Dressyrsadel vs. skolsadel ???

J

Jeni

Jag har en liten fundering kring det här med val av sadel då man rider akademiskt. Jag rider idag med en vanlig dressyr sadel men då jag blivit helfräls i AR så funderar jag på om man ska satsa på att köpa nån typ av skolsadel. Jag har aldrig ridit i en skolsadel så jag är lite nyfiken på vad ni har för erfarenhet av det, för och nackdelar. Jag har kikat runt lite på internet och hittat lite olika varianter. Den som föll mig på läppen var en Portugesa, inte allt för dyr och så gillade jag hur den såg ut.

Vad rider ni i för sadlar, och varför valde ni just den???

Sv: Dressyrsadel vs. skolsadel ???

Jag rider oftast i en Torsion, som är en bomlös sadel. Mina hästar verkar tycka att det är det skönaste alternativet.

Jag tycker dock att vissa saker är lättare att göra i en vanlig dressyrsadel, så jag varvar med det också.

Om din dressyrsadel funkar bra så kan jag inte se någon anledning till att du ska byta bara för att du rider AR. Huvudsaken är att hästen kan röra sig fritt i sadeln och att du kan sitta i en korrekt lodrät sits.

Jag tänker byta min engelska sadel mot en barocksadel. Av anledningen att jag tycker jag får en bättre sits i de "barocka" sadlar jag provat. Sen är de snygga också! Själv är jag lite inne på en som heter ultra flex barock som finns att köpa på www.kaupre.se Jag tycker den är jättesnygg. Dock har jag aldrig provat att sitta i just den. Men det kanske någon annan här har??? I så fall snälla tala om hur den är :bump:

Jag har provat att sitta i de nya amazonas sadlarna på stensgården (eller vad det nu heter där BB håller till) Jag tyckte jag satt jättebra i den, och jag misstänker att det är samma företag som gör ultra flex barock också. Någon som vet??

Sadeln jag har idag ligger inte riktigt bra, den ligger ok tills jag drar åt gjorden då lättar bakvalvet så att det inte ligger an mot ryggen. Sen så har den nya mer lodräta sitsen gjort att sadeln känns för stor, glider mest omkring i den. Så hur som haver så skulle jag behöva byta sadel.

En annan känsla jag fått med min nuvarande dressyr sadel är att det känns som om man kommer så långt från hästen, nu har jag ingen speciellt bra sits men jag jobbar på det.

Jo det är Deuber som gör alla de sadlarna.

Ultra Flex barocken är väl det som också kallas för Branderup Ecyer. Eller om de gjort några små ändringar för att få kalla den annorlunda kanske.

AHA!:idea:

Du är en sjö av info när det kommer till sadlar!:bow:

:D Måste jag väl nästan vara när jag håller på att starta eget och grävt runt i det där ganska mycket. ;)

Det är bara Eponan som inte Deuber gör (av de som Gitte säljer). Även Kaupres sadlar är de flesta (om inte alla skolsadlar och espanolan) från Deuber.

Vad tror du om ultra flex barocken då? Har den kryssgjordar (eller vad det heter) som branderupsadeln? Och är det bra?

Vad roligt att starta eget :D jag skulle också kunna tänka mig det faktiskt. :p

Jag har en portugesa från gomez i portugal. Köpte den från Rörmossen.
Anledningen var att varken jag eller min häst trivdes i den fitformsadeln vi hade. Den gled förfärligt på honom och då fick jag spänna sadelgjorden mer och det uppskattades inte...:angel:

Jag provade portugesan och trivdes i den för att den hade ett bredare säte (en kvinna som gör den) och även placerade mig i en behaglig lodrät sits som jag slappnade av i. Och hästen trivdes i den. :banana: Det tar dock tid innan man riktigt ridit in den, men det gör det kanske med alla sadlar. Först nu egentligen, ett år efter jag köpt den, är den precis så insutten som jag vill ha den. Sätet är också mjukt och kontakten med hästen blir ju bättre ju mer man rider i den. Nackdelen är väl att den är lite tung.

Så här ser den ut på min häst. Klicka på bilden så blir den större.
pic.php
[/URL][/IMG]

Vad jag fattat det som så är det samma sadel som Ecyern (Branderups) bara ett annat namn på. Jag kan dock ha fel.
Så kryssgjordar lär den ha. Och ja jag tycker att det är bra. ;)

Ja det är ganska kul, men krångligt. Har inte riktigt kommit på allt ännu. :p

Ja din sadel var verkligen snygg! Men tycker du inte att du sitter lite låst i den med tanke på de långa fram/bakvalvet. Jag har själv funderat på en portuguesa men tror nog att jag känner mig för låst i den. De är annars skitsnygga, en riktig kungasadel!

Nja,
"Ultra Flex barocken är väl det som också kallas för Branderup Ecyer. Eller om de gjort några små ändringar för att få kalla den annorlunda kanske."

Ev. är de byggda på samma bom men utseendet skiljer en del iaf.
Om det är samma sadel varför skulle man då vilja betala ca 4-5000 kr mer för en Ecyer?

/T

Hm...om man tittar på Deubers hemsida så utgår jag från att Ultra-Flex barocken är Ecyern. Frågade CEB om det, men hon visste inte helt om det stämde.

Dock kan det hända att Kaupre själva har döpt en annan sadel till detta. Det vet jag inte.

Fast nu när jag tänker på det så måste det vara en annan sadel. Kaupre sa att de köper in sadlar från Deuber förutom de som Gitte köper in = kan inte vara samma sadel.

Så my bad.

problemet för mig har varit att jag lutat mig inte haft koll på mina ben och ja farit runt i min förra sadel och inte riktigt kunnat känna när jag satt rätt. :crazy: Därför satt jag och spände mig. Så de höga fram- och bakvalven har varit ett sätt för mig att slappna av i en position. Jag sitter där jag sitter liksom. Låter kanske lite knäppt, men jag känner mig helt trygg i sadeln, och känner att jag inte behöver oroa mig så mycket om min sits.. Hm, jag är dålig på att förklara. Så en av anledningarna till att jag köpte sadeln var just på grund av att den "placerade mig";)

Magdalena

Hm, kollar man på Duber nu så finns Ultra-Flex Branderup(Ecyer) och Ultra-Flex barocken. Två olika sadlar alltså.

Sorry att jag måste vara så besserwissig;)

/T

Alkemisten skrev:
Ja din sadel var verkligen snygg! /.../ De är annars skitsnygga, en riktig kungasadel!

Tack! Ja, det är ett väldigt fint hantverk, jag är lite frälst i guld och glitter:angel:

Nej men att det är samma sadel är ju säkert. Men de verkar vara byggda på samma sätt med samma material. Det är utseendet som skiljer. Barocken har ju en liten spets där bak och verkar se något annorlunda ut bakifrån. Kan inte detta stämma?

:o Jag läste aldrig ordet barock.

Därför det blev fel. Att det finns två olika är jag väl medveten om.

Jag tror jag har ridit i Ultra flex barocken.... fast bara en gång :D så vet inte om jag ska komentera den...:o
men tyckte iallafall att den var bra....man satt liksom där man satt så.. ja tycket den verka jättebra.. man åkte verkligen inte runt men sakänklarna...kändes helt som fastklistrad :D fast hade då bara ridit i star-treeks bomlösa o barbacka under ett tag innan jag provade denna så vet inte.. i dom sitter man juh inte fast på samma sätt som i en engelsk sadel heller... aja vet inte om nån, inte ja själv heller, var så mycket klokare av detta svar :D men men
tycker iallafall att du ska prova den!! :)

Åh tack för ditt svar! Det var precis sånt här jag ville höra :D Jag tror jag ska köpa den faktiskt. Ska ut och mäta pållen i eftermiddag. Tycker ni man ska ta något större bomvidd än vad han faktiskt mäter, då jag förutsätter att han växer när jag rider mer och minskar när jag mindre...

Den sadeln jag har idag är något för trång. Hans ryggmuskler kan inte växa i den. Han ser inte så bra ut över sadelläget. Sadeln var trots allt utprovad av leg. sadelutprovare och specialbeställd. Men jag tror formen under sadeln är felaktig. Även om den är vid fram är den liksom mer vinklad i anläggningsytan än vad hästen är. Svårt att förklara, men jag tror att jag ska ta ett mått över ryggen ungefär bak på sadeln för att få formen över ryggen också.

Liknande trådar

Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 320
Senast: ylvalill
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
847
Utrustning Jag letar efter en akademisk sadel till min häst och har kikat lite på chezz-sadlarna som verkar bra i produktbeskrivningarna. Jag vill...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: _Viva_
·
Utrustning Hej! Jag är på gång att köpa min första häst. Med hästen följer utrustning såsom täcken, skydd, träns men ingen sadel. Min fundering...
2
Svar
39
· Visningar
4 173
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar