Dressyrsadel...

feel

Trådstartare
Vet inte om man får ställa såna här frågor här, men jag gör det iaf ;)

Har gjort en sådan här tråd för ganska länge sedan utan att få till det, så testar igen.

Har länge haft problem med att hitta sadel till min häst.
http://s108.photobucket.com/albums/n6/mjo81/th_DSC00074.jpg

Just nu rider jag tillfälligt i en Crown Jessica, vid bom, som är för lång på honom plus att den skaver under bakvalvet. Har provat diverse sadlar men ingenting verkar funka. Albion, M&N, Stübben (för smala), Crown är uteslutna... Hade just hemma en Cobra x-vid på prov, men den låg i bakvikt fick in typ mer än en hand mellan manke och framvalv.

Centaur har tidigare tipsat om Prestige Doge eller Leonardo, sitter och funderar om det kan vara något ändå.

Har ni några andra tips?

Senast ändrad:
Sv: Dressyrsadel...

Får hästen en rak rygg under arbete? Tänkte på att du bara har provat rätt så raka sadlar oc rider i en Crown nu (som också är rak). Hur bred är hästen? (bomvinkel)

Har inget att mäta vinkeln med...

Men såg nu att Stübben fanns i vidare än det jag har provat, har ridit med en 32, och den var på tok för smal (men den fanns tydligen inte i vidare?) skumt.

Han blir ganska rak vid arbete ja. Men har även provat Presige Venus D (var för för smal så det är ju väldigt svår att säga något om övrig passform då), Wellington Elite som glappade enormt mycket baktill i trav och galopp.

Men prova raka sadlar som är vidare då! Prova de märken som du har nämt i ditt första inlägg och prova vidare bomvidder helt enkelt!

Hmm.. Nu kommer jag och kapar tråd.
Bomvinkel? Vad mäter man det med? Kan man låna hem en bomvinkelsmätare ;)?
Ulrika

Man kan låna bomvinkelsmätare från olika butiker men det är inte nödvändigt.. Det räcker med att man tar en stålgalge eller nåt annat som är minst 30-40 cm långt och som är rätt hårt men ändå böjligt, sedan lägger man den ca 3 fingrar bakom hästens bogblad och formar den kring hästen. Sen ritar man av formen på ett papper, tar fram en gradskiva och mäter. Superenkelt och då blir det MYCKET lättare att veta vilken bomvidd man behöver.

Joo dom är raka, finns med väldigt vid bom också. Men har inte gillat Clicen eller the Turner, tycker att de sätter en i en väldigt konstig sits samt att de är för breda i sätet. Men det har ju kommit en ny nu som ser mycket bättre ut än de andra två...

Då tipsar jag om Knights. Raka sadlar, och min erfarenhet av dem är att de ofta passar på många hästar (raka). hade problem med att hitta sadel till en häst på ridskolan som var hyfsat rak och bred, Knight var det enda som passade. Samma sadel passar också på ett flertal andra hästar.
Trevlig kvalité var det också på den. Fortfarande som ny efter 5 år på ridskola.

Knights Lady Rowina (denna sadel lånade vi hem, men upplevde den som något klumpig, Jessica ser nättare ut)
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/673

Knights Jessica
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/749

Vi köpte en Olympic Jessica till vår häst som är rak, kort och bred i ryggen. Var den enda vi hittat som passade.
men jag ser nu att vår sadel är extremt lik Knight Jessica så jag måste fråga om nån vet, är det samma sadel?
Båda heter ju Jessica och de ser väldigt lika ut, men Knight och Olympic är väl ändå inte samma märke? :confused:

Lite ot blev det :confused: men kortfattat så tipsar jag om Knights och Olympic Jessica :D

Har haft en Olympic Jessica x-vid som är för smal, den ser precis likadan ut som Knights Jessica... så tror den blir alldeles för smal...

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 191
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 181
Senast: Carraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka