Min knashäst har haft några dåliga veckor. Jag har känt att något inte stämt, han har varit mer eller mindre hispig och svårpåverkad. Och dessutom har vi hamnat in i en dålig spiral då jag blir irriterad över att han helt plötsligt har fruktansvärt svårt att lyssna och fokusera. Så häromdagen när jag helt bröt ihop så kom jag på det. Vi har just bytt hö. Och hans hö är mycket mer sockerrikt än vad det ska vara (19 %). Jag vet ju att han är känslig, men nu gäller det att avgifta. Stallet där vi står får han 15 kg hösilage med 8 % socker, så jag får hålla tummarna att han tål det.
Efter tre dagar med hösilage i stället för hö märkte jag igår att hans vanliga personlighet var påväg tillbaka. Jag tömkörde och han hade alltid ett öra åt mitt håll. Nu återstår bara att sälja balarna till någon som har en häst som inte bryr sig lika mkt. Eller som har kor, då det tydligen är superbra värden för kossor.
Det är så himla jobbigt med en häst som är så här känslig. Men jag får väl ta det eftersom han är så härlig när allt funkar, någon gång ibland..
Efter tre dagar med hösilage i stället för hö märkte jag igår att hans vanliga personlighet var påväg tillbaka. Jag tömkörde och han hade alltid ett öra åt mitt håll. Nu återstår bara att sälja balarna till någon som har en häst som inte bryr sig lika mkt. Eller som har kor, då det tydligen är superbra värden för kossor.
Det är så himla jobbigt med en häst som är så här känslig. Men jag får väl ta det eftersom han är så härlig när allt funkar, någon gång ibland..