Dressyrsadel till häst med hög manke

M

moonlightmotala

Någon som har tips på bra dressyrsadel till häst med hög manke?

Sv: Dressyrsadel till häst med hög manke

Beror på hur ryggen ser ut oxo men jag använder en passier sadel till mitt halvblod med hög och ganska lång manke. Lycka till i sadel djungeln!

Tack. Har en Bates som alltid funkat bra för mig. Men hos fodervärden som jag lämnade hästen hos för två veckor sedan, har han helt plötsligt fått två sår på manken efter sadeln. Har aldrig hänt förr, men klart är ju iaf att den inte ligger bra nu!

Hummm kan det vara så att manken inte bara är hög utan lång oxo som på min? Om det är så kan ryttarens vikt spela roll. Gissar vilt nu men kanske manken gått fri med minsta möjliga mån med din vikt men med en tyngre ryttare ligger sadeln på. En annan möjlighet är att fodervärden sadlar för långt fram och att manken därför tar i.

Hummm kan det vara så att manken inte bara är hög utan lång oxo som på min? Om det är så kan ryttarens vikt spela roll. Gissar vilt nu men kanske manken gått fri med minsta möjliga mån med din vikt men med en tyngre ryttare ligger sadeln på. En annan möjlighet är att fodervärden sadlar för långt fram och att manken därför tar i.

Hihi, ja och så har han tappat en del muskler och hull.
Det kostiga är att jag vöger säkert 15 kg MER än fodervärden. Jag fattar inte riktigt vad som hänt!!??
Men jag köper hellre en ny sadel på en gång än prövar ett tag till Just nu kan ju inte hästen ha sadel på sig alls, p g a skavsåren :-(

Jag upplever att mitt djur har rätt hög manke, men jag har inte haft så många hästar - så det jag upplever som hög manke kanske är normalt...?

Så här ser min häst ut:
P1010041.jpg

ralphlauren.jpg

Jag har en luftstoppad Jessica crown till honom och den är jag väldigt nöjd med. Speciellt eftersom den kan pumpas om relativt lätt allt eftersom hans rygg ändrar sig. Tror jag pumpat om den en tjugo ggr sen jag köpte honom för tre år sen.

om han fallit ur så kan det väl tänkas att sadeln blivit för vid. byt järn?

tycker annars att bates inte har så mkt mankfrihet (inte om man använder vita järnet iaf, dom smala vet jag inte). på min som har hög och lång manke och dessutom är bred så är det bara prestige och albion som haft utrymme för manken utan att vara för smala. nu har han en childeric som är måttad så den passar givetvis, men hade en annan som ej var måttad och även den hade mkt mankfrihet.

tycker annars att bates inte har så mkt mankfrihet (inte om man använder vita järnet iaf, dom smala vet jag inte). på min som har hög och lång manke och dessutom är bred så är det bara prestige och albion som haft utrymme för manken utan att vara för smala. .

Trådskaparen, jag blir jätteförvånad att bates inte funkar, den har den högsta och längsta skålen för manken bland de flesta sadlar som finns faktiskt! :crazy: Just att den passar även LÅNG manke är liksom grejen med den sadeln, enligt min mycket tillförlitliga sadelmakare.
Har ett fullblod med jättemanken Hugo som dessutom är lååååång. Batesen funkar suveränt. Han kan INTE ha albion tex, för den är inte tillräckligt lång för manken. Centaur - han har i.o.f normal bredd på koppjärnet, men jag har stallkompisar som har samma märke och vida järnet och det funkar super det också? :crazy:

Kolla med fodervärden hur fanken hon sadlat och hur sadeln nu ligger innan du panikar. det bästa är att åka till en utprovare och se vad som kan ha hänt? är sadeln utprovad till att börja med? Det troligaste låter ju att om hästen smalnat av så är sadeln nu för vid och sjunker ner över hästen. Åk till sadelmakaren och kolla, kanske kan du fylla upp med en padd om du planerar att han snart bygger på sig igen? skulle definitivt kolla upp med sadelmakaren innan jag gör ngt annat.

Trådskaparen, jag blir jätteförvånad att bates inte funkar, den har den högsta och längsta skålen för manken bland de flesta sadlar som finns faktiskt! :crazy: Just att den passar även LÅNG manke är liksom grejen med den sadeln, enligt min mycket tillförlitliga sadelmakare.
Har ett fullblod med jättemanken Hugo som dessutom är lååååång. Batesen funkar suveränt. Han kan INTE ha albion tex, för den är inte tillräckligt lång för manken. Centaur - han har i.o.f normal bredd på koppjärnet, men jag har stallkompisar som har samma märke och vida järnet och det funkar super det också? :crazy:

Kolla med fodervärden hur fanken hon sadlat och hur sadeln nu ligger innan du panikar. det bästa är att åka till en utprovare och se vad som kan ha hänt? är sadeln utprovad till att börja med? Det troligaste låter ju att om hästen smalnat av så är sadeln nu för vid och sjunker ner över hästen. Åk till sadelmakaren och kolla, kanske kan du fylla upp med en padd om du planerar att han snart bygger på sig igen? skulle definitivt kolla upp med sadelmakaren innan jag gör ngt annat.

Tack för tips.
Jo jag var på väg med hästen till Sharpman i torsdags, men det skedde en olycka vid lastningen, så jag hamnade på akuten istället...
Tänkte ev låna hem sadlar från Sharpman, eftersom vi bor relativt nära. Så kan jag ju iaf pröva i lugn och ro.

Jag kunde inte heller ha Bates på min häst med hög manke, den slår ju liksom i på sidorna av manken...Nej det funkade inte alls..

En häst i stallet som jag har nu har en Stübben sadel och han har mkt manke! funkar bra!

Kieffer passar hästar med hög och lång manke.

Albion K2 har jag till min häst med hög manke! Den heter ju inte K2 för ingenting heller ;)

Jag tycker det låter som om din fodervärd har sadlat för långt fram? Om en sadel som passat tidigare helt plötsligt ger tryck så har ju nåt hänt. Om hästen inte är vanvårdad så den plötsligt tappat massor så bör ju sadeln passa precis som förut.

Nu sa du ju att han tappat en del men då borde han ju snart lägga på sig det igen när han är tillbaka hos dig och då kommer sadeln att passa. Under tiden kan du väl ha t ex en fårskinnspad under?

Albion K2 har jag till min häst med hög manke! Den heter ju inte K2 för ingenting heller ;)

Tänk att det är så olika. Min häst med jättemanken Allan kan inte ha K2. Jessica crown (som jacko redan tipsat om) fungerar däremot.

Jag kunde inte heller ha Bates på min häst med hög manke, den slår ju liksom i på sidorna av manken...Nej det funkade inte alls..

En häst i stallet som jag har nu har en Stübben sadel och han har mkt manke! funkar bra!

slår i på sidorna av manken? :confused: är ju hur mycket plats som helst? :confused:

min skulle aldrig kunna ha stubben, vet inga stubbensadlar med högt mankutrymme? :confused:

Har han gått ur sig i manken?

Jadu, jag vet faktiskt inte.
Men nu ska ´han komma hem och få äta upp sig. Udner tiden blir det mycket tömkörning tills såren har läkt. Sedan får jag kolla sadel när han är ok igen.
Men jag skulle ändå behöva en tum större, så ny sadel blir det iaf :-)

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
664
Senast: Smultron
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Loma
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka