Dressyrsadlar

cactuspower

Trådstartare
Är lite nyfiken på vad det finns för sadlar i prisklassen ca 5-6.000:-
Absoluta maxpriset är dock 10 000:- och då har jag absolut ingenting
begagnade sadlar, bara de är i gott skick. Vill även gärna ha lite varningar för vilka sadlar som ni stött på som t.ex. kan vara snea i bommen.

Men hur är t.ex.
-Zaldi
-Stübbens nyare sadlar (har bara ridit i de lite äldre och dom tycker jag är skithårda och obekväma att rida i :mad: )
-Dominus (om de går att hitta i den prisklassen, åtminstone under 10 tkr)
-Röösli (om de går att hitta i den prisklassen, åtminstone under 10 tkr)
-Globus
-Jacson
-Frank Baines
-Wellington (eller va de nu heter)
-Albion

Jag har faktiskt lite dålig koll på sadelmärken, då de flesta jag vet har ungefär samma märken på sina sadlar :smirk: . De flesta jag har ridit i har nog varit Stübbensadlar, men jag tycker de är hårda och obekväma att rida i. Sedan har jag ridit i en Prestige, tyckte den var helt okej att rida i, men vilken prisklass ligger den i då? Cliff Barnsby har jag också ridit i någon gång men misstänker att de är dyrare..

Har ridit i Hubertus men trivdes inte riktigt i den heller..

Har nu en Olympic Jessica som jag trivs väldigt bra i/med, men misstänker att den nu blivit för smal :crazy: och att det kan vara dags att byta sadel. Tror dock att jag ev. kan komma att få byta sadel fler gånger en, så därför vill jag gärna ha lite tips och idéer på olika sadlar, hur de är i bommen (raka/svängda), vilka hästar de passar i övrigt på, vilken prisklass de ligger i (både nypris och ca priser på beg-sadlar i bra skick!)

Tack på förhand!! :bow: :bow: :bow:

Sv: Dressyrsadlar

Jag tycker att min Prestige Top dressage är just det, Toppen! :bow: Min rätt så kinkiga häst tycker också väldigt mkt om den. Den är lagon djup, mjuk, och har stoora knästöd. Efter att jag köpte den så använder jag kanske hoppsadeln 1gg i mnd eller så. (Och det är en sprillans ny Prestige Sidney så det är ingen skitsadel direkt. :p) Finns under 10 begagnad. :)

Hade en Albion ett litet tag, passade inte hästen. Var bekväm och mjuk men jag kände mig väldig låst, och den var väldigt liten i sätet. Och dom passar bara spikraka ryggar.

Okej, det låter ju bra!
Glömde att jag ska försöka spana in en mörkbrun sadel också..
Det är väll inget krav för troligen kommer jag ju få byta ut även denna sadeln efter en tid, även fast jag hoppas kunna ha den ganska länge. Ska ta hjälp av någon som kan prova ut sadel då också, och så ta en något vidare än vad hon eg. är i behov av och så köpa en pad att ha under sadeln, tills hon breddat sig ytterliggare.

Men jag tycker att brunt (mörkbrunt) är finast på fuxar ju. :p :D

Men hur är din häst byggd - dvs. vilka hästar är den lämpligast på?

Ett litet tillägg också:

Har för mig att Prestige-sadlarna är justerbara i bommen också. Är det så?
Det vore ju en stor fördel i så fall! :)

Det som är abret med Prestige, dom finns ju i antigen svart eller tobacco. Ångrar att jag inte köpte en tobacco, för dom har ju blivit lite mörkare i färgen nu. Skulle helst ville ha en mörkbrun jag med, sadelmagasinet har en mörkbrun Prestige till salu! Finns även på ebay då och då, har dock inte hittat våran stl än.

Min häst är ett ganska normalt halvblod egt. Lite svängd rygg (det som brukar kallas "snygg överlinje"), hög och lång manke, breda skuldrar och stora rörelser. Han är stor, 170+.

I almänhet så kan man säga att Prestige ligger bra på många hästar, men inte om dom är väldigt raka, då glappar dom bak. Men, numera går det att beställa dom med kilbossar, så då borde ju det lösa problemet till viss del. Har även sett massa begagnade Prestige från USA med kilbossar.

Tack för ditt svar! :bow:

Har du några bilder på din häst (gärna med sadeln också Om du har!) :)
Så man ser lite mer hur hästen ser ut, även med sadeln på sig osv.?

Vore supersnällt av dig! :bow:

Min häst har väldigt rak rygg, men en Prestige Golden Star (rundbossor om jag inte minns fel) låg ändå bra på honom. Sadeln hade bra och jämn kontakt ända fram till det "svängda" och glappade inte, vilket i praktiken betyder att sadeln bara hade en mindre anläggningsyta på honom.
Så man behöver inte bara stirra sig blind på vad som "borde" passa. Fick just denna modell utprovad, hade nog inte gett mig på den utan hjälp, utan kört på mer säkra kort, sadlar med rakare bom som "borde" passa.

Tycker min Edinburgh(samma som Wellington) är helt underbar.Bra stöd utan att låsa fast!
Har 2 kompisar som har haft 3 sadlar från Globus som har varit sneda,så en sådan sjulle jag aldrig välja!
Är inte själv så förtjust i Prestigesadlarna,men smaken är olika....

Edinburgh har jag provat men de kostar lite mer än vad du önskar.. dock heeeeelmysig att rida i och sitta i :D Bra stöd och bekväma.. och snygga :p

Min häst har hög manke, smal vid manken och svänger sen ut mer på ryggen *försöka beskriva medans hon letar bild* :p

Där ser man lite ryggen:

zmack1.jpg

Smal rygg vid manken men rundare bak på ryggen ;)

Jag har också en Edinburgh. Fast min häst ser inte riktigt ut sådär. :p Han har ungefär lika rak rygg som din, men har en bred manke, som dock inte är alltför hög. Kan lägga ut en bild sen när photobucket är uppe igen.
Den passar i alla fall perfa på honom! :banana:

Han har normal bom. Men köper normal mot vid för han musklar på och har fårskinnspadd :) Han är liiiite omusklad som du ser på bilden ;)
Har en kieffer achen nu på honom så bommen kommer värmas om sen när han är musklad och klar så den sitter perfa :banana: väntar med ny dressyrsadel och sånt tills han är musklad och klar. Har bara E. som lånesadel :)

Solvira.. Edinburgh låter som en sadel för fler hästmodeller då? :)

Är det bara kortet eller är han så tunn bredvid manken? Ser ut som att sadeln ahr tryckt där så man ser värsta kanten... (framförallt på sista kortet)

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
824
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka