Dressyrsadel, tips tack!

Sv: Dressyrsadel, tips tack!

Har precis köpt mig en ny sadel o hade då Pfiff Amaretto hemma o provade. Den sadeln gled framåt över manken på båda mina hästar och jag hamnade i bakvikt/stolsits, fick för mycket sadel framför mig.
Jag hade t.o.m. två stycken hemma o provade för den ena var lite ojämnt stoppad men samma sak hände med båda två.

En sadel som verkligen hindrar en från att dra upp knäna och som har ett djupt, ganska litet säte är Wellington Greenline.

Jag har en Röösli, stora knästöd, djup sits.
Men jag har även en wintec isabell werth, som är djup, stora knästöd. och den är skuren bakåt som du önskar! lämnar bogarna väldigt fria. Den absolut bästa sadel jag haft och sett och jag har haft många olika sadlar genom åren.

Snygga bilder :)
Men prova att sadla lite längre bak, läng dina läder 2-3 hål och rid gärna utan stigbyglar med benen hängandes rakt ner ett tag så ska du se att det blir bättre!

PrinceFair skrev:
Prestige har en som heter typ Top Dressage

Jag har en sådan, det är jätte bra knästöd :love: , tyvär är sätet ganska högt ovanför hästens rygg och den är inte så djup. :(
Där för ska även jag byta...men det värkar vara svårt att hitta en sadel som ligger nära hästen, är ljup i sitsen och placerar skänklarna i ett bra läge med stora knästöd :smirk:

Jag håller med _stilett_ , prova en wintec isabell werth. Jag har provat närmare ett 30-tal sadlar på min häst, jag var lite anti i början eftersom det inte var en lädersadel men ack så prisvärd sadel!
Ger som sagt god bogfrihet och framför allt sätter den en i rätt position! Gillar den starkt i alla fall..:smirk:

Ville bara tillägga att sadeln har stigremslåset längre bak vilket gör att man får skänkeln på rätt ställe, och sen är det ett stort + att man kan byta ut koppjärnet om hästen skulle ändra sig. Nypris ca 9.000.-

ja den sätter en i bättre position precis som du säger.
det ser man redan i dressyrbedömingen från tävling i mitt fall :-) jag har alltid haft problem med dålig sits under många år, men sitsen har förbättras jättemycket (har tom fått bedömning med "bra sits" "du sitter mycket trevligt" etc efter köpet av den sadeln o det hade jag aldrig innan ;-)
(blivit bättre antagligen pga att jag äntligen funnit en modell av sadel som jag trivs med, vilket jag inte gjort med alla andra jag testat innan)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Esmeralda
·
Dressyr Har en gammal Kieffer Lech dressyrsadel, men det åker bakåt när jag rider. Har en häst med hög manke! Själv är jag kort och vill inte ha...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: Karoliten
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka