Dressyrsadel till fullblod

BernT

Trådstartare
Ska köpa dressyrsadel till min dam denna vecka tänkte jag, ska såklart åka till utprovaren men tänkte se om ngn har en idé om vad jag ska leta efter.
Hon är omusklad för dagen efter att ha haft en spricka i ett knä (är idag helt frisk och håller på att ridas igång just nu) så därför vill jag ju inte köpa en sadel för typ 20k eftersom tanken är att hon ska muskla sig ordentligt och då byter jag sadel. Men måste ju ha en som sitter bra tills dess.

Hon har en hoppsadel, en appaloosa michael robert bomvidd 31 eller 32 (minns inte riktigt :p). Så därför är jag mest inne på en prestigedressyrsadel men tänkte se om ngt annat kan tänkas passa med.

Apdålig bild på hennes rygg, men bara så man får ngt hum. Hon är ganska överbyggd bak och har en hyfsat rejäl manke.

32504835.jpg

Så jaa, ge mig tips nu så vi kan dressyrmuppa oss :D

Sv: Dressyrsadel till fullblod

tyvärr är jag väl en glädjedödare och en tråkig gammal traditionell kärring som säger att jag aldrig skulle ödsla pengar på en ren dressyrsadel på en omusklad ej igång häst. dressyrsadlar är så djupa i sitsen att de inte ligger bra på omusklade hästar som ska bygga till sig, dessutom blir ryttaren ovillkorligen mera låst i sin sits vilket inte heller främjar att ryggen kommer upp lika optimalt under stärkande byggande arbete, jag skulle satsa på en bra allround om du hatar att rida dressyr i hoppsadeln, vilket jag förstår för det är nästintill omöjligt. allroundsadlar är inte lika djupa, ryttaren blir mer flexibel och rörlig, och hästen kan lättare bygga muskler under tiden. dessutom är de billiga vilket gör att du sen kan avfärda den när läget är bättre och köpa dressyrsadel då istället.

är mitt tips, som jag varmt rekommenderar på en omusklad, ej så färdig häst....
ska du ändå promt ha en så tippar jag på prestige precis som du är inne på - det ser ut som ryggen är en rätt typisk prestige rygg iallafall i hoppsammanhang, jag hade gissat att en prestige versailles hopp hade legat på den ryggen det lilla det går att se av den enda bilden : )

Senast ändrad:

Jag haaaaaatar allroundsadlar så det vägrar jag köpa ;) hoppsadeln jag har går det helt okej att rida dressyr i, men jag vill ändå ha en dressyrsadel. Det måste väl finnas dressyrsadlar som inte är så jättedjupa så att man slipper bli sådär supermkt fastlåst? Och jaa bilden är inte såå bra :angel:

inte så odjupa att de kan jämföras med en hopp eller en allround :D

finns en anledning att flyinge modellen alltid i historiken genom åren aldrig har ridit in och upp sina unghästar i dressyrsadel. av redan nämda anledningar.....

Haha nej det förstås. Men har det verkligen superstor betydelse? Dressyrsadeln kommer användas 1-2 gånger/vecka och i övrig tid använder jag min hoppsadel. Dressyrpassen vi kör är ju rätt korta än så länge (typ 20 min effektiv ridning) och all typ konditions/styrkeridning (typ klättring, intervaller osv) rider jag ju i hoppsadeln. Iofs om jag inte köper dressyrsadel kan jag köpa den Prestigehoppsadeln jag veeeeerkligen vill ha. Tål att tänkas på ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 185
Senast: Harbor
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 596
Senast: caballus
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
989
Senast: aida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka