Dressyrsadel till denna?

S

__Stilett__

Denna häst är 3 år så han kommer ju såklart ändra sig i kroppen.
Men så här ser han ut i dagsläget. Vad kan passa en sådan rygg?
(gärna tips på bekväma sadlar som inte upplevs halkiga och som inte har djup sits...)
tar emot tips redan nu, bör ju ha ngt när han är 4 och ska tävla!

2.jpg

4.jpg

5.jpg

10.jpg

11.jpg

Sv: Dressyrsadel till denna?

Han har en hoppsadel nu, den ligger ok (wintec pro jump som är rakare än dom andra modellerna...) men jag vill ju inte rida med hoppsadel hur länge som helst ;)

Har ingen dressyrsadel som ligger bra på honom...då dom andra hästarna jag haft är mera svängda i sin rygg.

Albion K2 bör ju vara det bästa valet med tanke på flat sits eller Morris & Nolan. Bägge passar ju raka hästar och är fina engelska, omstoppningsbara o finns dessutom på begagnat marknaden.

Annars kanske Farmland är ett alternativ?

Jag säger som Novali Morris and Nolan kanske du ska prova. Jag har en Amerigo Cervia till mina dom är båda raka i ryggen. Jag har provat miljontals sadlar känns det som just nu står det bara still i huvudet men jag återkommer när jag kommer på fler.

Är det svårare att hitta raka sadlar? en bekant har liknande rygg på sin häst och hennes problem är att sadlarna släpper baktill.

Är Albion K2 samma som Albion Legend?
Jag red i en Albion Legend en gång i tiden.

Liten fråga ang M&N. Jag ska vara ärlig, jag har ägt en M&N, en sån där "gold collection" det va det värsta jag suttit i, sålde den inom några dagar :o
Finns det många olika modeller inom M&N? jag kan ju hålla med om att dom har ju rätt trevligt säte om man inte vill ha för djup sits. Och raka är dom ju.

Kan såklart ta emot tips på "djupa sitsar" också, bara man inte blir helt fastlåst i sadeln. :laugh:

Albion Legend K2? Passar raka ryggar och är dupersköna. Stora knästöd. Så råkar det ju att jag har en till salu med;):D

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det har vart mkt svårare till raka hästar. M&N har jag också haft en gold collection och den tyckte jag faktist var helt okej däremot tycker jag att albion är ngt bland de värsta man kan rida i :D alldeles för bred midja för min smak och ne usch.

Men hmm Bates Innova ska nog vara ganska rak har jag för mig aldrig ridit i ngn bara provsuttit och då kändes den skön.

Amerigo finns ju ngn eller ett par modeller för raka ryggar.

Sen finns det en sadel där "loggan"/märket ser ut som ett träd har jag för mig kommer inte på vad den heter men dom är sköna och finns för raka hästar.

en Bates Innova har jag precis sålt...fast jag hann aldrig prova den på denna häst (lite synd) dock den jag sålde vill jag inte ha iaf (extend) kanske en standard (insåg att jag fick kramp av att rida i extenden,,alldeles för stora stöd), men så finns ju den där syntetmodellen "innova kopian" som kommit nyss (för betydligt billigare peng..) den har jag inte testat dock. Är lite nyfiken på den! Är det ngn som testat den på sin rakryggade häst?

Amerigo är uuuuunderbara sadlar! (har en sådan till min andra häst...)
Ngt jag säkert kan köpa när 3 åringen blivit mera klar i kroppen sedan.

Hmm den känner jag inte ens till. Fördelen med att köpa en märkessadel även om det är till unghäst är ju att du förmodligen får igen pengarna även om den kostar så mkt som en Amerigo. Vilken modell har du förresten?

Jag har en Amerigo Vega Icelandic. Valde mellan den och Alto.
Men icelandicen hade lite mer bakåtskurna kåpor så det blev den tillsist...
(efter mycket velande, snacka om beslutsångest)

Kieffer. Albion K2 (har för mig att det inte är samma som legend), wintec isabell, den nya wintecen såg ju med rak ut.

Du har inte funderat på en bomlös dressyrsadel tills han "växt till sig"?
Du har ju ST och Phoenix Vogue...

visst kan jag tänka mig det (så länge som den ser ut som en engelsk dressyrsadel)...men...hur är det med bomlöst om hästen blir lite...vild...dvs brallar iväg och har sig? sitter den kvar ordentligt då? jag har bara ridit i bomlöst en gång och då kändes det lite "vingligt"...men det var länge sen och modellerna har ju uttvecklas sedan dess.

Tack för era svar.
jag antecknar dom!
Har aldrig haft en häst med sådan här rak rygg förut :laugh:

Jag har en bomlös, en Masterback Espana Portrera .En blandning mellan engelsk dressyrsadel och spansk sadel. Ser dock inte riktigt ut som en engelsk dressyrsadel. Men i den sitter jag jättebra. Min arab är typisk arab, studs hit o dit, monster överallt, you know :p Och hittills är jag jättenöjd. Jag trodde inte alls att jag skulle ha den balansen som jag faktiskt har. Så jag tror nog att det kan vara värt att prova iaf för dig :) Du får ju rida i dem och prova innan du köper dem på riktigt så att säga.
När min ettåring har blivit stor då ska jag spara och köpa någon av dem sadlarna. De är ju lite snyggare än min sadel ;)

Kan ju vara bra att veta att de nya Albionsadlarna har ändringsbar bom. Den nya K2 kan också fås med smalare midja om man föredrar det.

Det är ju så individuellt vad som passar ens kropp. Personligen så tycker ju jag att Albion är den bästa sadeln jag har suttit i. Föredrar helt klart den framför M&N. Där blev man mycket mer låst. K2 ger en friare känsla samt att man kommer närmare hästen. (close contact)

Finns det ingen du kan låna och testa på honom?

Dom nya Tecna sadlarna (som du skrev om i en annan tråd) passar spikraka ryggar och är omvärmbara samt har flyttbara knästöd, i alla fall på dressyren. Kan säkert vara värt att prova på din ungis eftersom dom dessutom är väldigt prisvärda.

Sedan kan Knights sadlarna vara värda att prova, kolla främst på Eva Marion, Aragon eller Conti. Eva Marion och Aragon har ju utbytbara koppjärn, vilket är bra till ungis men kostar lite mer medans Conti inte har utbytbara koppjärn. Passar rakare ryggar samt är grymt fina och mjuka i stoppningen som dom kallar AMS och känns nästan som luft men är syntetull med neopren närmast hästen, väl värda att kika på. Eva Marion är öppnare i sätet än Aragon medans Aragon är helt klädd i kalvskinn=väldigt bra grepp..

Tecnan kostar ca 5940:-
Knights Conti ca 8999:-
Knights Eva Marion ca 14999:-
Knights Aragon ca 19950:-

jag har precis tagit hem en tekna :laugh:
ska kolla hur dne ligger! den såg prisvärd ut!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka