ska nog fundera lite mer på det här ändå, det hade varit smidigt att slippa köpa en ponny till, känns som att vi har hästar egentligen så det räcker =)
Igår fick jag gjort något jag tänkt göra länge, nämlig rida undervisning för den holländska (eller ja hon har bott i danmark i många år nu) beridaren som kommer en gång i veckan. Min ordinarie tränare har hjälpt mig mycket men här känt ett tag att jag skulle behöva lite ny input och inspiration. Det var jättebra och hårt, mycket jobb på volt vilket jag egentligen inte är jättestort fan av men det behövdes då hon direkt spottade en av våra svaga sidor att hon helst bara ställer i halsen i höger varv och har svårt vid att sätta inner bak under sig.
Väldigt basis ridning men om vi får koll på det här tror jag vi kommer ett snäpp vidare.
Hösten hade dock käkat raketbränsle till frukost och flög iväg så fort jag på till skänklarna så utgångsläget var inte det bästa...
Blev dock väldigt glad när vi fick beröm för omskolning från galopp- till ridhäst och att när hästen väl travade och slappnade av menade hon att hon omedelbart inte hade trott det var ett fullblod om jag inte sagt det.
Nu är planen att rida för henne ca 1 gång månaden och varva med min vänliga tränare där emellan.
Kul med bra träning! Bara nyfiken på varför du ogillar jobb på volt?
Lite felformulerat av mig, jobb på volt är jättebra i sig. Men gillar egentligen inte att sitta på en 20 m volt större delen av ett ridpass då det ju inte är en hemlighet att det belastar och sliter mer.
Som sagt, jag har absolut inte något emot böjda spår, men ser ändå ingen vits med att rida 30-40 min på en 20 m volt...Jag tycker det finns en överdriven rädsla för böjda spår. Det är ju inte spåret i sig som sliter. Det är obalansen om man inte kan rida en häst i balans på volten.
Men större volt brukar vara toppen i början av utbildningen.
Ville väl mest bara avdramatisera böjdaspår-skräcken som finns hos så många.
Du förutsätter att vi alla kan rida hästen balanserat hela tiden på det böjda spåret . För min del kan jag det intet .Jag tycker det finns en överdriven rädsla för böjda spår. Det är ju inte spåret i sig som sliter. Det är obalansen om man inte kan rida en häst i balans på volten.
Men större volt brukar vara toppen i början av utbildningen.
Ville väl mest bara avdramatisera böjdaspår-skräcken som finns hos så många.
Du förutsätter att vi alla kan rida hästen balanserat hela tiden på det böjda spåret . För min del kan jag det intet .