Dressyrsadel- vilket märke/modell kan passa mig?

emma-vsm

Trådstartare
Om vi helt bortser från hästen, har ni tips på vilka märken och modeller jag ska testa?
Jag vill ha en dressyrsadel som har små/lite stöd och inte är djup i sätet. Den bör vara ganska smal i midjan.

Jag hade tidigare en Prestige Doge men upplevde att den knuffade fram mitt bäcken, så jag fick jobba för att inte hamna framåtlutad och med svank.

Har haft en Crown hemma på prov (vet inte vad modellen heter men är flat i sätet) och jag gillar den bättre än min Prestige, men jag upplever att den är bred i midjan (och har dessutom lite stora stöd). Jag får dessutom skavsår mellan skinkorna, och vet inte om det är bra eller dåligt? Å ena sidan känns det som att jag äntligen sitter på mina sittben, men å andra sidan vill jag inte köpa en sadel som jag får sår av.

Jag har en Altair (Antares) hoppsadel och trivs bra med den, känns lite som att jag skulle vilja ha en dressyrsadel som är så lik den som möjligt.

Hjälp!
 
Om vi helt bortser från hästen, har ni tips på vilka märken och modeller jag ska testa?
Jag vill ha en dressyrsadel som har små/lite stöd och inte är djup i sätet. Den bör vara ganska smal i midjan.

Jag hade tidigare en Prestige Doge men upplevde att den knuffade fram mitt bäcken, så jag fick jobba för att inte hamna framåtlutad och med svank.

Har haft en Crown hemma på prov (vet inte vad modellen heter men är flat i sätet) och jag gillar den bättre än min Prestige, men jag upplever att den är bred i midjan (och har dessutom lite stora stöd). Jag får dessutom skavsår mellan skinkorna, och vet inte om det är bra eller dåligt? Å ena sidan känns det som att jag äntligen sitter på mina sittben, men å andra sidan vill jag inte köpa en sadel som jag får sår av.

Jag har en Altair (Antares) hoppsadel och trivs bra med den, känns lite som att jag skulle vilja ha en dressyrsadel som är så lik den som möjligt.

Hjälp!

Amerigo Cc!
 
Amerigo har flera modeller med öppna säten, men med lite olika sittpunkter som jag tror du skulle gilla. CC, Alto, DJ och Vega CC.

Vega CC
426284_2948586525625_824400667_n.jpg


Alto
1378371_10201551785668404_293467637_n.jpg


Amerigo CC
12122461_10206679116848479_3746996599265640581_n.jpg
 
Passier Optimum
Inte lika "fluffig" som Amerigo, vilket jag tycker gör att man kommer riktigt nära hästen. Smal midja och tydlig yta där du ska ha din rumpa. Optimum II, har dessutom större knästöd.

Tycker det är lite som med bilar, vill du köra Audi A6, eller Alfa Romeo? :)
 
@emma-vsm Jag gillar alla alternativ du fått här! Amerigo CC o kanske DJ passar till din häst, Passier Optimum har jag så den kan du prova på nästa tävling, den ser djup ut men är inte alls det. Passier lär också passa din häst. Har inte din polare, du vet vem, Amerigo som du kan prova?
 
Svarar alla!

Min sadelutprovare har måååånga märken, men tyvärr inte Amerigo, så om jag ska kunna testa får jag leta mig vidare.
Novali: Ja, på bilder ser Passier djup ut, men det är den alltså inte? Polaren har tyvärr sålt sin Amerigo..

Centaur: Någon särskild modell du tänker på?

Jag vill egentligen ha en så nätt sadel som möjligt utan för mycket stöd, och lära mig att rida ordentligt :)

Tack för alla tips, tar gärna emot fler!
 
@Blandrastik Hur menar du att Amerigo är mer "fluffig" än Passier :)? Jag uppfattar Optimumen som betydligt mer uppbyggd och bredare än alla Amerigo-modeller jag ridit i (typ alla). Och Passieren är dessutom mycket större på alla ledder.

@Novali01 Vega är Amerigos budgetlinje. Vega CC finns som både hopp och dressyrmodell, passar runda, cylinderformade ryggar, den är superkort och passar överbyggda hästar utmärkt. Finns en Vega dressyr (inte att förväxlas med CCn som egentligen är en islandsmodell) som funkar på samma typ av rygg minus det överbyggda-den tar även lite mer manke. Vega CC tycker jag känns som lite av en skinnlapp att rida i :p. Noll stöd, och det är en väldigt nätt sadel. Går numera att beställa ny med Sienastöden som är större.

@emma-vsm Tycker helt klart att du ska leta upp en Amerigoutprovare, tror inte det finns något annat märke som har ett så stort urval i passform till både häst och ryttare, med just dressyrsadlar som är öppna i sätet :).
 
@emma-vsm Finns en jättebra Amerigo utprovare i dina trakter, messa mig så får du tfn nr.

Jag har ju haft en Amerigo hoppsadel för många år sedan, utprovad i Skåne av en känd återförsäljare, och tyvärr sket det sig totalt, hästen fick problem med ryggen och veterinären ansåg att det berodde på sadeln (som var utprovad och måttbeställd). Vid det tillfället hade jag även ute sadelprovaren från mina trakter (innan veterinärbesöken) och den tyckte sadeln låg bra. Så jag har tyvärr ganska lågt förtroende.
 
jag har haft många cc sadlar då jag trivs med dom. Amerigo CC. Amerigo Vega CC, Equipe IceMono (cc) Childeric DI. Childeric DFI (ngt mer säte än DI) Frank Baines Reflex CC, Farmland Ponciana, och nu har jag en Top Reiter Z. Jag är inte så förtjust i Amerigo då jag tycker dom känns lite halkiga och stöden ngt hårda mot andra sadlar jag provat. Farmlanden var jag inte så förtjust i. Frank Baines var trevlig men ganska liten i sin storlek. Top Reiter sadeln är jag väldigt förtjust i faktiskt.
 
Butet dressyr finns båda flat, halvdjup och djup. Med små eller normala stöd. De är ju i regel måttade så kolla runt efter något som kan passa.

Annars finns ju Childeric DI som är flat och ger väldigt nära kontakt med hästen men den har normala knästöd.

Jaguar CC är en sadel jag blev väldigt positivt överraskad av. Flat, lagom stöd och mycket välbalanserad. Kan fås billig på begagnatmarknaden. Passar dock inte raka hästar.

Jag gillar inte Amerigo. Känns som man sitter väldigt långt från hästen.
 
@Blandrastik Hur menar du att Amerigo är mer "fluffig" än Passier :)? Jag uppfattar Optimumen som betydligt mer uppbyggd och bredare än alla Amerigo-modeller jag ridit i (typ alla). Och Passieren är dessutom mycket större på alla ledder.

Hmm, då tycker vi nog helt enkelt olika. Jag uppfattar Passieren som plattare och tajtare/närmare på hästen än Amerigon. Amerigon ger mer "långt ifrån hästen-känsla". Men att Amerigon då helt enkelt blir mjukare, man kan få lite träsmak av Passieren. Meeen ingen vetenskap, bara min åsikt.
 
25.jpg

Här är Top Reiter Z sadeln (ryttaren rider dock lätt på bilden) den är ngt "skålad" i sitsen men samtidigt flat. Stöden är ett mellanting, varken för små eller för stora.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 140
Senast: MiniLi
·
Utrustning Fick hjälp av sadelutprovare i höstas med utprovning av hoppsadel till min häst och check av dressyrsadeln. Hoppsadeln blev en Prestige...
Svar
0
· Visningar
923
Utrustning Jag har inga problem med sadel till min häst längre (puh!). Har i tre och ett halvt år haft en Star Trekk Dressage som min häst fungerar...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp