Dressyrsadel till fullblod

I

ImaginaryMuffin

Jag kanske ska köpa ett engelskt fullblod, och vill nu veta vad jag ska ha för dressyrsadel till honom. Jag vet inte hans mått eller så men jag skickar med en bild på hans rygg. Har någon av er erfarenhet av hästar med höga, långa mankar? Vad har du för sadel isåfall?
Tacksam för svar!:bow:
namnls_36968954.jpg

Sv: Dressyrsadel till fullblod

Min kompis har också ett fullblod som ser ut som ditt. Hon har en Pfiff Amaretto till henne :)

Mitt fullblod har en Kieffer aachen för hoppning och terrängridning, samt en Bates IW dressyrsadel.

Jättesvårt att hitta sadel till hästar med både hög och lång manke. Jag skulle inte räkna med att du kan shoppa runt på egen hand, du måste anlita sadelmakare.

Min förra häst hade hög och lång manke. Till honom hade jag en Kieffer. Misstänker att det är en Kieffer eller Pfiff du kan ha till hästen.

kl

Finns det ngn Kieffer dressyr som även passar svängd rygg (+hög lång manke)? Hade hemma en Kieffer Lech som inte verkade helt omöjlig om den hade varit betydligt vidare. Eller är jag på fel spår helt o hållet? Är det känt att den passar rak rygg är jag troligtvis helt ute å cyklar.

(ska till sadelprovare, innan nån säger nåt;))

Det är omöjligt att se ryggen på bilden så pass att man kan föreslå en sadel. Även fullblod har många olika varianter på sina ryggar. Bäst är en person som kan sadlar som hjälper till att hitta vilka modeller som är tänkbara, samt vidd, längd mm sen kan man leta begagnat själv.

Med bättre bilder kan man ev föreslå sadlar som absolut inte passar, men även det är svårt, ibland tycker hästen annorlunda än den borde tycka:cool:

Tack för alla svar!:) Jag har ju inte köpt hästen än så jag kan inte ta den till en sadelutprovare, utan inlägget var mer för att få förslag på sadlar som skulle kunna passa honom, som man sen kan kolla upp om dom passar med hjälp av en sadelutprovare.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 598
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur