dressyrsadel till arab

A

Avalone

hej alla!
jag har en arab på 5 år som jag rider dressyr på.
men jag kan inte hitta någon dressyrsadel som passar.
alla bara åker fram o svanskappa behöver vi inte ens disskutera.
vad har ni för märken på era sadlar till era araber??

Sv: dressyrsadel till arab

min arab har en morris and nolan gold collection, utprovad av sadelutprovare, den är helt underbar :love:
provade även en albion som låg lika bra på hästen men jag trivdes inte lika bra i den.

Hade också lite problem med att sadlarna verkade vilja glida fram på araben som jag hade. Köpte en prestrige som satt bra och inte gled, dock var detta en hoppsadel..:)

jo jag har provat morris and nolan o den låg riktigt bra.
men dom e ju så himla dyra (!)

Sålde min M&N till en arabmänniska som tyckte att de var de bästa sadlarna för araber.
Begagnade är de inte så fasligt dyra. Såg en bland annonserna för 6500:-

Det är ju egentligen inte mer speciellt med sadel till en arab än till någon annan häst. Själv har jag en mycket bred arab och ska köpa en prestige appalosa för jag vet att den ligger bra på min häst. Men jag har oxå hört att M&N ligger bra på många araber.

det går ju att hitta begagnade M&N till bra pris, och ligger den bra på hästen så är den värd var enda krona.

våran arab som är bred och har kort rygg har en prestige top dressage. den ligger perfekt på honom.

Jag har haft problem att hitta sadel öht till min arab i alla år (han är nu 13) men jag vet att sadelmakare/-utprovare ofta rekommenderar engelska sadlar, tex M&N men även Windsor (om man nu får tag i en sån..), Frank Baines, mfl...

Jag hade en Stübben förut till min men även trots att vi försökte göra den lite rakare genom att ändra stoppningen så är ofta tyska/österrikiska sadlar för böjda. Engelska sadlar är mer anpassade för engelska fullblod som också har dessa raka och ibland breda ryggar.

Så titta efter begagnade såna sadlar. Ett annat tips är Globussadlarna - Globus Clic i bredare bommarna (36/38) fungerar riktigt bra - de är korta och raka, som gjort för araber! :D

Själv gav jag upp bomsadlarna och har idag en bomlös ST Dressage som fungerar super, men samtidigt som jag provred den så provred jag en Globus Clic som visserligen var lite för smal (34) men som jag annars gillade. Sök på mitt namn och ST Dressage så finns det en tråd där jag provar Dressagen, Island samt en Globus Clic om du vill se både foto och film på Clicen.

Lycka till med sadelletandet!

hej alla!
jag har en arab på 5 år som jag rider dressyr på.
men jag kan inte hitta någon dressyrsadel som passar.
alla bara åker fram o svanskappa behöver vi inte ens disskutera.
vad har ni för märken på era sadlar till era araber??

Om man absolut inte hittar en sadel som inte glider fram, så har jag erfarit att man kan ha en sadel som iaf ligger bra när hästen står still tillsammans med en förgjord. Vet inte om man får tävla med en sådan, men hästen musklar sig lättare framtill om man tvingar sadeln att ligga still. Efterhand som hästen musklar sig, desto mer still ligger sadeln.

Hoppas det går att förstå vad jag har skrivit.

Om man absolut inte hittar en sadel som inte glider fram, så har jag erfarit att man kan ha en sadel som iaf ligger bra när hästen står still tillsammans med en förgjord. Vet inte om man får tävla med en sådan, men hästen musklar sig lättare framtill om man tvingar sadeln att ligga still. Efterhand som hästen musklar sig, desto mer still ligger sadeln.

En sadel som glider fram invid eller över hästens bog och omkringliggande muskelatur kommer att på sikt skada hästen, det är konstaterat.

En förgjord löser inget, det är bättre med svanskappa som kan hålla sadeln, under förutsättning att den passar, på plats så kanske hästen under tiden kan , med rätt ridning, bygga upp bra bogmuskelatur som sedan kan hålla sadeln på plats.

Min stallkompis har en Globus Clic (tror det är Clic) till sin arab.

M-oaa

En förgjord löser inget,

Jo det gör det, men svanskappa är snäppet bättre, men det finns nackdelar även med svanskappa - hästen kan spänna sig i svansmuskulaturen och kanske mer än så. F ö är vi överrens.

Jo det gör det, men svanskappa är snäppet bättre, men det finns nackdelar även med svanskappa - hästen kan spänna sig i svansmuskulaturen och kanske mer än så. F ö är vi överrens.

Visst förekommer det- men det är väldigt ovanligt och brukar bero på att folk inte kan sätta dit en svanskappa korrekt.
Då blir det precis som du säger, spänningar.

Finns även endel hästar som slappnar av i svansmuskulaturen med svanskappa. Förgjord är livsfarligt ur säkerhetssynpunkt. Jag ser framför mig uppskärda lår om det vill sig riktigt illa.

TS Svanskappa eller liknande är din sista utväg. Troligtvis har du inte hittat tillräckligt breda sadlar. Jag skulle titta mer på Arabian, Crown, Jensen, Griffin, Frank Bains, Globus, M&N, County mf Beroende på hur din häst ser ut.

Frank Baines som många tidigare sagt i tråden passade jätte bra på min förra arab och på min kusins arab som jag rider nu.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar