Dressyrsadlar

Sv: Dressyrsadlar

Tack för alla tips men jag har hittat en sadel som jag är sugen på att köpa. Det är en Anky van grunsven, har ni några kunskaper om den? Gärna någon bild:)

Min förra foderhäst hade en Anky-sadel. Den var himmelsk att rida i! :love: Är lite inne på att köpa mig en till unghästen när han är mer färdig i kroppen. Om den nu passar.
Rekomenderas varmt!

Har ingen jättebra bild, men här ser man den lite:
2035048928_0a9de38110.jpg

Min förra foderhäst hade en Anky-sadel. Den var himmelsk att rida i! :love: Är lite inne på att köpa mig en till unghästen när han är mer färdig i kroppen. Om den nu passar.
Rekomenderas varmt!

Har ingen jättebra bild, men här ser man den lite:

Min bästa väninna älskar sin Ankysadel (modell Salinero) - jag kan knappast rida i den, sitter helt fel, såååå obekväm... Synd då den passar min häst och var mycket billigare än det jag till slut fick köpa.... :)

Kanske inte skall skriva vad jag inte gillar.... Jag några dressyrsadlar.

Skönaste jag ridit i är nog Amerigo Classic - drömhärlig! Men passar inte min häst till min stora sorg. Har just haft en Wellington Elite (är samma som Edinburgh), men min häst har dessvärre vuxit sig rakare i ryggen och kan inte längre ha den, en mycket skön sadel, passar dessutom många hästar. En annan underbar sadel är Equipe Hybrid, man sitter superbra, men den glappade på min häst....

Väntar just nu på leverans av en Albion SLK (Platinum Ultima), passar hästen som en smäck och den är fantastiskt skön att sitta i, åtminstone den jag beställt med extra smal midja. Skulle fått sadeln i måndags, men engelsmännen hade skickat fel sadel till ÅF i Sverige..... Så förhoppningsvis är den hos mig på fredag istället.

Har inte ridit i Cobra. Men i Jaguar.... så extremskön!!! Men svängd av bara attan, inget för min lilla planka till häst :D Provade inte mindre än 3 olika Jaguarer... satt och log "säg att den passar, säg att den passar". Hela bakvalvet guppade extremt upp och ner :(

Jag har haft en Albion Style i många år som jag älskade. Man kom i närkontakt med hästen och i rätt position. Men den blev för rak för min häst så hela hösten provade jag olika sadlar, även bomlösa som hästen gillade men jag längtade efter en med smalare midja.
Jag provade mera svängda sadlar som Stubben, Dominus, Jaguar, Prestige, Knights. Dessa var alla sköna fastän lite olika. Eftersom jag har en äldre häst som ändrar sig lite i ryggen mellan säsongerna valde jag en sadel som går att ändra bommen på, en begagnad Prestige Top Dressage, bomvidd 37. Alltså ganska vid sadel, det är en svår häst att hitta sadel till: Rund, överbyggd, kraftig skuldra, manke ngt mer markerad, och stora rörelser. Sadlar har en tendens att glida fram på honom. Så en ny svängd gjord fick inhandlas, funkar bra.
Men som sagt, det tog ett halvår, jag höll på att ge upp ibland :confused
Jag har haft mycket glädje av olika inlägg och medlemmar här :grin:
Har insett att jag inte är den enda med sadelproblem!!!
Och faktum är att jag lärde mig mycket om sadlar och olika hästryggar...

Vill bara säga att Prestigen är jätteskön och jag har vant mig vid de stora knästöden som ger en fast sits! Men det är svårt att korta stiglädren om man blir sugen på att ta några hinder... Och jag tycker jag kom närmare hästen i Abion och Stubben Maestoso.
FInns den perfekta sadeln????

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 032
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka