Dressyrsnack nummer 18

Jag tror att kruxet ligger här, meningen är att programmen ska sitta i ryggmärgen. Det är ju något som nog behöver komma med tiden och det hjälper säkert om man rider samma himla program i åratal 🫣 Men tanken är att inte behöva fokusera på nästa steg, utan att man sätter sig i en mental status där ridvägarna kommer naturligt.

Det gamla programmet kan jag rabbla och rida utan att tänka öht.
Det hjälpte inte ett dugg på tävling 😅
Det blir stressat, forcerat och jag mår bajs av det.
Jag vet inte hur jag ska förklara det så det går att förstå.
För mig hade formatet med uppläsare fungerat bättre. Det är enklare för mig att rida efter instruktion.

Det gamla programmet kan jag rabbla och rida utan att tänka öht.
Det hjälpte inte ett dugg på tävling 😅
Det blir stressat, forcerat och jag mår bajs av det.
Jag vet inte hur jag ska förklara det så det går att förstå.
För mig hade formatet med uppläsare fungerat bättre. Det är enklare för mig att rida efter instruktion.

Får man inte ha uppläsare i FT-dressyren?

Självklart har jag en plan när jsg rider, jag styr inte runt lite hipp som happ.
Jag är väldigt strukturerad, använder bokstäverna hela rider när jsg rider i ridhuset och är noggrann.
Det är inte det som är problemet.
Jag var egentligen likadan när jag tävlade hoppning. Stressen att veta att jag bara har ett försök, att man inte kan göra om.
Jag har egentligen aldrig gillat att tävla, jag gillar inte att bli bedömd, jag bryter ihop direkt när det går dåligt.
Det kan jag göra även på träning. På en hoppträning för några veckor sedan styrde jag ifrån ett hinder och vrålade att jag vill inte, jag går hem!
Så då kan du ju tänka dig hur jag är på en tävling 😅
Nu har jag tränare jag känner väl, jag är trygg med dem och kan berätta precis hur jag tänker och känner, de bryter ner, förklarar och är superbra.

Jag kommer bara starta fälttävlan och bara H80 för att det ska vara roligt och enkelt. Jag har inga ambitioner att vinna eller bli placerad.
Det är så annorlunda att åka på fälttävlan jämfört med dressyr och hoppning. Det känns mer som att man är på utflykt, mycket mer avslappnat, folk är överlag mycket trevligare!
Vara iväg från tidig morgon till kväll, hänga med kompisar, fika, rida lite, titta och heja på andra, beta häst, chilla och rida terräng 😍

Aha då missförstod jag nog vad du tyckte var jobbigt :)
Såklart ska man inte tävla om man inte mår bra av tävlingsmomentet, finns så himla mycket andra roliga saker man kan göra istället 👍

Har du möjlighet att låna och provrida lite bomlösa sadlar?
Tror aldrig de blir lika bekväma för ryttaren som en sadel med bom men det kommer allt mer varianter som är uppbyggda som dressyrsadlar så jag kanske har fel?
T ex https://featherlightacademy.com/ rider väl i en bomlös sadel som iaf för ögat ger intryck av att placera ryttaren som i en dressyrsadel?
Jag har absolut NOLL erfarenhet och kunskap av bomlösa men skulle gärna testa.
Tror bestämt att jag får fråga min vän Google...

Jag vet faktiskt inte och jag vet inte hur det fungerar heller om det är en person man isf väljer själv, har nog ingen som jag litar på kommer läsa rätt 😆
Som jag tolkar TR får du ha programuppläsare även i fälttävlan. Står inget om den ska tillhandahållas av arrangören eller av ryttaren, så kanske går att fråga?

Har bara sett det användas en gång, på tävling i Mantorp när en ryttare lärt sig fel program och upptäckte det precis innan start. Då blev det uppläsning av rätt program

Som jag tolkar TR får du ha programuppläsare även i fälttävlan. Står inget om den ska tillhandahållas av arrangören eller av ryttaren, så kanske går att fråga?

Har bara sett det användas en gång, på tävling i Mantorp när en ryttare lärt sig fel program och upptäckte det precis innan start. Då blev det uppläsning av rätt program

Jag hittade inget när jag kollade.
Ska kolla med Åkerbo, jag har ingen jag litar på som inte ska tävla själv 😅

Uppläsare brukar ryttaren behöva tillhandahålla själv. Uppläsaren får bara läsa exakt vad som står i programmet.

Jag hittade inget när jag kollade.
Ska kolla med Åkerbo, jag har ingen jag litar på som inte ska tävla själv 😅
Är väl en jättebra idé att testa med uppläsare! En ska tillhandahålla det själv men en snäll arrangör borde kunna hjälpa dig😃. Och sen ramlar knappast himlen ner för att nåt blir fel i ett program! Tror många som tycker tävling är jobbigt behöver hitta en strategi för att få in i kroppen att det inte är allvarligt alls. Vi jobbar med stora levande flyktdjur, saker händer och vi är inte perfekta ryttare. Blir det fel är det bara att le och rida vidare, det kommer fler möjligheter!

Är väl en jättebra idé att testa med uppläsare! En ska tillhandahålla det själv men en snäll arrangör borde kunna hjälpa dig😃. Och sen ramlar knappast himlen ner för att nåt blir fel i ett program! Tror många som tycker tävling är jobbigt behöver hitta en strategi för att få in i kroppen att det inte är allvarligt alls. Vi jobbar med stora levande flyktdjur, saker händer och vi är inte perfekta ryttare. Blir det fel är det bara att le och rida vidare, det kommer fler möjligheter!

Jag har ju tävlat ganska mycket genom åren och nej, det är verkligen inte min grej.
Det bästa med att tävla är när man får åka hem 😂
Då har jag ändå vunnit en hel del och tagit många placeringar, har inte gjort det ett dugg roligare. Har snarare gjort det ännu värre 😆

Men fälttävlan är mer en rolig grej att göra med likasinnade och en rolig möjlighet att träffa många vänner på en gång och spendera många timmar tillsammans.

Jag har ju tävlat ganska mycket genom åren och nej, det är verkligen inte min grej.
Det bästa med att tävla är när man får åka hem 😂
Då har jag ändå vunnit en hel del och tagit många placeringar, har inte gjort det ett dugg roligare. Har snarare gjort det ännu värre 😆

Men fälttävlan är mer en rolig grej att göra med likasinnade och en rolig möjlighet att träffa många vänner på en gång och spendera många timmar tillsammans.
Jag hatar också att tävla! Enda anledningen till att jag ändå gjort det en del är att jag tycker att det är kul att ha ett konkret mål att träna mot. 😅

Nyttigt att rida på stora utebanan! Den är 40x60 så en långsida blir utan staket när jag rider på dressyrsidan, toppen träning! Travat bommar för första gången och galopperat över en ensam. Så duktig! Och bryr sig inget om allt runtom.
Anmält till LC:1 på kort bana vecka 20, hade tänkt rida första hemma men jag tror det ska gå bra. Vi har varit där och löshoppat många gånger.
Imorn ska jag rida Nova igen får se om jag törs galoppera 🫣

IMG_1177.webp

Jag har varit iväg och tränat för ny tränare i dag. Stella tyckte ena kortsidan var lite läskig först men slappnade av rätt snabbt.
Vi fick börja med att flytta lite i alla gångarter fokus på att hon ska ta i ffa i traven. Få henne lite mer framför mig och komma upp med manken.
Jag fick jobba med att vrida om skänklarna (inga hoppskänklar 😅).
Roligt och nyttigt.
Fick beröm för lydig häst med gott förtroende och också att hon inte travade som en hopphäst 😃

Idag har vi ridit ut, helt underbart väder och bra underlag efter veckans regn 😍
Märktes dock att jag inte ridit så mycket den här veckan, det var väldigt spänt och tittigt. Men hon är glad, vill framåt och blev helt till sig när hon äntligen fick gå för fullt på långa rakan 🌪

Nöjd häst, själv har jag ont överallt, det sliter rätt hårt på kroppen med alla kast hit och dit, till slut orkar man inte riktigt parera heller 😅
Men när vi travade sista biten, hon slappnade av, blev rund och verkligen svävade fram var allt glömt och förlåtet 😍
Hon är ju så fin och hon tänker alltid framåt, bara hennes kropp som reagerar snabbare än hennes huvud ibland 😂

På tal om tävling så ska vi tävla hoppning på torsdag.
Bara för att jag vill att hon ska få komma ut och hoppa på ny plats i tävlingsmiljö och samla lite rutin.
Är på klubben jag tävlar för, drygt en mil att köra, stor utebana med fiber. Perfekta förutsättningar, annars hade jag aldrig åkt 😅
För Ärtan blir det livets första och förhoppningsvis sista hopptävling.

20250426_095622.webp

Väldigt intressant detta med hur en lägger upp sina ridpass och programridning. Red på stora banan idag med Zacke och försökte tänka hur jag egentligen lägger upp pass. Inser att jag är väldigt mycket mer strukturerad än jag trott😅. Lägger sällan en volt för att jag känner att det behövs utan rider hellre en tydlig "övning" med volter i varje hörn, övergångar på bestämda platser osv. Devs har jag alltid en plan var jag är på väg och hur jag ska ta mig dit. Mycket av ridningen är transportsträckor och jag har blivit ganska bra på att rida dom effektivt (ex aktivera innerbakben, lätta av lite på innerhsnden, kunna ge eftergift och känna att hästen är kvar, flytta lite mm). Kan som utan problem sitta och rida helvarv runt fyrkanten och känna att det blir bra jobb.

Tävling imorgon med dunderklumpen och får väl se hur det går. Han var pigg som tusan idag och kontrollen är inte på topp. Samtidigt är han tokfin bitvis❤️.

Vi har tävlat i dagarna två och jag är överlag väldigt nöjd, speciellt med hästen som ställde upp så fint och var bättre dag två än första dagen 🥰

Vi njöt tom lite även om programmet var helt nytt för mig. Hade definitivt varit bättre om jag ridit de lite mer innan. Men man lär sig alltid av ngt nytt!

Fick 63,9 och 64,6 vilket jag ändå är nöjd med, behöver skritta fler steg i mina enkla byten 😅 trodde man inte skulle göra så många steg. Haha och så måste man rida från rätt bokstäver också 👌 men i övrigt, guldstjärna till min ponny 😍🌟

Inga filmer el bilder tyvärr då jag åkte själv båda dagarna

Liknande trådar

Dressyr Sadelkoll hos oss igår och det var som tur var inga större grejer utan behövdes bara justeras lite i stoppningen och "fluffas till"... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 077
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
986
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10