M
moonlightmotala
Någon som har tips på bra dressyrsadel till häst med hög manke?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hummm kan det vara så att manken inte bara är hög utan lång oxo som på min? Om det är så kan ryttarens vikt spela roll. Gissar vilt nu men kanske manken gått fri med minsta möjliga mån med din vikt men med en tyngre ryttare ligger sadeln på. En annan möjlighet är att fodervärden sadlar för långt fram och att manken därför tar i.
tycker annars att bates inte har så mkt mankfrihet (inte om man använder vita järnet iaf, dom smala vet jag inte). på min som har hög och lång manke och dessutom är bred så är det bara prestige och albion som haft utrymme för manken utan att vara för smala. .
Någon som har tips på bra dressyrsadel till häst med hög manke?
Trådskaparen, jag blir jätteförvånad att bates inte funkar, den har den högsta och längsta skålen för manken bland de flesta sadlar som finns faktiskt! Just att den passar även LÅNG manke är liksom grejen med den sadeln, enligt min mycket tillförlitliga sadelmakare.
Har ett fullblod med jättemanken Hugo som dessutom är lååååång. Batesen funkar suveränt. Han kan INTE ha albion tex, för den är inte tillräckligt lång för manken. Centaur - han har i.o.f normal bredd på koppjärnet, men jag har stallkompisar som har samma märke och vida järnet och det funkar super det också?
Kolla med fodervärden hur fanken hon sadlat och hur sadeln nu ligger innan du panikar. det bästa är att åka till en utprovare och se vad som kan ha hänt? är sadeln utprovad till att börja med? Det troligaste låter ju att om hästen smalnat av så är sadeln nu för vid och sjunker ner över hästen. Åk till sadelmakaren och kolla, kanske kan du fylla upp med en padd om du planerar att han snart bygger på sig igen? skulle definitivt kolla upp med sadelmakaren innan jag gör ngt annat.
Albion K2 har jag till min häst med hög manke! Den heter ju inte K2 för ingenting heller
Jag kunde inte heller ha Bates på min häst med hög manke, den slår ju liksom i på sidorna av manken...Nej det funkade inte alls..
En häst i stallet som jag har nu har en Stübben sadel och han har mkt manke! funkar bra!
Har han gått ur sig i manken?