Dressyrsadel?

Q

qrumelur

Jag håller på och velar om sadlar hit och dit (klassiker).

Är det någon här som rider i en dressyrsadel på islänning?
Hur tycker ni att det fungerar?

Sv: Dressyrsadel?

Min mamma har en childeric-sadel till sin islandshäst. Den finns i alla slags modeller tror jag, hopp- dressyr och även islandsmodell. Hennes är av lite mer dressyrmodell och den är verkligen underbar att sitta i. Nackdelen med childeric är priset, hennes kostade nästan 25 000 och då köpt som begagnad.

Jag rider i en Amerigo classic.
Den är HELT UNDERBAR ! Däremot är priset ganska högt...

Jag rider i en HdR Anthenor. Den skönaste sadel jag ridit i :). Ligger dessutom mkt bra på en islänning. Går att hitta begagnad till ett bra pris.

Jag har en Prestige Hippos Dressage och en Albion K2. Är väldigt nöjd med bägge, även om Albionen börjar bli för trång nu så det är dags att bege sig ut i sadelljungeln nu igen...

Jag har en dressyrsadel till min islandshäst, en bomlös Barefoot London.:love:

Fast jag tror TS menade en BOM-dressyrsadel.

Det där ser jag som en bomlös sadel av soffkudde-typ, som är dressyrinriktad/inspirerad, inte som ren dressyrsadel. :)

Det finns ju isåfall bomlösa som ser ut som vanliga sadlar men utan bom,
om man vill slippa ifrån "nackdelarna" med 'soffkuddestuket'
-i mina ögon- att man behöver speciell padd under, att de har relativt lätt att snurra på en del hästtyper och att de känns breda och inte ser ut som 'en vanlig sadel'.

Såklart den kan funka att dressyra i ändå, det är inte det jag menar :)

Jag rider i en Bates Innova. Köpte dem till ett sto som var mycket passaktig i tölten och det tog knappt två veckor så var tölten ren. Använder sadeln till alla mina hästar. Den är bra för när de är betesfeta kan man byta koppjärn till ett vidare.

Jag lånade en dressyrsadel av en tjej i stallet (en Jaguar) och testade på min lilla pärla när jag skulle köpa ny sadel. Den låg skitbra och den kändes fantastisk!:love: Jag blev mer stilla i min sits och kunde påverka henne bättre. Nu köpte jag en islandssadel i slutändan ändå men jag kan absolut tänka mig att ha en dressyrsadel också.

Jag rider i en Wintec pro cair 500 Dressyr, den ligger jättebra på min isis och man man även ställa om bomvidden (smart efter sommarbete osv) och knästöd.
Den är verkligen prisvärd och ligger väll runt 6-7 tusen ny, jag hittade min begagnad för 3 tusen.
Bästa köpet jag någonsin gjort.:D Man sitter suuuperskönt i den!:grin:

har en equipe (visserligen islandsmodell men den är väldigt såattsäga, dressyrig. Får höra med mamma när jag kommer hem imorgon om vad det är för modell) Åh jösses vilken dröm det är att sitta i den och den ser som ny ut, efter två-tre år.

Senast ändrad av en moderator:

Equipe Island finns -mig veterligt- bara i 2 modeller, med eller utan dubbelkåpa.

De har en ny och billigare modell som heter Emporio också har jag för mig. :)

Jag har en dubbelkåpad Equipe Island and i loooove it! :love:

Jag har en dressyr sadel (kieffer münchen) på min islänning, tycker att det fungerar jätte BRA!!! någon sa till mig att man INTE kunde tölta med en dressyr sadel....Ehhh....jo det går hur bra som helst!!

Jag har en Albion K2 - skön, funktionell, fungerar på rätt många av hästarna i stallet. Bra kvalitet och ofta bra pris om man köper begagnat!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka