''Dressyrskola''

timme

Trådstartare
köpte boken dressyrskola och läste raderna ''att röra på bettet''
någon som läst den?
vad exakt menar han med det?blir inte det som att såga,någon som kan förklara på ett bra sätt?

Sv: ''Dressyrskola''

Jag skulle tolka det som att det såhär:
- Inte vara stum i handen utan ha lätt kontakt mellan hästens mun och hand. Jag har svårt att tro att han menar sågning utan snarare lättare kramningar i inner/ytter (beroende på vad du vill åstakomma)

Mvh Anna

Jag skulle tolka det som att det såhär:
- Inte vara stum i handen utan ha lätt kontakt mellan hästens mun och hand. Jag har svårt att tro att han menar sågning utan snarare lättare kramningar i inner/ytter (beroende på vad du vill åstakomma)

Mvh Anna

Håller med ovanstående.
Att krama med fingrarna för att inte sitta stumt med händerna samt att förhindra hästen att bita sig fast i bettet.

Vår tränare brukar säga att man ska röra på lillfingret, sträck och böj. Det blir tillräckligt för att inte låsa handen och blir stum. Men också för att kolla att hästen inte biter sig fast och spänner halsen. Om du rör på lillfingret - kan du röra på bettet med den lilla rörelsen?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag efterlyser titeln på en bok som jag läste för kanske 10 år sen typ. Det är en svensk författare. Handlade om en tjej som bodde...
Svar
4
· Visningar
877
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 643
Senast: Motacilla
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama