Dressyrsadlar

Favina

Trådstartare
Jag har nu en Albion Legend K2, men den passar inte min häst. Jag tippar fram och sadeln trycker på manken lite lätt. Om jag stoppar in mina fingrar och hästen går så kläms dom :crazy:

Så nu skall jag ha ny men vet inte vad. Vill ha en sadel som har stora vulster, inte för stora men mera lagom och den skall vara skön att sitta i och den får kosta vad den vill bara den passar min häst!

På storleken på min Albion står det M-W-17½, 17½ är ju säte men vad står M o W för?

Kram Favina :bump:

M = medium
W = wide
D. v. s. 'Mediumwide' eller 'Normal mot vid'.

Har den passat bra förut? Du kanske kan ändra i stoppningen, tex fylla på med mer fram..? Bara en fundering...

Den har behövts stoppas om ända från början. När jag köpte den så låg den inte och tryckte på manken men min dressyrtränare tyckte att jag skulle stoppa om den iaf. Fick aldrig tummen att göra det :o. Men har nu insett att jag kanske skulle ha gjort det, men jag vill ändå inte ha den sadeln för jag vill ha större vulster och djupare säte, som om jag satt "fast"

Jag skulle testa Stubben eller Appalossa.
Detta då jag har dessa sadlar som ligger bra på min pålla. Lånade hem en Albion Style SL till pållan och kollade med sadelmakare hur den passade. Efter koll sa hon att pållan inte skulle ha Albion då de är kilformade och klämde pållan på manken. A och S däremot är takformade och passar min pålla.
Så det blir ingen Albion överhuvudtaget för mig,synd då den var väldigt skön.

Vad menar du med takformad resp. kilformad?? :confused:

Prestige (appaloosa) har väldigt sväng bom, bossorna pekar upp längst bak. Men vad jag vet så är stubben mkt rakare!

Min ena häst har Prestige (väldigt bred, mkt manke, lite svankig), men den andra kan öht inte ha den, därför att han är så rak. Sadlen ligger inte an längst bak.

Rekommenderar inte stubben om du gillar mjuka sadlar, dom är inte alls bekväma..... :p

Jag skall inte ha någon Stübben för den gillar jag inte, har provat.

Men Morris & Nolan dressyrsadel, hur är den?

Kommer inte ihåg hur den M&N som vi hade "såg ut", men den var skön..tror inte den var så jättedjup iofs. Har du testat Kieffer? Den vi hade satt man perfekt i, men den passade inte hästen, den var för smal. Albions är ju jäkligt sköna annars.. :smirk:

Albion är skön men jag behöver mera stöd för knäna. Har inte problem så men jag tycker att benet åker fram och tillbaka. Den äldre eller den andra Albion är hur bra som helst att rida i :love:

M&N dressyrsadeln är den skönaste jag suttit i :love: brukar vanligtvis avsky dressyrsadlar men den var värkligen bekväm! tycker du ska prova en sån :D
har en passier nu, den är också rätt skön, fast den är knappt djup eller mycket vulster så du kanske inte skulle tycka om den. Stübben sadlar är grymt sköna! stenhårda men underbara, man känner sittbenen bra :smirk:

Albion SLK har jättebra stöd för knäna - och är hur skön som helst att sitta i...
Legenden tycker jag inte så mycket om heller, men däremot SLK:n. :d

Okej, då förstår jag att du inte vill lägga ner pengar på stoppning! Morris&Nolan har min boxgranne. Den är väldigt mjuk att sitta i och har stora vulster. Dom ser nästan föör stora ut från marken, men när man sitter i sadeln får man jättebra stöd! Överhuvudtaget så säger många att Morris är jättebra sadlar! Prova! :)

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 840
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 098
Senast: Morran
·
Utrustning Ja, var i hela fridens namn kan man hitta detta? Jag har fått ett erbjudande om att pyssla om och motionera en falabella på fritiden...
Svar
1
· Visningar
868
Senast: Arwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka